M/S «HAVILA VENUS»

M/S «HAVILA VENUS» med byggenummer 99 er det første skipet av Havyard 845 design og ble overlevert fra Havyard Leirvik AS til Havila Shipping ASA den 14. oktober 2009. Dåpen fant sted den 17. oktober. Skroget er bygget ved Cemre Mühendislik Gemi i Tyrkia og ble levert 5. desember 2008.

«HAVILA VENUS» blir etterfulgt av søsterskipet «Havila Jupiter», og disse regnes som noen av de største ankerhåndteringsfartøyene i verden. Og i forbindelse med leveringen fremheves det spesialutviklede hybride framdriftsanlegget som blant annet fører til reduksjon i NOx utslippene med 80%. Det heter seg at hybridsystemet er det mest avanserte og miljøvennlige på markedet i dag og er superøkonomisk under alle forhold som skipet vil operere under. “Når en AHTS går fra A til B er kraftbehovet lite i forhold til den totale kraftressursen ombord. Under posisjonering for operasjoner på store havdyp vil kraftbehovet variere mye, mens i krevende ankerhåndteringsjobber vil en i perioder trenge all tilgjengelig kraft ombord.”
Skipets fremdriftssystem har total ytelse på ca. 18.000 kW som altså sørger for stor trekkraft, evne til å holde seg i posisjon og utføre avanserte oppdrag under ekstreme forhold gjennom det avanserte hybride framdriftsanlegget. Hybridløsningen er utviklet og designet av Havyard Design og Havila Shipping i samarbeid med Scandinavian Electric Systems.
M/S «HAVILA VENUS» er designet til å kunne utføre ROV-jobber på dyp ned til 3.000 meter og er bygget til DNV klasse ✠1A1, E0, TUG, SUPPLY VESSEL, SF, NAUT, OSV, HL(2,8), DYNPOS AUTR, CLEAN DESIGN, OILREC, LFL*, COMF, C(3), ICE C, NOFO 2005 med følgende hoveddata:

Lengde o.a. 92,00 m
Lengde b.p.p.
79,80 m
Bredde 22,00 m
Dybde i riss til h.dk. 9,00 m
Dwt
ca. 4.200
Draft
ca. 7,50 m
Deck cargo
ca. 1.500 t
Bollard pull
ca. 275 t


