
M/S «MÆRSK LEADER»
Basis for den nye serien anchor handlere er nok skipstypen som ble bygget tidlig på 2000-tallet (siste omtale i SR var «Maersk Winner» i nr. 4/2003). Men det er en oppgradert versjon der “Green Vessel” er sterkt vektlagt som nå fremtrer. DNV notasjonen Clean Design hører med, og DP-systemet kan operere i henhold “Green DP2”. Dette brukes når nøyaktig posisjon ikke behøves, eksempelvis når skipet er i standby mode for en rigg eller nær standby, 50/100 meter fra en plattform.
Ventilasjonsanlegget for overbygget bruker frekvens vekselrettere for å kontrollere viftehastigheten noe som forbedrer kontrollen over forbruket.
Og at rederiet er fremtidsrettet, vises ved at skipet oppfyller allerede kravene som trer i kraft i 2011 (Tier II) vedrørende NOx reduksjon, og rederiets skip vil kun bruke marine gassolje i stedet for intermediate fuel som tidligere er blitt brukt. Dette betyr lavere SOx utslipp.
Nybygget er utstyrt med to mobile lastekraner plassert en på hver side som dekker hele arbeidsdekkets lengde.
Volkswerft Stralsund
Verftet ble en del av Odense Staalskibsværft Gruppen i 1998. Nesten alle produksjonsfasilitetene på Volkswerft Stralsund er moderne, hvilket sikrer en rasjonell produksjonsflyt. I realiteten foregår alt arbeidet innendørs under optimale produksjonsforhold. Ifølge siste pressemelding fra Odense Lindø verftet berøres da heller ikke Stralsund verftet av nedbyggingen av A.P. Møller gruppens skipsbygningsvirksomhet. Byggenummer 476 er verftets 1.629 levering siden oppstarten i 1948.
M/S «MÆRSK LEADER»
Forrige «Mærsk Leader» ble bygget i 1986 i Nederland og ble solgt i 2007. Dagens «Mærsk Leader» har Svendborg som hjemstedshavn, er klasset i Lloyd’s Register ✠100A1, “Offshore Tug Supply Ship”, *IWS, ✠LMC, UMS, DP (AA), Descriptive Note: Shipright: SCM, Statement of Compliance NAV1, LR Statement of Compliance for DNV – Class notation CLEAN DESIGN og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 90,30 m |
Lengde b.p.p. |
79,00 m |
Bredde største | 23,00 m |
Dybde i riss | 9,50 m |
Draft lastet |
7,80 m |
Dekksareal |
ca. 800 m2 |
Bollard pull | 255 t |
GT |
ca. 6800 |
Dwt |
ca. 4.470 |
IMO nr. |
9425710 |
Kapasitet for marine gassolje er 983 m3, for ferskvann 611 m3 og for drill water/vannballast 3155 m3.
Dekk
De to mobile kranene har kapasitet på 5 t/10 meter i havn og 2,5 t/10 meter offshore. Outreach er max. 16 meter. Provision kran er på 15 t/10 meter i havn og 7,5t/10m offshore. Triplex har levert haikjeft og tauepinner, og ankerutrustningen er fra Spek. Ernst Hatecke har levert to Mob/Work båter til nybygget.
Maskineri
Fremdriften besørges av fire MaK 9M32C dieselmotorer, hver med ytelse på 4320 kW som til sammen utvikler 23.175 bhp. Dette gir fartøyet en max. fart på ca. 16,7 knop med et forbruk på ca. 85 tonn, eller ca. 10 knop på ca, 16 tonn (per 24 timer). Fremdriftssystemet er designet til å gi fartøyet en bollard pull på 255 tonn. (I den forbindelse se også artikkelen “Testes i Flekkefjord” i denne utgave av Skipsrevyen). Ror er av Becker fabrikat.
Fire akselgeneratorer produserer strøm, hver med kapasitet på 2600 kW. Båten er utrustet med fire sidethrustere, to forut hver på 2040 bhp, og to akter hver på 1200 bhp. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Diverse
Fartøyet er innredet med bekvemmeligheter for 70 personer fordelt på 17 enkeltlugarer, 25 dobbeltlugarer og en tremannslugar.
❊
De neste tre skipene i serien fra Volkswerft Stralsund skal leveres i 2009 og de siste to i 2010.