LNG/SRV «GDF SUEZ NEPTUNE»

«GDF SUEZ NEPTUNE» blir beskrevet som Shuttle and Regasification Vessel (SRV) og er det første av to skip under Neptune prosjektet. Skipet er bygget ved Samsung Heavy Industries, Geoje Island, Sør-Korea som byggenummer 1688, og dåpsseremonien foregikk 19. november 2009 med fru Deborah Harris, gift med Claibourne Harris, President and CEO for GDF Suez Gas NA LLC, som gudmor. Mitsui O.S.K Lines (MOL) er medeier sammen med Höegh i eierselskapet SRV Joint Gas Ltd. Skipet er forøvrig første SRV eiet av MOL. Höegh LNG Fleet Management står for teknisk drift.

Til stede ved seremonien var også befrakteren GDF Suez LNG Trading SA. Skipet ble levert til GDF Suez gruppen den 30. november 2009 under det 20 år lange tidscertepartiet.
Neptune prosjektet består av to SRV’er, en offshore terminal og to off-loading bøyer og tilhørende rørledninger som fører til land. Lisensen fra USAs føderale myndigheter ble mottatt i mars 2007. Første fase var en 13 miles subsea rørledning som ble fullført i oktober 2008. Andre fase varte fra mai til september 2009 og innbefattet tilknytningen av rørledningen og installasjon av de to off-loading bøyene.
Höegh LNG og Suez LNG North America (som nå inngår i GDF Suez) designet dette dypvanns havneprosjektet for levering og regassifisering av LNG 10 miles utenfor Massachusetts kyst for å møte New Englands voksende naturgass etterspørsel. Skip nummer to får navnet «GDF Suez Cape Ann» med levering i andre kvartal 2010.
Neptune prosjektet vil tilføre i gjennomsnitt 400 millioner kubikkfot naturgass per dag – nok til å betjene 1,5 millioner boliger. I kalde perioder kan Neptune øke kapasiteten til 750 millioner kubikkfot per dag.
Neptune LNG Deep Water Port skal være klar til oppstart i begynnelsen av 2010. Jean-Marie Dauger, Executive Vice President GDF SUEZ med ansvar for Global Gas & LNG, uttalte – The «GDF SUEZ Neptune» will reinforce the Group’s fleet and its ability to ship LNG to our markets around the world, including markets which do not have onshore terminals at their disposal. This is a significant step for our development in floating LNG and for the strengthening of our security of supply.
GDF SUEZ har en meget diversifisert portefølje i Europa og trader importert LNG fra Algerie, Egypt, Nigeria, Norge, Trinidad og Tobago og Yemen. Gruppen har ca. 200.000 ansatte worldwide.
Skipet fører NIS flagg, er klasset i DNV med notasjoner ✠1A1 Tanker for Liquefied Gas, STL, E0, F-AMC, DYNPOS-AUT, NAUT-AW, CLEAN CSA-2 PLUS-2, BIS, TMON NAUTICUS(Newbuilding) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 280,00 m
Bredde mld. 43,40 m
Lastekap. 145.130 m3
Draft sommer
12,40 m
Dwt
80.858
Dwt design draft
ca.71 000
GT
96153
NT
30358
Regas cap.
max 250 mscf/day x 3
IMO 9385673

«GDF SUEZ NEPTUNE» er utstyrt med Tri-Fuel dieselelektrisk fremdriftsmaskineri med max. fart ca. 19,5 knop. Skipet er utstyrt med det forsterkede GTT MKIII cargo containment systemet og har tre “state-of-the-art regasification skids” for total produksjonskapasitet på ca. 21 millioner standard kubikkmeter naturgass per dag. Skipet kan også operere som standard LNG carrier.
Hamworthy har levert vaporiser systemet ombord for omdanning til naturgass. Regas kapasiteten er 210 tonn/time med LNG.