
M/S «ISLAND ENFORCER»
Kontrakten for to nybygg med byggenumrene 163 og 164 av forskjellige design ble inngått i juni 2007 med GDV Offshore AS som kontrahent (skiftet senere navn til Aquanos Offshore). Begge skulle utstyres med en ny generasjon dykkersystemer i samarbeid med tyske Dräger og NUT i Haugesund. Levering var da satt til juli og november 2009. Kontraktenes totalverdi ble oppgitt til ca 1,15 milliarder kroner, eksklusiv dykker- og ROV systemer.
M/S «ISLAND ENFORCER»
Byggenummer 164 ble overtatt høsten 2009 av Island Offshore Shipholding LP uten vesentlige endringer i kontraktsforutsetningene, ifølge verftet. Av verftet ble det tidligere opplyst at Aquanos’ problemer ble forårsaket av at DnB NOR trakk tilbake langtidsfinansieringen av skipene.
Dykkerutstyret ble fjernet og erstattet med en moonpool på 7200 x 7200 mm etter rederiets spesifikasjoner. Moonpool er blitt forsterket for å inkludere en 350 tonns MHT (module handling tower) og to LARS (launch & recovery) fra Stromek. WROV fra C-Innovation har invidiuelle moonpools på 4800 x 4800 mm inne i “garasjen”.
Skipet er bygget og utstyrt for Subsea operasjoner, modulhåndtering og annet arbeid på havbunnen.
Nybygget fører NIS flagg og er klasset i DNV med notasjonene ✠1A1, E0, Dynpos AUTRO, COMF C(3), - V(3), Ice C, CLEAN DESIGN, NAUT-OSV, Heldk SH, DK(+).
Hoveddata:
Lengde o.a. | 122,40 m |
Lengde b.p.p. |
107,40 m |
Bredde p.sp. | 23,00 m |
Dybde i riss |
9,60 m |
DW |
ca. 4.500 mt |
Draft |
7,30 m |
Dekksareal |
1100 m2 |
GT |
7500 |
ROV moonpool |
4,8x4,8m |
Main moonpool |
7,2x7,2m |
IMO no. |
9484780 |
Tankkapasitet for marine diesel olje er 1569 m3, for ferskvann 778 m3 og for vannballast 3680 m3.
Maskineri
Siemens har levert generatorer, tavler, fremdriftsmotorer, thrustermotorer og PMS til det dieselelektriske fremdriftsanlegget.
Hovedmaskineriet består av fire CAT dieselmotorer av type CAT C280-12 hver med ytelse på 3800 kW v/920 o/min. De fire generatorene er av Hyundai fabrikat hver på 3640 kW, og de to fremdriftspropellene er type Schottel SRP 3030 CP på totalt 6400 kW.
Thrusterutrustningen er fra Brunvoll og består av en AR-100 Azimuth på 2200 kW, to FU-100 hver på 2000 kW forut og en FU-200 på 2000 kW akter. Nødaggregatet er en CAT 3412 motor på 550 kW.
Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum, både Sperre og Atlas Copco har levert kompressorer og separatorer kommer fra Westfalia og RWO.
Tanksounding- og draftsystemet kommer fra XTronica, ventilasjonsanlegget er en Aeron leveranse og Johnson Control har supplert proviantkulde- og a/c anlegg . Kjelutrustning er leveranse fra Pyro. Tøssebro har levert Facet evaporator. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS. Radøy Gruppen har levert isolasjonsmaterialer og tynnplater, og både Bergen Group Skarveland og Genfer Ship har levert rørsystemer.
Brannsikkerheten ombord ivaretas blant annet av et flexifog anlegg fra Autronica og brannvarslingsystem fra Eltek.
Dekk
Heli-dekket er integrert i skipskonstruksjonen. Den overbygde hangaren har en 10 meter fri åpningshøyde med direkte tilkomst til arbeidsdekket akter, hoved-moonpool og kran-operasjonsområdet. Stromek har levert ROV-system med operasjonsdybde 4000 meter. Leveransen av hangardører er fra TTS Ships Equipment.
Kranleveransene omfatter en MacGregor 200 t/10 m kran på styrbord side, en National Oilwell 100 t/10 m kran på babord side, to Heila 10 t/2,9 m kraner og to 5t/15 m kraner fra Bergen Group Dreggen.
Intering Rolls Royce har levert stabiliseringssystem, og Norwegian Deck Machinery (NDM) er leverandør av dekksmaskineri. Vanntette skyvedører er fra IMS.
Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra Jotun, og overflatearbeidet er utført av Premator. Katodisk beskyttelse er utført av ACP Cathodic. Redningsutstyret omfatter 8 x 35 personers Viking redningsflåter og Magnum 750 FRC i NDA28 davit fra Norsafe.
Innredning
Skipet er innredet for 120 personer, og R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidene. I byssen er det Beha utstyr, og MESA har levert vaskeriutstyr. Teamtec har stått for incinerator og avfallspresse er type IMC 904X. Jets Vacuum har supplert toalettsystemet.
Bergen Group Vest Elektro har utført de elektriske installasjonsarbeidene ombord, og brokonsoll er fra Elpro.
Elektronikk
NavCom har levert og montert navigasjons- og kommunikasjonsutstyr til nybygget. Det omfatter Furuno FAR-2837S og FAR-2827 radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, SG Brown gyrokompass, Furuno GP-150 GPS, Furuno Telchart Ecdis kartplotter, Furuno NX-700B navtex, Furuno VR-3000 VDR, Furuno FA-150 AIS, Furuno FS-2570 MF/HF radiostasjon, Tron 40S Epirb, Tron SART, Tron TR-20 VHF, FM-8800 VHF, Motorola GP 340 og GP 360 UHF, Sailor RT2048 VHF, Tron TR-810 D Heli-VHF, Helibeacon TS1B, Walter & Dittel FSG5 bærbare Heli-VHF, Furuno Satcom C, Sailor Fleet 77.
Marine Technologies har levert Integrated Bridge System og DP system, og skipet har Ulstein Brovakt og alarmsystem. Hatteland har levert monitorer, og SeaTel har supplert antenner. Intercom-anlegget er fra Zenitel.
❊
Bergen Group BMVs ordreliste viser bnr. 167 for Solstad Offshore som skal leveres i september, og bnr. 166 er nok en Fugro bestilling for levering i desember.
Videoklipp fra dåpen til ISLAND ENFORCER