«VALENCIA KNUTSEN»

Knutsen OAS Shipping AS, Haugesund v/ Norspan LNG VII AS kunne 30. september 2010 ta levering av LNG carrier «VALENCIA KNUTSEN» fra DSME – Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Opko i Sør-Korea som verftets byggenummer 2274.

Skipet med kapasitet på ca. 173.420 m3 er søsterskip av «Barcelona Knutsen» og «Sevilla Knutsen» med byggenumrene 2267 og 2269, begge levert tidligere i 2010.
«VALENCIA KNUTSEN» gikk etter leveringen fra verftet inn på et 20 års time charter med Repsol/Gas Natural. Jomfruturen var en last fra Pampa Melchorita i Peru, en terminal som vil bli hyppig anløpt av skipet i fremtiden.
Ifølge en oversikt fra meglerfirmaet Simpson, Spence & Young per slutten av oktober har LNG flåten vokst til 365 carriers med total kapasitet på 52 millioner m3. Det er 34 enheter i ordre på totalt 4,3 millioner m3. I løpet av årets første 10 måneder ble 23 nybygg på totalt 3,74 millioner m3 levert.
«VALENCIA KNUTSEN» fører spansk flagg og har spanske offiserer og filippinsk mannskap. Skipet er klasset i DNV med notasjonene ✠100 A1, Tanker for Liquefied Gas, RP, E0, F-A, NAUT-OC, CLEAN, PLUS-2, BIS, GAS FUELLED, TMON, NAUTICUS(Newbuilding) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 290,00 m
Lengde b.p.p.
279,00 m
Bredde største
45,80 m
Dybde i riss 26,50 m
Lastekapasitet
ca. 173.420 m3
Dwt summer
ca. 97.730
GT ca. 110.920
NT
ca. 34573
IMO nr.
9434266


Tankkapasiteter er 5200 m3 heavy fuel, 500 m3 diesel, 400 m3 ferskvann og 57.500 m3 vannballast.
Maskineri
Hovedmaskineriet utgjøres av tre Wärtsilä 12V50DF dieselmotorer hver med ytelse på 11.000 kW og en Wärtsilä 9L50DF motor på 8250 kW. De fire generatorene er av Converteam fabrikat. Propellkraften for de tre motorene er på 13.240 kW v/77,8 rpm per sett. De to styremaskinene er av Frydenbø fabrikat. Service speed er ca. 19,5 knop. Aalborg Industries kjelutrustning består av 2 x 6000 kg/h kjeler.
Diverse
LNG skipet er arrangert med fire lastetanker med 8 x 1900 m3/h pumper. Ballastpumpene har 3 x 3400 m3/h kapasitet. Intersleek 900 malingssystem er anvendt på skroget.
RRM har levert dekksmaskineri type Rauma Brattvaag, og Bergen Group Dreggen har levert kraner. Skipets redningsutstyr omfatter Umoe Schat Harding livbåter og MOB-båt, samt Viking redningsflåter.
Skipet er innredet for et mannskap på 40 personer. JRC har levert elektronisk utstyr til nybygget.

Knutsen OAS Shipping får nok en LNG/c levert fra DSME i 2010.