M/T «FJELLANGER»

Westfal-Larsen Management, Bergen overtok kjemikalietankeren M/T «FJELLANGER» fra Hyundai Mipo Dockyard i Sør-Korea den 14. januar 2010 som verftets byggenummer 2066. Gudmor for anledningen var Lise Gundersen. Kaptein på skipet er Sergejs Bratkovs fra Latvia som også har vært Assistant Site Manager på verftet i byggeperioden.

Med denne leveringen er første del av dette prosjektet ferdig. Seks skip er blitt levert innen ett år. Disse er «Berganger», «Brimanger», «Falkanger», «Fauskanger», «Finnanger» og altså nå «Fjellanger». De resterende to skipene skal leveres i juni 2011 og januar 2012.
Skipet beskrives som Double hull Product & Chemical tanker IMO 2/3 med bulbbaug og tverrhekk drevet av et slow-speed diesel-maskineri. Lastarrangementet er inndelt i 10 par lastetanker og ett par slop tanker. Lastekapasiteten er ca. 53.457 m3 basis 98% full. Det er også 5 par segregerte ballasttanker med kapasitet 23.106 m3. Skipet kan laste 11 segregeringer og er utstyrt med 20 Framo deepwell lastepumper, hver med kapasitet på 600 m3/time, og to slop pumper. Tank coating er av type zinc-silicate fra Jotun.
M/T « FJELLANGER» fører NIS flagg og har Bergen som registreringshavn. Skipet har klasse i Det Norske Veritas ✠1A1 Tanker for Chemicals and Oil Products, ESP, Ship Type 2, E0, VCS-2, HL(1.26), ETC, TMON, NAUTICUS(Newbuilding) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 183,22 m
Lengde b.p.p.
174,00 m
Bredde 32,24 m
Dybde i riss 18,80 m
DWT summer
ca. 46.287
Draft summer
12,317 m
Lastekapasitet
ca. 53457 m3 98%
Dist. bow/centre manifold
95,50 m
Dist. bridge/centre manifold
58,00 m
GT
ca. 29644
NT ca. 12287
IMO nr «Falkanger»
9387724

Tankkapasitetene er 1692 m3 Heavy Fuel Oil, 216 m3 diesel olje, 323 m3 domestic ferskvann og 394 m3 teknisk ferskvann.
Maskineri
Skipet har Hyundai MAN 6S50 MC-C hovedmotor med ytelse 9480 kW v/127 rpm som driver et Hyundai H.I. propellanlegg med diam. 5800 mm. Service fart er ca. 15,5 knop ved design draft på 11 meter, og bunkersforbruket er da ca. 35,2 tonn per dag.
Hjelpemaskineriet består av tre Hyundai MAN Diesel 7L23/30H dieselmotorer hver på 1050 kW med tre Stamford generatorer. Nødgenerator er et Hyundai HFC7 564-84K/Stamford genset.
Styremaskin er type Frydenbø, og skipet er utrustet med en Kamewa Ulstein TT2400 baugthruster på 1750 kW.
Allweiler og Framo har levert pumper, kompressorer er fra Sperre og separator leveransene kommer fra Alfa Laval og GEA Westfalia (Bilge Master-3000). Aalborg Industries har levert kjelutrustning, og lastetank gauging system har Rosemount som leverandør. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Brannsikkerheten er ivaretatt med et CO2 brannslukkingssystem og et skumsystem, levert av Unitor.
Diverse
Skipet er utstyrt med single point mooring utstyr (SPM) med 200 tonn SWL (safe working load). Dekksmaskineri er av Rauma Brattvaag fabrikat, mens Dongnam har levert slangehåndteringskran. En proviantkran er fra Oriental, og ankerutrustning kommer fra Kum Hwa Cast Steel. Losse-overvåkningssystem er type JOWA.
Framo har levert 20 sett med lastepumper med kapasitet 600 m3/h og to sett til slop tankene, samt “deck heater” for lastetankene. Nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer.
Redningsutstyret består av 32 personers frittfall livbåt og en 6 personers MOB-båt fra Umoe Schat-Harding, samt Viking redningsflåter, 4 x 15 personer og 1 x 6 personer. Kosco har levert redningsvester og -drakter.
Skipet er innredet for et mannskap på 28 personer pluss 6 personer. Zodiac har levert Evac sewage treatment anlegget ombord, og incinerator er fra TeamTec.
Elektronikk
Det integrerte brosystemet innbefatter Saracom MC 18 magnetisk kompass, Tokimec TG-8000 gyrokompass og PR-6000EO autopilot, 2 x Furuno FAR-2827 X-band radar, Furuno FAR-2837S S-band radar, 2 x Furuno FAR-2117 ARPA, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 speed logg, Furuno GP-150 GPS, Furuno FEA-2807 ECDIS og FEA-2107 ECDIS, Furuno FAX-410 værfax og Furuno VR-3000 VDR.
Kommunikasjonsutstyret består blant annet av Furuno FS-2570 MF/HF radiostasjon, Furuno Felcom 70 Inmarsat-F, Furuno Felcom 15 Inmarsat-C, 2 x Tron SART 20 radar transponder, 2 x Tron MK2/45SX EPIRBs, 2 x Furuno FM-8800S VHFs, 3 x Tron TR portable VHFs, Furuno NX-700A navtex, Furuno FA-150 AIS og Furuno VSAT.

De neste Westfal-Larsen Management leveringene fra Hyundai Mipo er som allerede nevnt, bnr. 2277 i juni 2011 og bnr. 2278 i januar 2012.