M/S «LOKE VIKING»

Astilleros Zamakona S.A. i Bilbao, Spania overleverte sitt byggenummer 667, M/S «LOKE VIKING», til svenske Rederi AB TransAtlantic i begynnelsen av juni 2010. Registrert eierselskap er Transviking Icebreaking & Offshore AS, Skärhamn. Nybygget er av VS 4622 CD AHTS design.

Skipet er det første i en serie på fire, det neste blir «Njord Viking» med planlagt levering i november, mens de to siste kommer i 2011. Samlet kontraktssum for alle fire nybyggene er EUR 224 millioner.
«LOKE VIKING» var sluttet på kontrakt til engelske Cairn Energy for å assistere i forbindelse med oljeboring vest for Grønland. To andre fartøyer inngår også i den kontrakten; «Balder Viking» og «Vidar Viking». I begynnelsen av juni startet Cairn boring av en letebrønn i dette området etter å ha fått godkjennelse fra myndighetene på Grønland.
«LOKE VIKING» er også sluttet for kontrakt med Statoil for arbeid i Barentshavet. Dette er med oppstart i november (det antas at oppdraget ved Grønland da er avsluttet) og er for en periode på ca. 60/75 dager pluss befrakters opsjoner. Den første boringen er på Skrugard feltet mellom Bjørnøya og Snøhvit feltet. Boreriggen som skal brukes er “Polar Pioneer”.
Nybygget er klasset i DNV til ✠1A1, ICE-1A, Tug Supply Vessel, Standby Vessel, Fire Fighter II, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3), DEICE, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), Clean Design, DK(+), HL(2.8), BIS, TMON. «LOKE VIKING» har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 85,20 m
Lengde b.p.p.
76,20 m
Bredde største 22,00 m
Dybde i riss
9,00 m
Dwt
ca. 4.500
GT
6297
NT
4417
Dekksareal
750 m2
Bollard pull
210 t
IMO no.
9423815

Tankene har kapasitet for 1960 m3 diesel olje, 1250 m3 m3 ferskvann, 1270 m3 drill water, 965 m3 liquid mud, 821 m3 brine og 240 m3 dry bulk.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet utgjøres av fire MaK hovedmotorer, 2 x 4000 kW og 2 x 3000 kW ytelse som driver to Berg CPP propellanlegg via Flender reduksjonsgear. Tenfjord styremaskineri betjener Becker ror, og for å oppnå best mulig manøvreringsegenskaper er fartøyet utstyrt med Brunvoll sidethrustere, en azimuth på 1400 kW og fire på 735 kW (2 akter og 2 forut). Fart og bunkersforbruk oppgis som (cirka) 17 knop / 60 m.tonn per døgn, 15 knop / 32 m.t., 12 knop / 16 m.t. og 10 knop / 9 m.t.
Strømforsyningen besørges av to CAT hjelpemotorer hver på 750 kW og to Leroy Somer akselgeneratorer hver på 2500 kW.
Pumpeutrustningen er fra Bombas Ascue, Sperre og Atlas Copco har levert kompressorene og separatorene fra Alfa Laval. Munters har levert SCR-systemet, og evaporator er fra Facet.
Tero Marine har levert Master V2 vedlikeholdssystem til nybygget med integrasjon med Mimic Condition Monitoring Software system.
Diverse
Fire-Fighting Systems har levert Fi-Fi utstyret, Bohamet har forestått vinduer, viskere er fra Seematz og dekksmaskinerileveransen er fra RRM, type Rauma Brattvaag. Wortelboer har levert ankerutrustning, og redningsflåter er en Viking leveranse. Incinerator kommer fra Teamtec.
Skipet er innredet med lugarplass til 45 personer, og Kongsberg Maritime har levert skipets DP-II anlegg.

Som nevnt ovenfor er neste leveranse fra Astilleros Zamakona til TransAtlantic i november.