M/F «KORSFJORD»

I en storstilt seremoni ved det historiske Gdansk verftet Gdansk Shiprepair Yard “Remontowa” SA og Northern Shipyard SA ble tre nye Fjord 1 ferger døpt den 6. november 2010. «KORSFJORD» med byggenummer 1994/4 ble samtidig overtatt av Fjord 1 som den fjerde fergen av LMG 125-DEG designet. Båten ble døpt av fru Danuta Walesa, gift med tidligere polsk president Lech Walesa.

De to andre fergene blir levert inn på nyåret, og fikk navnene «Storfjord» og «Hjørundfjord». For andre gang på ett år arrangerte således rederiet trippeldåp i Polen, og fra Norge kom det 65 gjester til dåpsseremoniene. Ambassadør Enok Nygaard var også til stede sammen med representanter fra Remontowa under ledelse av Jaroslaw Flont.
Gassfergen «KORSFJORD» skal trafikkere Flakk-Rørvik sambandet i Sør-Trøndelag. Adm.dir. i Fjord1 MRF Anker Grøvdal uttalte – Samanliknar ein gassferjene våre med konvensjonelle dieseldrivne ferjer, er NOx-utsleppa redusert med rundt 90 prosent. På Flakk-Rørvik sambandet gir dette ein NOx-reduksjon som tilsvarar å ta om lag halvparten av dei registrerte personbilane i Trondheim ut av trafikk.
Valg av skrogdesign, fremdriftsanlegg og optimalisering av propeller er andre viktige faktorer for å oppnå miljøbesparelser.
Verftet har mer enn ti års erfaring innen design og bygging av passasjer-/bilferger av forskjellige typer og størrelser. Disse fergene er designet av LMG Marin i samarbeid med Remontowa Design Office.
M/F «KORSFJORD»
Fremdriftssystemet er dieselelektrisk med azimuth thrustere i begge ender av fergen. Elektrisitet produseres av tre generatorsett, to som er drevet av LNG og ett vanlig dieseldrevet.
Fergen er konstruert med ett stort gjennomgående bildekk for kombinasjon av personbiler og tyngre kjøretøyer. I tillegg kommer et relativt bredt dekk over hovedpassasjersalongen der personbiler og lettere lastebiler kan plasseres.
I endene er det arrangert med bauglemmer med 12 meter fri bredde som muliggjør tre biler i bredden i tillegg til beskyttet passasjergangvei. Gående passasjerer har forøvrig beskyttet gangvei helt fra salongen. Ombord er det også romslig passasjersalong med kiosk, og på hoveddekk er det arrangert med salong med uteareal over bildekk.
Fergen er klasset i DNV til ✠1A1, R4(nor), Car Ferry B, E0, CLEAN, GAS FUELLED og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 122,70 m
Lengde w.1.
121,60 m
Største bredde 16,20 m
Dybde i riss h.dk
4,80 m
Draft scantl.
3,50 m
Fri høyde bildekk
5,00 m
Pbe
125
Passasjer kap.
390
Baugramp bredde
12,00 m
GT 2971
NT
892
IMO nr.
9534860

Tankkapasitetene er 125 m3 LNG og 22 m3 diesel olje.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av to Mitsubishi GS16R-MPTK LNG drevne generatorsett hver med ytelse på 900 kW v/1500 rpm, levert av Diesel Power og to Schottel azimuth thrustere STP 1010 hver med kraft på 1000 kW. Siemens har levert el.motor til disse. I tillegg kommer et Mitsubishi S12R-MPTA dieselaggregat for motor back-up på 1000 kW. Gassaggregatene befinner seg i gasstette kabinetter. Dermed trenger man ikke ta hensyn til gass i resten av maskinrommet. LNG tanken fra Cryo Linde er på 125 m3.
Kompressorleveransen er fra Sauer & Sohn og Atlas Copco, RWO har levert separator og Pyro har supplert kjelutrustning til fergen. Pumper er fra Allweiler. Proviant kjøle-/fryseanlegg kommer fra Bitzer. For brannslukking er det montert skumanlegg på bildekk og vanntåke i maskinrom fra UltraFog AB samt pulverstasjon i bunkringstasjon, alt levert fra Berco Marine Systems Ltd.
Diverse
Brude Safety har levert evakueringssystem 4 x Kopas 150 personer, og MOB-båt er fra Hatecke m/Yamaha motor i davit fra Davit International. Fergen har også 2 x 50 personers redningsflåter. SEC Grongen har levert ankervinsj og capstans, og toalettsystemet er fra Jets. Vinduer er en Bohamet leveranse. Gudbrandsdalen Uldvarefabrik har levert møbelstoff.
Høglund Marine Automasjon har levert integrert automasjonssystem. Siemens har levert tavler, trafo, frekvensomformere og PMS system.
Raytheon Marine er leverandør av navigasjons- og kommunikasjonsutstyret.

Remontowa SA skal levere «Storfjord» og «Hjørundfjord» til Fjord 1 i første kvartal 2011. Verftet skal så bygge fire gassdrevne ferger for Torghatten Nord som skal være i drift innen 1.1.2013.