MS «Ramform Vanguard»

Petroleum Geo Services (PGS), Lysaker, overtar i disse dager seismikk-skipet «Ramform Vanguard» fra Langsten Slip & Båtbyggeri A/S som verftets byggenr. 178. Med sin utradisjonelle fasong har nybygget ikke så lite til felles med et strykejern — og minner ellers rett og slett om baugseksjonen på et konvensjonelt skip.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Dette er det sjuende ”strykejernet” fra Langsten-gruppen, i det M/S «Ramform Victory» ble levert fra Langsten 6. januar i år, «Ramform Viking» ble levert 4. april 1998, «Ramform Valiant» 9. januar 1998, «Ramform Challenger» 29. mars 1996, M/S «Ramform Explorer» ble levert fra Aukra Industrier A/S den 6. mai året før til Isle of Man v/G. C. Rieber — og den første — «Marjata» fra Langsten den 18. november 1993 til Forsvarets forskningsinstitutt.

M/S «Ramform Vanguard» er, i likhet med de fem foregående skipene, basert på et forskningsskips-konsept utviklet av firma Ariel A/S i Horten i samarbeid med Forsvarets forskningsinstitutt, sammesteds. Konstruksjonen var den gang, i forkant av «Marjata», gjennom omfattende prøver ved Marintek i Trondheim. Skrogformen ble den gang sagt å skulle gi stor stabilitet og gode dynamiske egenskaper.

Skroget til «Ramform Vanguard»ble bygget ved Tangen Verft A/S, et annet verft i Langsten-gruppen, ogskipet er bygget med et antall gjennomgående  dekk, lang bakk, moderat utfallende baug og markant bulb – samt tverrhekk. Dekkshus og broer plassert på bakkens akterste del, og helikopterdekk, levert av Marine Aluminium – Aanensen & Co. A/S, er arrangert på akterste del av shelterdekk.

Den bemerkelsesverdige bredden gjør at skipet bl.a. kan operere et vesentlig større antall streamers enn konvensjonelle seismiske letefartøyer. Og «Vanguard» er som «Victory», «Viking» og «Valiant» forbedret ytterligere i forhold til «Challenger» og «Explorer», med større maskinkraft og kraftigere undervannsskrog. Dette gjør at fartøyet kan trekke flere streamer-kabler enn de 16 på søsterskipene – faktisk opp til 20.

Skipet er bygget til klasse @ 1A1 – Ice C – E0 – HELDK – i Det Norske Veritas — og har følgende

Hoveddata:
Lengde o.a..............................86,20 m
Lengde LWL..........................78,20 m
Bredde på spant (hekk).......39,60 m
Dybde i riss 1.dk. ..................20,50 m
Dybde i riss 2.dk. ..................23,10 m
Dypgang DWL ........................7,30 m
Bruttotonnasje ........................9700 t

Tankene har kapasitet for 4600 m3 brennolje, 230 m3 ferskvann, 71 m3 smøreolje og 22 m3 hydraulikkolje.

Maskineri
Skipet er arrangert med diesel-elektrisk fremdrift. Anlegget omfatter fire Ulstein Bergen dieselmotorer, type BRG-8, hver med effekt 3355 kW. Hver motor er direkte koblet til Brush generatorer på 3200 kVA, levert av firma Elektroprosess. Selve fremdriften besørges av tre elektrisk drevne Ulstein Compass thrustere, hvorav to er plassert én i hvert ”hjørne” akterut, hver med en ytelse på 4000 kW — og én under forskipet på 2000 kW. Farten er ca. 14 knop.

For øvrig er det installert APV Heat Exchanger varmevekslere levert fra A/S Norco Oslo. Et Caterpillar nødaggregat, bestående av Cat 3306TA dieselmotor på 212 kW, tilkoblet en Cat generator med effekt på 238 kVA. Pumpeutrustningen er levert av Ing. Per Gjerdrum A/S, mens separatorer og skipets evaporator kommer fra Alfa Laval. Starteluft-kompressorene er av Sperre-fabrikat, mens Lønsethagen Industrier har levert kompressorer for arbeidsluft. Kjelutrustningen er levert av Parat Anders Halvorsen.

Proviantkulde-anlegget er forestått av firma Teknotherm, mens isoleringsarbeidene er utført av Maritime Montering, Norsk Isolering og Kristiansund Isolering (tynnplate) og R&M Isolering, sistnevnte for rørisolering. A/S Miljø-Teknikk har stått for det ventilasjonstekniske, og for brannsikring har man satset på skumanlegg fra Unitor og Marioff Hi-Fog vanntåke i maskinrom.

Helikopterdekket er utstyrt med et integrert brannslukkingsanlegg av type Pop Spray Fire-fighting System. Dette er et spesielt dysesystem som skumlegger hele helidekket innen 8 – 12 sekunder etter start og fjernstyres fra to kontrollposter. Systemet er motstandsdyktig mot vær og vind og drives kun av energien i vannstrømmen.