IMO nr.
9418030

Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 1500 m3 brennolje, 900 m3 ferskvann, 3500 m3 drill water, 1300 m3 ORO, 450 m3 brine og 550 m3 liquid mud.
Maskineri
Kraftstasjonen består av to store og fire mindre diesel generatorsett. Avanserte systemer kontrollerer hele tiden at de enkelte dieselgeneratorene opererer optimalt med hensyn til reduksjon av drivstoff og utslipp av NOx og CO2. Det avanserte hybridsystemet blir oppgitt til å gi 10-15 % lavere drivstofforbruk enn andre løsninger som eksisterer i markedet og optimaliserer kombinasjoner av dieselmekanisk og dieselelektrisk fremdrift. Normalt vil skipet ha kraftressurser til å generere nødvendig tauekraft ved å drive hovedpropellene direkte dieselmekanisk. Ved å kjøre hybrid kan tauekraften økes til ca. 275 tonn. Under alle forhold vil skipet ha nok kraft til å tilfredsstille de nye strenge kravene som Sjøfartsdirektoratet stiller til denne type fartøy.
Skrogdesignet er svært viktig i bestrebelsene for å oppnå miljøfordeler. I dette tilfellet er akterskipet optimalisert for store propeller og stor trekkraft samtidig som det skal bidra til god stabilitet og oppdrift for sikker operasjon. Forskipet har stor bulb og moderat utfallende baug for sjødyktighet og lavt drivstofforbruk. Skipet kan komme opp i 18 knops fart.
Skipet er utstyrt med 2 x MaK 12M32C dieselmotorer hver med ytelse på 6000 kW, to propellanlegg av Kamewa Ulstein fabrikat og Scana Volda reduksjonsgear. Videre er skipet utstyrt med fire CAT 3516C/Marelli generatorsett hver på 2333 kVA og to Alconza akselgeneratorer.
H+H Umwelt- und Industrietechnik har levert SCR (Selective Catalytic Reduction) system for NOx reduksjon der prinsippet er injeksjon av urea.
Styremaskineri er type Tenfjord som betjener High Lift ror, og joystick er type Poscon. Manøvreringsegenskapene forbedres ved 2 x Kamewa Ulstein TT2000 thrustere og en TT2400 thruster, alle på 1200 kW samt en azimuth TCNS 92/62-220 på 1500 kW. Et nødaggregat er type Volvo Penta D12D-E MG/RC på 370 kW, levert av Bjordal & Madsen.
Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, og AM Instrumentering har levert flowmeter. Clayton Scandinavia har fremskaffet steamgenerator, og tank sounding systemet er type Umas. Ventilasjonsanlegget er en Aeron leveranse, mens Nyborg har supplert vifter. Florø Kjøleserevice er leverandør av proviant kuldeanlegget, og seperatorleveransene kommer fra Westfalia og RWO. Atlas Copco og Tamrotor har begge stått for kompressorer, og pumpeutrusningen er fra Ing. Per Gjerdrum.
For brannslukking er det blant annet montert et inergen anlegg fra Brannvernservice, og varslingsanlegget er fra Thorn Security.
Dekk
Nybygget er utstyrt med 500 tonns vinsj, og I.P. Huse har levert taue- og anchor handlingsvinsjer. Utsettelsesarrangement (LARS) for fjernstyrte miniubåter over skutesiden og A-ramme på hekken gjør at skipet også kan utføre avanserte undervannsoppdrag ned til 3.000 meter. Odim har levert ROV power pack, og ROV kranen er fra Bergen Group Dreggen. Dekksmaskineri er av Rauma Brattvaag fabrikat. Det er to cargo rail kraner med manipulatorer som minimaliserer nødvendigheten av mannskap på dekk under risikofylte arbeidsoperasjoner.
Maritime Trading har levert landganger, og anker/kjetting kommer fra Eide Marine Tech. IMS har forestått vanntette skyvedører, mens lanterner er fra Tranberg. O.S. Solhaug har supplert vindusviskere.
I redningsutstyret ombord inngår Viking redningsflåter, levert av Mare Safety og MOB-båt type Alusafe 770 Twin FRC fra Maritime Partner i TTS Marine davit. Medi 3 har supplert medisinsk utstyr.
Innredning
M/S «HAVILA VENUS» er innredet for et mannskap på 60 personer, og Maritime Montering har utført innredningsarbeidene ombord. Beha bysseutstyr er på plass, Miele har levert vaskeriutstyr og Jets Vacuum har tatt seg av sanitæranlegget. Global Enviro International har levert avfallspresse, men incinerator er fra Teamtec.
Hovedtavle er en Scandinavian Electric Systems leveranse, og de elektriske installasjonene er utført av Havyard Elektro AS. Intercom-anlegget er levert av Phontech, og Noratel har stått for trafo.
Elektronikk
Sigurd Solberg AS har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret med Furuno FAR-2827 radar, FCR-2837S radar, Skipper GDS 102 ekkolodd, Taiyo TD-L 1550A peiler, Naviknot 450D logg, Navipilot 4000 autopilot, Sperry magnetisk kompass, Navigat X Mk1 gyrokompass, Furuno GP-150 GPS, Furuno FS-2570 MF/HF SSB GMDSS radiostasjon, Furuno VR-3000 VDR, Furuno FA-150 AIS, Furuno NX-700B navtex, Furuno Fax-30 værkart, Tron 40S EPIRB, Tron SART, Furuno FM-8800S VHF, Tron TR-20 VHF, Motorola GM-380 & GP340 VHF, Furuno Felcom 15 Inmarsat C og Sailor 500 FB satcom.
DP anlegget er en Rolls-Royce leveranse, og Ulstein Elektro har levert brovaktalarm type BAS Mk III.

Havyard Leirvik AS skal fremover levere bnr. 100 for Havila Shipping («Havila Jupiter»), og bnr. 88 for levering mars 2010 antas å være en opsjon for Havila Shipping. Garware har bestilt et Havyard 832 LSE design for levering i oktober 2010 med opsjon for ytterligere ett nybygg for levering i januar 2011. Havyard Tomrefjord AS har to skip i ordre for levering i 2009 og 2010.