"Normand Pacific"

M/S «NORMAND PACIFIC»

M/S «NORMAND PACIFIC» ble levert fra Bergen Group BMV AS den 15. oktober 2010 som verftets byggenummer 167 til Solstad Rederi AS. Skroget er også i dette tilfellet bygget ved Stocznia Gdansk i Polen, og utrustningen har i hovedsak funnet sted ved Bergen Group Fosen.

Skipet er bygget etter ST 257 L CD design og blir beskrevet som Offshore Construction Support Vessel. Kontrakten ble inngått i desember 2007 til pris rundt 720 millioner kroner, men den gangen het det seg at det skulle bygges et dykkerskip av ST 256 L CD design. På det tidspunktet brakte det verdien av verftgruppens ordrebok opp i ca. seks milliarder kroner.
«NORMAND PACIFIC»
Skipet skal utføre subsea vedlikeholdsarbeider og konstruksjonsoppdrag. Skipet er utstyrt med DP3 og har innendørs ROV hangar for hurtig mobilisering av WROV systemer. AHC offshore kranen på 200 tonn SWL kan arbeide ned til 2.000 meters vanndyp. Moon-pool måler 7,2 x 7,2 meter og er plassert midtskips.
«NORMAND PACIFIC» er klargjort for senere installering av Module Handling Tower. Innredningen er arrangert for 120 personer og har alle moderne fasiliteter.
Nybygget er klasset i DNV med notasjonene ✠1A1, E0, Dynpos AUTRO, COMF C(3), - V(3), Ice C, CLEAN DESIGN, NAUT-OSV, Heldk SH, DK(+), CRANE og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 122,40 m
Lengde b.p.p 107,40 m
Bredde p.sp.
23,00 m
DW ca. 5.000 t
Draft
7,30 m
Dekksareal
1300 m2
GT
9778
IMO nr.
9491977

Tankkapasitet for marine diesel olje er 1864 m3, for ferskvann 781 m3 og for vannballast 3600 m3.
Maskineri
Det dieselelektriske fremdriftsanlegget er levert av Wärtsilä med fire Wärtsilä 8L32 dieselmotorer på totalt 15360 kW, fire Alconza generatorer hver på 4100 kVA og to Schottel SRP 3030 CP propellanlegg hver på 3200 kW. Nød- og havnegeneratorsettene har begge CAT 3412 motorer som produserer 687 kVA. Max speed er ca. 15 knop, og økonomisk fart er ca. 12 knop.
Thrusterutrustningen er fra Brunvoll og består av en AR-100 LNC 600 på 2200 kW, en FU-100LTC 2750 på 2000 KW akter og to FU-100LTC hver på 2000 kW forut.
Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum, både Sperre og Tamrotor har levert kompressorer og separatorer kommer fra Westfalia. Ventilasjonsanlegget er en Aeron leveranse, og XTronica har forestått tanksounding- og draftsystem. Proviant kuldeanlegg er en leveranse fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk og Teknotherm. Kjelutrustning er fra Pyro, og Alfa Laval har supplert evaporator. Bergen Group Fosen har utført tynnplateisolering, og omvendt osmosesystem kommer fra Enwa.
Brannsikkerheten ombord ivaretas blant annet av et watermist anlegg i maskinrommet og brannvarslingsystem fra Eltek.
Dekk
TTS Ships Equipment har levert to ROV dører og en akter hangardør (horisontal sliding). Heli-dekket er integrert i skipskonstruksjonen med diam. på 21 meter og er tilpasset Sikorsky S-92 helikopter.
Kranleveransene omfatter en MacGregor 200 t/10 m offshorekran, to 5t/15 m dekkskraner og en overhead-kran i ROV hangar på 40 tonn fra Bergen Group Dreggen og to Heila kraner på 10t/2,9m.
Intering Rolls Royce har levert stabiliseringssystem, og Norwegian Deck Machinery (NDM) er leverandør av dekksmaskineri. Skipets vinduer kommer fra Bohamet, og vindusviskere er type Wynn. Vanntette skyvedører kommer fra IMS og utvendige dører fra Libra-Plast. Sotra Marine Produkter har levert ankerutrustningen.
Nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer, og arbeidet er utført av Premator. Katodisk beskyttelse er utført av MPE Cathodic og anti-fouling beskyttelse av Corrosion & Water-Control BV.
Redningsutstyret omfatter 8 x 35 personers Viking redningsflåter og Norsafe Magnum 750 FRC i davit fra Norsafe.
Innredning
Skipet er innredet for 120 personer fordelt på 42 enmannslugarer og 39 dobbeltlugarer. R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidene. I byssen er det Beha utstyr, og Electrolux har levert vaskeriutstyr. Orwak har levert avfallskomprimator, og Teamtec har stått for incinerator. Jets Vacuum har fremskaffet toalettsystemet.
Bergen Group Vest Elektro har utført de elektriske installasjonsarbeidene ombord, og bro- og maskinromskonsoller er fra Elpro.
Elektronikk
Wärtsiläs integrerte alarmsystem og PMS inngår i leveransen fra Wärtsilä Norway, mens DP-anlegget (DP3) kommer fra Kongsberg Maritime, og broalarm er type Ulstein Bridge.
NavCom har levert og montert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret. Dette omfatter Furuno utstyr som FAR-2837S radar, FAR-2837 radar, FCR-2837 kartradar, FE-700 navigasjonsekkolodd, DS-80 doppler-logg, GP-150 GPS, Telchart ECDIS, 250W MF/HF radiostasjon, VR-3000 VDR, FA-150 AIS, NX-700 navtex, Satcom C, 2 x FM-8800 VHF’s og Felcom-70. Av annet utstyr ombord er 3 x Navigate X Mk1 gyrokompass, Simrad AP50 autopilot, 3 x bærbare Jotron VHF’s, Jotron radar transpondere, Jotron EPIRB, 2 x Jotron TR 810 Heli-VHF og Motorola UHF kommunikasjonssystem. Sound reception system er fra Zenitel.

Bergen Group BMV sin ordreliste er p.t. skrumpet inn til ett nybygg, bnr. 166, som skal leveres til Fugro i desember.