Dekk
Helidekk, vinduer og lysventiler kommer fra Marine Aluminium, som også har levert gangveier. Fortøyningsmaskineriet er av type Ulstein Brattvaag. Vinsjer  og tromler for det seismiske leteutstyret er levert av Odim A/S i Ulsteinvik, som også har levert to capstans plassert akter. Videre har Baro Mek. Verksted levert paravaner, bomsystem og deflektorer. Kranutrustningen omfatter tre ABAS dekks-/storeskraner, to akter på 12t/6m og en forut på 2,5t/10m — samt tre ABB-spesialkraner for betjening av seismisk utrustning. Vestdavit AS har levert davitene.Blokkutrustningen kommer fra Møllerodden A/S.

Redningsutstyret omfatter bl.a. et antall oppblåsbare RFD-flåter fra Erling Haug, mens Koppernæs har levert annet brann- og redningsutstyr.Alarminstruks, escape-planer og skilt kommer fra Safety in System AS. Lanternene er av Tranbergfabrikat, mens søkelysutstyret er av type Norselight. Vindusviskerne er av type Wynn. Overflatebehandling av skipet er forestått av firma Vest Sandblåsing. Oppmalingen av skipet er utført av verftets egne folk, med malingprodukter fra International Maling.

Innredning
Maritime Montering har i nært samarbeid med rederi og verft utarbeidet komplett arrangement og fargeforslag, samt stått for levering og montering av hele innredningen. Fartøyet er innredet for en besetning på 63 mann. Det er benyttet Akerpanel fra Norac samt Danacoustic-plater oppunder dekk. Dørene er av type Baggerød, mens inventaret er levert av Maritime Møbler og Fiks Trevare. Bysseovnen er av Beha-fabrikat, levert av Maritime Partner. Skipet er utstyrt med Jets vakuumtoaletter og avfallspresse fra Sipac AS på Skodje. Vaskeriutstyret er fra Miele.

Alt hva angår det elektriske er forestått av ABB Installasjon A/S, Ålesund, som også har levert hovedtavlen, produsert ved ABB Installasjon A/S, Austevoll.

Elektronisk utrustning
Alarm- og overvåkingsanlegg for maskineriet er levert av ABB Industri A/S, mens øvrig elektronisk utrustning er forestått av O. Øverland A/S, Molde. Radarutstyret omfatter to Kelvin Hughes Nucleus II, hhv. en 6000A/3/S-D (10 cm ARPA) og en 6000A/2/7-U (3 cm ARPA), begge med Performance monitorer og interswitch.

Det elektroniske navigasjonsutstyret omfatter videre Furuno GP-50 GPS navigator og CSI MBX-2 DGPS med aktiv antenne, to Anschütz Std 20 gyrokompass med repeatere, Simrad Robertson RMP Robtrack integrert manøvreringssystem og AP-9 Mk II autopilot. Navigasjonsekkoloddet er et Skipper GDS 101, og videre er det installert Taiyo radiopeilere, hhv. TD-L 1550 VHF- og TD-L 1100 MF/HF, Sagem LH-92 elektromagnetisk logg, JRC JLN 615 dopplerlogg, Furuno FAX-210 værkartskriver, Lokata Navtex II navtex-mottaker, Furuno TI-20D temperaturindikator, samt Simrad EA-500 hydrografisk ekkolodd med 38 kHz, 4 kW og 200 kHz, 1 kW transceiver m.m.

Videre omfatter utstyret Skanti GMDSS Area A-4 omfattende bl.a. TRP-9500S DT MF/HF, 500 watt, simplex, radiostasjon og TRP-7201 MF/HF, 250 watt, simplex, radiostasjon, WR 6010 vaktmottaker og fireSailor VHF-telefoner, hhv. to RT2048, 25 watt, simplex, og to RT2047, 25 watt, duplex, alle med alle ITU-kanaler, Skanti TRP-3000, 25 watt, simplex, VHF-telefon med alle ITU-kanaler, Skanti Inmarsat-C- og to B-terminaler, Nera Saturn satcom klasse 2, Skanti TU-8250B heli-beacon og Jotron VHF/AM helikommunikasjon, hhv. TR-6101 og TR-960 Jotron nødpeilesendere og Vingtor intercom.anlegg. — I forbindelse med alt forannevnt elektronisk utstyr inngår flere komponenter som det vil bli for inngående å nevne her.

Et omfattende farge ITV-systemer levert av Hernis Scan Systems, basert på kontrollsystemet HE300 med Quad splitter (4 kameraer i ett bilde). Anlegget har totalt 15 kameraer og 5 kontrollposisjoner. For overvåking av seismikk-delen er det i alt 9 som har fjernstyrte svinge/bøye-maskiner (pan og tilt). Alle disse kan kjøres fra streamerdekk, instrumentkontroll og gunkontroll.

— Leveransen omfatter også 4 fjernstyrte svinge/bøye-maskiner for maskinrommene og brovingene. I tillegg er det to faste kameraer med zoomlinse for thrusterrommene, og alle kameraer kan kjøres fra bro og maskinkontrollrommet.