![M/S «SIEM TOPAZ»](https://image.oceanspacemedia.com/1111524.jpg?imageId=1111524&width=960&height=644&format=jpg)
M/S «SIEM TOPAZ»
Skipet har fått et oppdrag for Statoil for operasjoner i Barentshavet. Kontrakten er for tre brønner med opsjon for nok en brønn. Påbegynnelse skal være innen årets utgang.
«SIEM TOPAZ» beskrives som Anchor Handling Tug Supply Vessel som kan utføre inspeksjons- og konstruksjonsarbeider på store vanndyp i tillegg til regulære forsyningstjenester for offshore industrien. Fartøyet har både Clean design og Comfort klasse og er svært miljøvennlig med lavt bunkersforbruk basert på det hybride fremdriftsmaskineriet. Skipet er også utstyrt med Selective Catalytic Reduction system fra tyske H+H Environmental and Industrial Technologies for NOx utslippreduksjon.
Skipet er klassset i DNV ✠1A1, Ice C, Tug, Supply Vessel, E0, SF, Dynpos AUTR, Comf-V (rating 3), OilRec, NAUT OSV(A), Clean Design, dk(+), HL(2.8), T-mon, Bis, FiFi II, Standby Vessel og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 91,00 m |
Lengde b.p.p. |
79,35 m |
Bredde på spant |
22,00 m |
Dybde i riss 1.dk | 9,60 m |
Dreaft design |
7,90 m |
GT |
7473 |
Dekksareal |
820 m2 |
Dekkslast |
ca. 1.600 t |
Bollard pull |
ca. 284 t |
IMO |
9417713 |
Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 1224 m3 brennolje, 1072 m3 ferskvann, 2888 m3 vannballast, 1296 m3 ORO, 300 m3 dry bulk, 647 m3 liquid mud og 647 m3 brine.
Maskineri
Skipets hybride diesel-elektriske/mekaniske fremdriftssystem består av 3 x dieselmotorer type Wärtsilä 16V32 hver med ytelse på 8000 kW, 2 Wärtsilä Lips CP propeller med diameter 4,2 meter med MCR på hver propell på 9500 kW og to CAT 3516 TA C generatorsett hver på 2100 ekW. Videre er det to akselgeneratorer hver på 3400 ekW av Alconza fabrikat. Motorene er koblet til gearbox med PTI med en elektrisk motor installert på ca. 2400 kW. Nødaggregatet har en CAT C18 motor på 425 ekW. Fart er ca. 18 knop.
Styremaskineri er type Tenfjord, og thrusterutrustningen fra Brunvoll består av to tunnel thrustere forut av type FU80LTC 2250 hver på 1000 kW, en azimuth forut type AR63LNC 1650 på 830 kW og 2 x FU74LTC 2000 akter hver på 880 kW.
Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, og separatorleveransene er fra RWO (lensevann) og Westfalia (LO/FO). Evaporator kommer fra Alfa Laval Nordic, og Tøssebro har supplert UV-filter. Sperre og Tamrotor har levert kompressorer, og Allweiler har tatt seg av pumpeutrustningen. Ventilasjonsanlegget er en Aeron leveranse, og proviant kuldemaskineri kommer fra Kuldepartner. Pyro har levert kjelutrustning.
Arbeidet med Green passport er gjort av Metizoft. Castrol har levert smøreolje og Bunkers Oil dieselolje til nybygget. For brannslukking har Marioff levert et Hi Fog vanntåkesystem og Jason Engineering et eksternt Fi-Fi system.
Dekk
Dekksmaskineri leveransen er fra Rauma Brattvaag, og dry bulk anlegget er produsert av Van Aalst og levert av Saunes & Helseth Maritim. Triplex har levert multi-deck gantry kran, mens MacGregor Hydramarine leveransene består av en 3t/15 m dekkskran og en 10t/18 m ROV kran. Ankerutrustning er fra Fossen Shipping, og Gurskøy AS har stått for landganger. NorPro har supplert diverse fortøyningsutstyr.
Bohamet har levert vinduer, og viskere er type Wynn. Libra Plast har tatt seg av utvendige dører, mens vanntette skyvedører er fra IMS. Nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer.
Redningsutstyret består blant annet av redningsflåter levert av Brude Safety og Maritime Partner MOB-båt i davit fra TTS Marine.
Innredning/diverse
M/S «SIEM TOPAZ» er innredet med lugarkapasitet for 60 personer fordelt på 20 enmannslugarer og 20 dobbeltlugarer. Contech har levert innredningspaneler, innredningsdører og platemøbler. Ekornes har levert møbler, og stoler i styrehus kommer fra NorSap. Beha bysseutstyr kommer fra Mare Safety, og toalettsystemet er fra Jets Vacuum. Teamtec har levert incinerator, og avfallspresse kommer fra Global Enviro International.
Hareid Elektriske Teknikk har utført de elektriske installasjonene og levert fordelingssentraler, motorstartere, MCCer, bro- og maskinromspulter, egendesignet lysstyringssystem LC-50, belysningsutstyr fra Glamox, telefonsystem type Ucom og maskinromstelegraf.
Wärtsilä har levert det integrerte automasjonsanlegget. DP-systemet er en Kongsberg Maritime leveranse, og Coastdesign, Norway har utstyrt nybygget med lastkalkulator. Det elektroniske utstyret er levert og montert av Emil Langva AS.
❊
Myklebust Verft AS skal levere bnr. 57 til Siem Offshore, og i oktober 2011 skal en hekktråler leveres til Prestfjord AS.