MF «Melshorn» og «Vardehorn»

Troms Fylkes Dampskibsselskap fikk den 11. desember overlevert fergene «Melshorn» og «Vardehorn» som verftets byggenummer 44 og 45. Skrogene, inkludert overbygg, er bygget ved Cenal Shipyard i Gdansk, Polen.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fiskerstrand Verft har utrustet fergene omtrent parallelt siden i sommer. Fergene skal den 1.1.2000 settes inn i sambandet Sulesund – Hareid i Møre og Romsdal fylke. Fergene har en kapasitet på 350 passasjerer og 120 personbilenheter (4,30 x 1,85 m) eller 10 trailere (20 x 2,80 m). Prisen per ferge er ca. 100 millioner kroner.

Det nye fergekonseptet er utviklet for Statens Vegvesen Møre og Romsdal i nært samarbeid mellom TFDS, Fiskerstrand Verft og skipskonsulentfirmaet Multi Maritime AS. Fergene er klasset i DNV * 1A1, R4, Car Ferry B, E0, DNS Operation area 2. Fergene har følgende

Hoveddata:
Lengde o.a...................….......112,00 m
Lengde bildekk...................105,00 m
Bredde p.sp.................….........15,90 m
Bredde største .......................16,30 m
Dybde til hoveddekk ...........5,00 m
Draft design.................…..........3,10 m

Tankkapasitetene er oppgitt til 120 m3 brennolje og 112 m3 ferskvann. Brt er 2.299 og Nrt 689. Fart: max. 16 knop- kontraktsfestet servicefart 13,5 knop.

Arrangement
Skroget er delt opp i 10 vanntette avdelinger ved hjelp av tverrskipsskott. Det fins ingen dører eller andre bevegelige innretninger i skottene som kan forårsake lekkasjer. Passasjer-bekvemmelighetene er samlet på den ene siden over hoveddekk med svært kort vei til evakueringsstasjonene.

Dekk
Hydraulikksystemene er levert av Berensen PMC. Brødr. Rogne har levert ankervinsj og kjettingstopper og Fossen Shipping anker. Vinduer/lysventiler kommer fra Blom Marine. Lanterner er fra Tranberg og lyskastere fra Norselight. Nortelco har levert skipsfløyten. Redningsutstyret ombord er fra Koppernæs og består av en MOB-båt DSB 430 og Kopas MES-100 redningsflåte. Solberg Scandinavian har levert brannslukkingsutstyret på dekk og maskinrom. Branndører står Nor- Pro for.

Maskineri
«Melshorn» og «Vardehorn» har dieselelektrisk fremdriftsanlegg bestående av fire stk. dieselmotorer type Mitsubishi S6 R2-MTPK på 640 kW hver og fire stk. generatorer type Stamford MHC 634K på 600 kVA hver, alt levert av Diesel Power. Videre to stk. elektromotorer type Schorch KU 5834b - AZU6 og frekvensomformere for thrustere Stadt/Vacon 1100 SCX vannkjølt levert av Stadt Automasjon. De to propellthrusterne er av type Aquamaster US 1401CRP fra Kamewa Finland Ltd.

Alarmanlegget er levert av Steinco. Brannalarmanlegget er levert av Eltek, og Solberg Scandinavian har forestått all brannsikring med et komplett tungtskumsanlegg. Det er utløsningspanel både på bro og i maskinkontrollrommet. Dette gjelder også for brannslukking på dekk. Hovedmotorene er innbygget i containere med fast installerte skumdyser innvendig.

Høglund Marine Automasjon har levert Power Management System, Propulsion Load Control og Graphical Manoeuvre Recorder. Bro- og maskinromspulter kommer fra Ulstein Automation. Pumpeutrustningen er fra Allweiler, kompressorene fra Sperre og kjelene fra Pyro. Lensevannseparator er fra Christen Dale & Co og brennoljeseparator fra Alfa Laval. Isolasjon står Isowest for, og tankpeileanlegget er fra ABB Installasjon. Johansen AS har levert ventilasjonsanlegget.

Diverse
Intercomanlegget er fra Vingtor. De elektroniske installasjonene er utført av Emil Langva som også har levert alt utstyret. ABB Installasjon står for hovedtavle og el. installasjoner. Libra Plast har levert dører i fiberglass. Isowest har levert Akerpanel på skottene og innredningsdører. Skyvedører er fra Imac. Møbler i salonger kommer fra West Mekan, og lugarene er møblert av Isowest. Holmøy Design har vært interiørarkitekt.

Bysse- og kioskutstyr er fra Electrolux, levert av UFAS. Jets Vacuum står for toalettsystemet. Jotun har forestått malingsleveranser, mens Vest Korrosjon har utført sandblåsingsarbeidet.

Fergene er forsikret hos Gjensidige Forsikring.

Rederi
TFDS-gruppen er en av Nord-Norges ledende bedrifter med hovedaktivitet innen shipping, samferdsel, godstransport og reiseliv. Gruppen driver ca. 50 skip innen lokalfart, Hurtigruten, godstransport, offshore, tankfart og spesialfart. Selskapet eier 1/3 av Nor-Cargo. Omsetningen i 1999 ventes å bli ca. 1,3 millarder kroner. TFDS har en syv års kontrakt med opsjoner for sambandet Hareid – Sulesund.