
M/S «SARAH»
Ifølge media uttalte rederiets CEO i forbindelse med dåpen: “This is a proud moment for Marine Subsea where we again are proving our capabilities. «Sarah» is one of most advanced and effective intervention vessels in the world and contribute to the positioning of our company as a leading international offshore services player.”
Da er det synd at ikke skipet er kommet i virksomhet. Nybygget ble kontrahert til pris rundt 840 millioner kroner, og et søsterskip – «Karianne» – skal etter planen leveres til samme rederi i oktober 2010. Prisen for dette nr. 2 skipet ble i sin tid oppgitt til over 900 millioner kroner.
Det er arrangert med kontrakt for M/S «SARAH» med angolske Sonangol, men hva hjelper det hvis rederiet ikke kan betale regningene. Forhåpentligvis lar det seg løse, men ifølge dagspressen betyr det ny finansiering og ytterligere innskudd fra obligasjonseierne. I tillegg til disse to nybyggene har rederiet også tre lektere til samlet verdi 580 millioner kroner under bygging.
Ordren ved Ulstein Verft ble opprinnelig bestilt av selskapet African Offshore Services som ble oppgitt å være holding selskapet for Marine Subsea. Eierne, der navn som Mårten Rød og Gian Angelo Perrucci nevnes, sies å ha 25 års erfaring fra oljebransjen on-/offshore Afrika.
I forbindelse med kontrahering av det andre fartøyet i januar 2007, og emisjonen som da fulgte, ble det i pressen nevnt dagrate på US$200.000 og driftsutgifter på US$30.000 for denne typen skip.
M/S «SARAH»
Dette er det tredje skipet som bygges av Ulstein SX 121 designet (tidligere er «Island Constructor» og «Viking Poseidon» levert). Skipet beskrives som Inspection Maintenance and Repair, Offshore Construction and Light Well Intervention Vessel. Hovedaktivitetene blir således sub-sea riserless brønnintervensjon med lubricator system (LWI), undervanns konstruksjonsarbeider og utstyrsinstallasjon samt IMR. Gjennom Module Handling Tower opereres en vinsj på 100 tonn HIV kompensert. ROV tjenester følger naturlig med, og skipet har to WROV’s som kan opereres fra begge sider av skipet. Skroget er bygget i Ukraina.
Skipet har fått utstedt Green Passport fra Metizoft med IMO anbefalinger for resirkulering av skip. Skipet fører NIS flagg, er bygget til klasse i DNV ✠1A1, SF, E0, DynPos AUTRO, NAUT-OSV(A), LFL*, Clean design, OPP-F, Crane, Comf-V(3), Comf-C(3), Heldk, DK+, HL (2,8) og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 120,20 m |
Lengde b.p.p. |
112,30 m |
Største bredde | 25,00 m |
Dybde i riss til h.dk | 10,00 m |
Draft design |
7,00 m |
Draft scantling |
8,00 m |
GT |
11572 |
NT | 3472 |
Dwt (u/offsh.kran og tower) | ca. 9.100 |
Dekksareal |
1380 m2 |
Dekkskap. (m/offsh kran) | ca. 4.700 t |
IMO |
9431642 |
Skipets tankkapasiteter er 2212 m3 drivstoff, 990 m3 ferskvann og 6845 m3 vannballast. Methanol tankene er på totalt 199 m3.
Maskineri
Nybygget har dieselelektrisk fremdriftssystem som styrer to azimuth hovedpropeller, to swing-up kompassthrustere og to tunnelthrustere. De fire dieselmotorene er type Bergen; 2 x B32:40L9A hver med ytelse på 4320 kW og 2 x B32:40L6A hver på 2880 kW, generatorene er type AvK, to på 4145 kW og to på 2765 kW, og de to propellanleggene er type Ulstein Aquamaster AZP 120 CP. Med i ABB leveransene er elektriske motorer. Nød-/havneaggregatene er merke Nogva Scania DI 1262M på 318 kW henholdsvis MTU V12 2000 på 550 kW.
Thrusterutrustningen utgjøres av to Kamewa Ulstein TT 2650 DPN CP thrustere hver på 1920 kW og to TCNS092/62-220 thrustere hver på 1800 kW.
Isoleringsarbeidene er utført av R&M Ship Interior. Pumper er fra Allweiler, og ventilasjonsanlegget er levert av Aeron. Proviant kuldemaskineri kommer fra Kuldepartner. Sperre har levert kompressorer, og Alfa Laval og RWO har supplert separatorer og evaporator. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, og Pyro har levert kjeler. Sanitæranlegget er en Brødrene Dahl leveranse, og Tero Marine har levert vedlikeholdssystem til nybygget. GS-Hydro Norge har supplert slanger, ventiler m.m., mens XTronica har levert tankpeileanlegg.
Brannvarslingsanlegget er levert av Tyco Fire & Integrated Solutions. Gassalarmsystem er fra ABB EDS og F&G System. Et vanntåke brannslukkingsanlegg for maskinrommet kommer fra Marioff.
Dekk
Skipet er som nevnt, ustyrt med et HIV kompensert tårn for modulhåndtering og kan utføre ROV-operasjoner. NDM har hatt leveranser av to ankervinsjer, to kjettingstoppere, tre fortøyningsvinjser og to tuggervinsjer. Stromek AS har levert 2 x Stromek ROV-LARS.
Offshorekranen på 150 tonn er levert av National Oilwell Varco, som også har levert tårnet (MHT), mens Heila marine kraner kommer fra Saunes & Helseth Maritime. TTS Ships Equipment har levert sideporter, og Coastdesign har supplert lastekalkulator.
Heli-dekk er en leveranse fra Maritime Products, og Fossen Shipping har stått for ankerutrustningen. Vinduer er fra Bohamet, og viskere er type Wynn. IMS har levert vanntette skyvedører, utvendige dører er fra Libra og belysningsutstyr fra Glamox. Skipet er oppmalt med malingssystemer fra Jotun, og Malermestrene BMV har levert fliser, gulvbelegg og dekksmasse.
Livbåtene kommer fra Eide Marine Tech, MOB-båten fra Mare Safety og Erling Haug har levert diverse rednings-, sikkerhets- og nautisk utstyr til nybygget. 6 x 35 personers redningsflåter er også på plass. Aukra Maritime har stått for davit leveranse. Medisinpakke kommer fra Medi 3. Tranberg har levert lanterner, og lyskastere er fra Norselight.
Innredning/diverse
Skipet er arrangert med innredning for 100 personer med blant annet 10 state-cabins, 30 enmannslugarer og 30 dobbeltlugarer. Det er også auditorium, diverse konferanserom og kontorer. Hospital er også innredet.
Innredningsarbeidet er utført av R&M Ship Interior med paneler på innvendige skott fra Contech og møbler fra Fora Form, Rovde Møbelfabrikk og VAD. Termo Storkjøkken har levert bysseutstyr, vaskeriutstyr er fra Miele og toalettsystemet kommer fra Jets Vacuum. TeamTec har levert forbrenningsanlegg.
Skipet har fått installert det IP-baserte Ulstein Com-systemet og IAS fra Ulstein Elektro. Kongsberg Maritime er leverandør av skipets DP III-system.
❊
Ulstein Verft skal levere bnr. 284 til Olympic Shipping i oktober, bnr. 285 og bnr. 286 til Eidesvik i juni 2010 og september 2011, bnr. 287 til Marine Subsea i oktober 2010, bnr. 288 til Remøy Shipping i februar 2011 og søsterskipet bnr. 289 i mai samme år. Bnr. 290 er bestilt av Solstad Offshore for levering mars 2010.