M/S «HAVILA FANØ»

Simek AS, Flekkefjord overleverte sitt byggenummer 123, M/S «HAVILA FANØ», den 27. august 2010 til Havila Ships AS. Skipet er et Havyard 832 CD design fra Havyard Maritime. Dåpen fant sted dagen etter med fru Charlotte Tubæk som gudmor.

Skipet er spesielt tilrettelagt for 5-års kontrakten med Mærsk Olie & Gas, der befrakteren også har 3 x 1 års forlengelsesopsjoner.
Kontrakten med Simek ble inngått den 28 oktober 2009, noe som betyr at byggeperioden ikke var lenger enn 10 måneder. Skipet er forøvrig det tredje som verftet leverer til Havila Shipping etter «Havila Hidra» og «Havila Lista» som ble bygget i 1999.
Simeks produksjonsmåte er utviklet over mange år og kan nå gi svært kort leveringstid. Skroget er bygget i Gdansk ved forskjellige verksteder, og 5 stålblokker ble sammen med overbygget transportert på lekter for sammenstilling, sandblåsing og maling. Utrustningen fant også sted i Flekkefjord.
Skipet har dobbelt skrog for å imøtekomme Clean Design og SF notasjonene. Det betyr at verken drivstoff eller flytende last kan komme i direkte kontakt med skroget skulle ulykken inntreffe.
«HAVILA FANØ» er utrustet med tanker for føring av forskjellige laster til oljeinstallasjonene, og lasten blir losset ved hjelp av egne pumper. Fartøyet kan også ta dekkslast som rør, containere etc.
Skipet er bygget til DNV-klasse med notasjoner ✠1A1, E0, SF, DK(+), HL(2.8), COMF-V(3), CLEAN DESIGN, NAUT-OSV, DYNPOS-AUTR, OILREC, LFL* og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 80,40 m
Lengde b.p.p 70,80 m
Bredde største
17,60 m
Dybde i riss til h.d.
7,70 m
Dypgående
6,48 m
GT 3062
Dw 3.878 t
Deck 805 m2
IMO nr.
9538531

Tankkapasitetene er på ca. 980 m3 drivstoff, 933 m3 ferskvann og 1835 m3 vannballast.
Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdriftsmaskineri fra Rolls-Royce Marine Power Electric Systems med 4 x Caterpillar 3512B dieselmotorer og to Kamewa Ulstein AZP085CPN fremdriftspropeller drevet av frekvenskontrollerte elektriske motorer på max 1600 kW. Disse thrusterne kan rotere 360 grader. Joystick er type Poscon. De fire generatorene er av Marelli fabrikat hver med ytelse på 1360 kW. Nødaggregatet består av en Nogva Deere 6068 TFM50 motor. Farten var ca. 14,6 knop på prøveturen, og økonomisk fart er ca. 10/11 knop.
Skipet er videre utstyrt med to Kamewa Ulstein thrustere type TT 2000 DPN CP hver på 880 kW. SCR systemet er levert av H+H, Tyskland, og Castrol er leverandør av smøreolje.
Pumpeleveransen kommer fra Allweiler, og separatorer er levert av Alfa Laval og RWO. Ventilasjonssystemet er levert av Aeron som sammen med Teknotherm har stått for fryse-/kjølemaskineriet. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo, og brannalarmanlegget kommer fra Eltek.
Dekk
Oil recovery operasjonene foregår akterut der en olje-boom samler oljen på overflaten som blir pumpet ombord med en oil skimmer. Randaberg Industries har levert dry cargo anlegget med 5 tanker. Norwegian Deck Machinery har levert capstans, tugger vinsjer og ankerspill, og anker og kjetting kommer fra Fossen Shipping. Vinduer er levert av Bohamet, og vindusviskere er fra Seematz. Libra Plast har stått for utvendige dører, og vanntette skyvedører kommer fra IMS. MacGregor har levert to dekkskraner.
Tranberg har levert lanterner og søkelys, mens lyskastere er fra Norselight. Jotun malingssystemer er anvendt til oppmaling av fartøyet, og MPE Cathodic har levert anoder for katodisk beskyttelse.
I redningsutstyret inngår redningsflåter levert av Viking og MP660 MOB-båt fra Maritime Partner.
Innredning
M/S «HAVILA FANØ» er innredet for totalt 25 personer fordelt på 17 lugarer. Alle lugarene har TV muligheter linket til Seatel 5004 sat.TV system levert av Ship Equip. I innredningen er benyttet Norac paneler på innvendige skott, Danacoustic oppunder dekk og Norac Baggerød innredningsdører. Toalett moduler er fra Norac Ringebu, og Jets har levert vakuumtoalettsystemet med behandlingsanlegg fra DVZ. Incinerator er fra Atlas, og avfallspresse er fra Global Enviro International.
Møbler kommer fra VAD og bysseutstyr fra Beha. Alutech & Service har levert styrehusstoler, og Fresvik Product har levert proviantkjølerom.
Elektronikk
Lossing fra tankene overvåkes av Havyard IAS, og brovaktalarm er type Ulstein BAS. Skipet er utstyrt med DP2 system fra RRM type ICON DP2.
Flekkefjord Elektro har montert det elektroniske utstyret som er levert av Furuno Norge. Utstyret omfatter FCR-2827 radar, FR-2837s radar, FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Anschütz St. 22 gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-150 GPS, Telchart TECDIS, Furuno FA-150 AIS, Furuno VR-3000 VDR, Furuno FS-2570 MF/HF GMDSS A3 radiostasjon, Furuno NX-700B navtex, Tron 40S og 45SX Epirbs og SART radar transponder, Motorola GP340 og GP360 UHF, Furuno FM-2721 VHF, Furuno FM-8800S VHF, Tron TR-20 bærbar VHF, Felcom 15 Inmarsat C og Inmarsat Fleet 33.
Ship Equip har levert antenner, og intercom-anlegget er fra Vingtor.

Simek AS’ neste levering er bnr. 124, en UT 755 LC som skal leveres i juli 2011 til Topaz Energy & Marine i Dubai.