Etter vel fire måneders utrustning ved Maritime Partners verft i Ålesund er Norges største ambulanse-katamaran blitt overlevert til reder Loppa Legeskyssbåter i Øksfjord. Foto: Maritime Partner

MS «Thea Jensen»

Maritime Partner AS i Ålesund har overlevert «Thea Jensen» til Loppa Legeskyssbåter AS. Dette er den største i sitt slag

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Etter vel fire måneders utrustning ved Maritime Partners verft i Ålesund har Norges største ambulanse-katamaran blitt overlevert til reder Loppa Legeskyssbåter i Øksfjord. Det er Maritime Partners byggenummer 2168. 

Den blir stasjonert i Øksfjord og vil være i drift i området Loppa, Hasvik og ytre Altafjord. Loppa Legeskyssbåter har en 8+1+1 års kontrakt med Finnmarkssykehuset i Hammerfest.

Båten ble planlagt og designet med mye nytt utstyr som reder og mannskap gjennom mange år har sett behovet for, men som de ikke har hatt mulighet til å montere på eksisterende båter. Utstyret vil lette arbeidet om bord i en båt som opererer ett av de mest værharde områdene i Norge.

Blant annet har man under sjøprøvene fått testet ut nye foiler fra Wavefoil gir bedre gange i dårlig vær. Dette er et helt nytt konsept som var beregnet å redusere rulling/stamping i sjøen med ca 30%. De har under testing fungert meget bra og har sannsynligvis en virkningsgrad som overstiger beregningene. Resultatet er at mannskap, pasienter og passasjerer får en mye roligere reise, noe som er viktig i slike situasjoner som båten er bygget for. 

Romslig lugar

Sykelugaren er utrustet med to båreplasser og det mest moderne av utstyr for effektiv behandling av passasjerer i transport. Lugaren er meget romslig og med plassering akter blir det den roligste plassen om bord i dårlig vær. Adkomst til sykelugar er primært via en avansert båreheis som er plassert akter

- Tilgjengelighet og fleksibilitet har vært nøkkelord i utviklingsarbeidet for dette fartøyet. Et viktig verktøy her vil være båtens hydrauliske båreheis, der tilkomst for transport av pasienter kan foretas fra for eksempel flytebrygger og helt opp til høye kaier. I tillegg kan man entre via tre forskjellige dekksnivå med ramper mellom hvert nivå. Til sammen utgjør dette en fleksibilitet som ikke har vært tilgjengelig på noe ambulansefartøy tidligere, sier designer Arne Lindstøl.

Når man er kommet om bord så er det varmekabler i samtlige dekk. Alle utvendige områder er også overvåket av CCTV kameraer, slik at man hele tiden har oversikt over alle som er om bord og deres sikkerhet. Et avansert natt/is kamera er også installert for å maksimere sikkerhet vinterstid. 

Forut for sykelugaren er der en romslig passasjersalong, med seter for 8 passasjerer samt bysse og to hvilerom. Passasjersalongen er helt adskilt fra sykelugaren og sørger for at lege/sykepleiere får behandle pasientene uforstyrret. Videre er det en kort oppgang til broen som inneholder et lite kontor og 4 fulldempede stoler for mannskapet. Båten er utrustet med det siste innen navigasjon, kommunikasjon og overvåkning. 

- Vi er veldig stolte

Båten er designet av Arne Lindstøl ved Lindstøl Skip og bygget av Maritime Partner AS. Den er sertifisert av Sjøfartsdirektoratet og er sertifisert for fartsområde 4. 

- Fartøyet er et resultat av en god prosess som vi startet med Maritime Partner og Lindstøl Skip helt tilbake i 2016.  Med en lengde på nesten 23 meter så er dette en stor båt. Skroget er designet for effektivitet og lavt drivstofforbruk. Kombinert med foilsystemet gir dette en veldig myk og rolig opplevelse om bord. Det skal bli spennende å prøve båten i en vinterstorm sier en forventningsfull Mats Martinsen, daglig leder i Loppa Legeskyssbåter AS. Den felles innsatsen mellom alle parter har skapt trygge, gode og innovative løsninger som vil komme pasienter, mannskap og miljø til gode. Dette hadde ikke vært mulig uten full gjensidig tillit blant alle, avslutter Martinsen. 

- Vi er veldig stolte av å ha vært med på et slikt spennende prosjekt, sier Peder Myklebust, CEO i Maritime Partner. Enormt mye arbeide har vært lagt ned for å få bygget den beste ambulansebåten i Norge. Reder har vært en utrolig god samarbeidspartner for å få til et så godt resultat som vi ser i dag og vi takker så mye for tilliten og oppdraget. 

Båten er oppkalt etter Thea Jensen (1893 - 1972). Hun var jordmor i Øksfjord i Finnmark. Hun var en sentral person under gjenreisningen i Loppa, og gjorde også en stor innsats under 2. verdenskrig som jordmor og helsearbeider. Hun arbeidet bl.a. med identifiseringen av de omkomne etter forliset av hurtigruten DS «Vesteraalen» i 1941. I 1961 ble hun tildelt Kongens Fortjenstmedalje i sølv. 

Utstyr: 

«The Jensen» er utstyrt med en Volvo IPS 150 motor levert av J.W Gulliksen, som forøvrig også har levert IPS propeller. Generator om bord er Fisher Panda levert av Staubo Elektro-Maskin. 

Marinelektronikk har levert navigasjon og kommunikasjonspakke bestående av utstyr fra Furuno, Simrad og Jotron. Rør er levert av Rørtek AS. 
Mannskapsstoler kommer fra Hukkelberg og er av typen Recaro Northsea, mens passasjerstoler er levert av West Mekan. 

Innredning er levert av Isowest. Elektrisk installasjon er gjort av Acel AS. Toaletter er vakuumtoaletter levert av Jets. 

Innredning i sykelugar kommer fra Ferno Norden, mens stolene i sykelugaren er av typen Norsap 1000 fra Norsap. 

Undertun har levert båreheis og landgang til det nye fartøyet. 
 

Hoveddata:

  • Navn: «Thea Jensen» 
  • Verft: Maritime Partner
  • Byggenummer: 2168
  • Design: Lindstøl Skip
  • Lengde: 22,90 meter
  • Bredde: 7,80 meter
  • IMO-nummer: 9895563 
  • Rederi: Loppa Legeskyssbåter
  • Motor: Volvo IPS 150 fra J.W Gulliksen
  • Propell: IPS fra J.W Gulliksen
  • Generator: Fisher Panda fra Staubo Elektro-Maskin
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno/Simrad fra Marinelektronikk AS
  • Brannslukningsutstyr: Novec fra Notronik
  • Livbåter: Survitec Norway
  • Elektrisk installasjon: Acel AS
  • Båreheis: Undertun
  • Sykelugar: Ferno Norden
Fra bårerommet på den nye ambulansebåten. Foto: Maritime Partner Gode arbeidsforhold på broen. Foto: Maritime Partner