Nergård Havfiskes nyeste tråler, MS «Breidtind», er overlevert fra Vard Brattvaag. Foto: VARD/Fuglefjellet
Nergård Havfiskes nyeste tråler, MS «Breidtind», er overlevert fra Vard Brattvaag. Foto: VARD/Fuglefjellet

MS «Breidtind»

Nergårds nyeste tråler, MS «Breidtind», er uten tvil en «state-of-the-art»-tråler.

I starten av januar fikk Nergård Havfiske overlevert det nyeste tilskudd til sin trålflåte, MS «Breidtind» . Tråleren, har en lengde på 80,4 meter, og er designet og bygd ved verftet Vard Brattvaag. Fartøyet har byggnummer 927.

- Uvurderlig innsats

På tross for en pågående Covid19-pandemi under hele byggeperioden har verftet og deres underleverandører levert på tid og kvalitet, skriver Nergård Havfiske på sin Facebook-side.

- Vi er svært fornøyde med resultatet og ikke minst er vi stolte over våre ansatte, som har vært involvert i prosjektet. Deres engasjement og innsats har, og er, helt uvurderlig, skriver de videre.  

MS «Breidtind» er den andre av i alt tre hekktrålere som verftet bygger for Nergård Havfiske. Prislappen er på rundt 500 millioner kroner. Tråleren er full av moderne teknologi, har fokus på produktkvalitet, HMS og bærekraftige operasjoner til sjøs.

Hoveddata:

  • Navn: «Breidtind» 
  • Verft: Vard Brattvåg
  • Byggenummer: 927
  • Design: VARD 8 02 
  • Lengde: 80,4 meter
  • Bredde: 16,7 meter
  • Tonnasje:  4170
  • IMO-nummer: 9906532  
  • Rederi: Nergård Havfiske
  • Motor: Kongsberg Maritime 
  • Gear: Kongsberg Maritime
  • Thrustere: Kongsberg Maritime
  • Generator: Pon Cat
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno fra Vard Electro
  • Brannslukningsutstyr: Novec 1230 fra Tyco Fire & Intergrated Solutions
  • Livbåter: Survitec Group. 
  • Elektrisk installasjon: Vard Electro

Redusere klimaavtrykket

Rederiet er opptatt av å redusere klimaavtrykket, og har høy effektivitet i alle sine operasjoner. Tråleren er en av de første som er utrustet med VARDs SeaQ Energy Storage System, som gjør at batteriene lades gjennom å regenerere trålvinsjen. Integrert med det hybrid diesel-elektrisk fremdriftssystem kjøres hele operasjonen sømløst sammen av SeaQ Power Management System. Det reduserer drivstofforbruket og utslipp av klimagasser.

Motor, gir, propeller og thrustere er levert av Kongsberg Maritime. Hovedmotoren er på 5400 kW, og med rpm på 625-750, samt aux-generator med effekt på 1790 kW. Dekksutrustning, som kraner og vinsjer, er levert av Seaonics i Ålesund. Disse er utviklet og bygd spesielt for å utføre sikker og effektive operasjoner under vanskelige forhold.

Moderne produksjon   

Tråleren er utstyrt med det siste innen fiskehåndteringsteknologi, inkludert tanker for oppbevaring av fisken levende før den prosesseres videre i fabrikken om bord. I tillegg til HG-produksjon er det tilrettelagt for rekeproduksjon. Det er stor kjøle- og frysekapasitet om bord. Eget fryserom på 1825 m³ og kombinert frys/kjøl på 830 m³, samt ensilasjetank for restavfall på 390 m³. Fabrikk og fryse/kjøl er levert av Steel-X og Teknotherm. 

Fokus på velvære

Styrhuset har et fleksibelt og moderne system, SeaQ bro-system, utviklet av Vard Electro, som integrerer alle maritime systemer på en enkel og intuitiv måte. LRIT-system (Long Range Identification Tracking), AIS, SeaQ  bro og kommunikasjon, samt multistrålesonar, ekkolodd er bare noe av den maritime elektronikken som finnes om bord. 

Fartøyet er bygd med et høyt fokus på velvære for mannskapet med messe, dagligrom, treningsrom og lugarer med interiør i tiltalende og stilig design. Dette er levert av verftets datterselskap, Vard Accomodation. Fartøyet har mulighet for en besetning på 25, med 10 offiserlugarer og 15 mannskapslugarer.

Andre Leverandører:

Brødrene Markussen har levert trålblokkene om bord på det nye fartøyet. Fossen Shipping har levert anker. Landgang kommer fra Gurskøy. Luker og utvendige dører er levert av Libra Plast. MOB-båt og daviter er fra Maritime Partner. Allweiler har levert pumpepakken om bord.  

Styrhus med det nyeste av maritim elektronikk innen fiskeleting, kommunikasjon og navigasjon. Herfra styres og overvåkes alle operasjoner om bord. Foto: Vard

    
  
    

  
                  
              
		
		
		
		
		
		
		
		
		
		
		
		
		
		              
            
            

      Fartøyet har en avansert fabrikk som skal produsere produkter av høy kvalitet. Foto: Vard
Styrhus med det nyeste av maritim elektronikk innen fiskeleting, kommunikasjon og navigasjon. Herfra styres og overvåkes alle operasjoner om bord. Foto: Vard Fartøyet har en avansert fabrikk som skal produsere produkter av høy kvalitet. Foto: Vard