
M/S «HAVILA CRUSADER»
Nåværende eier kjøpte nybygget – som allerede var tildelt navnet «Troms Apollo» – sammen med «Troms Artemis». Prismessig har 370 millioner kroner per skip vært antydet i pressen. «Troms Artemis» heter forøvrig nå «Havila Commander».
M/S « HAVILA CRUSADER» er klasset i DNV ✠1A1, Supply Vessel, Ice-C, Clean Design, COMF-V(3), AUTR, E0, LFL*, SF, Stand-by Vessel, Oil Rec, dk(+), hl(p), Deice-C og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 85,00 m |
Lengde b.p.p. |
77,70 m |
Bredde på spant |
20,00 m |
Dybde i riss 1. dk. |
8,60 m |
Dybde i riss 2. dk. |
5,40 m |
DWT |
ca. 4.900 |
GT |
ca. 4366 |
NT |
ca. 1813 |
Dekk areal |
ca. 1005 m2 |
IMO |
9462770 |
Skipet har tankkapasiteter (alle tall “cirka”) for brennolje 950 m3, 1000 m3 for ferskvann, 2300 m3 for vannballast/drill water, 700 m3 liquid mud, 210 m3 base oil, 430 m3 brine og 150 m3 methanol.
Maskineri
Det dieselelektriske automasjonssystemet for fremdrift er levert av Wärtsilä Norway. Dette er koblet opp mot 4 x CAT generatorsett der dieselmotorene er type 3516 BTA hver med ytelse på 1901 bkW v/1800 o/min. To fremdriftspropeller er av Steerprop fabrikat. To akselgeneratorer er av type AVK, hver på 1825 kVA. Nødaggregatet består av en Volvo Penta D9-MG-RC motor på 240 kW med Stamford generator.
Fartøyet er utrustet med to Brunvoll FU-80-LTA 2000 thrustere hver på 1000 kW og en azimuth på 880 kW for å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre og Atlas Copco er leverandører av kompressorer og separatorene er fra RWO og Westfalia. Bergen Group Skarveland har levert komplett rørsystem, og isoleringsarbeidet i maskinrommet, inkludert exhaust isolering, er utført av Hoem Blikkmontering som også har montert ventilasjonsanlegget fra Aeron. Aeron har også levert kulde proviantanlegg.
Parat Halvorsen har vært leverandør av kjelutrustningen, og tank sounding anlegget er fra XTronica. Brødrene Dahl og Blom Marine har supplert ventiler, rør m.m., og flowmeter er fra AM Instrumentering. Smøreolje leveransen er fra Castrol Marine. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Maskinrommet og innredningen er brannsikret med et water mist anlegg fra Autronica.
Dekk
Dry bulk anlegget er fra Saunes & Helseth Maritim AS type Van Aalst Marine & Offshore B.V., og Unitor har levert inertgas systemet. Dekksmaskineri er en leveranse fra Norwegian Deck Machinery, Eide Marine Tech har forestått ankerutrustning og W. Giertsen har supplert fortøyningsutstyr. TTS Marine har levert 2 x 3t/13m kraner, og vinduer kommer fra Bohamet. IMS har levert vanntette skyvedører, mens utvendige dører er fra Mepromor.
Skipet er oppmalt med Jotun malingssystemer, og katodisk beskyttelse er påført av Active Cathodic Protection. Overflatearbeidet er utført av HSS. Redningsutstyret innbefatter MOB-båt fra Norsafe i TTS Marine davit.
Innredning
Det er arrangert med bekvemmeligheter ombord for 25 personer. Maritime Montering har utført innredningsarbeidene, og møbelleveransen kommer fra Maritime Møbler. Bysseutstyr er fra Klovning Storkjøkken, og forbrenningsanlegg kommer fra Kay Lindegaard.
Steinsvik AS har levert FlexiBridge bropulter. De elektriske installasjonene er utført av Kvinnherad Elektro. Vico har levert den elektroniske broutrustningen til nybygget, og Kongsberg Maritime har tatt seg av DP-anlegget.
❊
Hellesøy Verft AS har fått ordrer for ytterligere to fartøyer av VS 485 typen, og det av K/S Østervik. Prisen per skip ligger rundt 350 millioner kroner, og levering skal finne sted høsten 2011 henholdsvis sommeren 2012. Kontrakten inneholder også en reders opsjon.