M/S «LAUST MÆRSK»

– «LEDA MÆRSK» – containerskip fra Odense Staalskibsværft

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det andre og tredje skipet i en serie på seks containerskip til Maersk Sealand ble overlevert henholdsvis 20. juni og 24. august fra Odense Staalskibsværft, Lindø. Skipene er verftets byggenummer 172 og 173, og hvert av dem skal visstnok ha kostet ca. US$ 65 millioner. Med containerkapasitet på ca. 3.700 teu er denne serien tilsynelatende mer beskjeden enn 21-skip-serien som ble avsluttet med "Chastine Mærsk" tidligere i år.

Når vi sier "tilsynelatende" er det fordi det i pressen blir opplyst at dette er verdens største reeferskip, målt i kapasitet for fryselast, der sammenligningen blir trukket med konvensjonelle reeferskip.

Vi er ikke helt sikker idet spesialbygde "Dole Chile" og "Dole Colombia" som ble omtalt i Skipsrevyen i nr. 6/1999, med sine 2047 teu/1000 feu har omtrent like stor reeefercontainer-kapasitet som Mærsk-skipene. Vi skrev den gangen at det var verdens største reefer-container skip.

Containerskipene har gradvis gjor sitt innhugg på frysemarkedet, men under Asia-krisen som startet i slutten av 1997, trålet containeroperatørene markedet etter nye typer last, og reefermarkedet var et naturlig valg. Det var vel bare de konvensjonelle reefer-operatørene som trodde at dette skulle bli et midlertidig fenomen, og at containerskipene ville forlate frysemarkedet når økonomien forbedret seg. Realitetene er at når rederier med store midler til disposisjon først har fått smaken på noe, ønsker de selvsagt å fortsette veksten. Over halvparten (56%) av verdens fryselaster skipes i dag av containerskip, og intet tyder på at det stopper der.

M/S «Laust Mærsk»
ble døpt 2. juni av Catherine Ladnier, hustru til John Michael Robinson, CEO, president og styreformann i Footstar, Inc., en av USAs største skotøyforhandlere og en prominent forretningspartner til Maersk Logistics og Maersk Sealand. Skipets hjemmehavn er Bogense. Besetningen teller 13 personer, og ledes av kaptein Søren Sparre Maagaard og maskinsjef Kim Vium Laursen.

M/S «Leda Mærsk»
ble døpt 11. august av Ana Maria Furlan, ledsaget av sin ektemann Luiz Fernando Furlan, styreformann i Sadia S.A., Sao Paulo i Brazil. Dette selskapet er et av de største i Brazil, og driver med frossen mat og fast-food-produkter både for hjemmemarkedet og for eksport. Fru Furlan er forøvrig en velansett kunstner i sitt hjemland.

«Leda Mærsk» har hjemmehavn i Ebeltoft med Flemming Bach Olesen som kaptein og Peter Otto Kjeldgaard som maskinsjef. Mannskapet teller 13 personer.

Begge skipene settes i første omgang inn på en service fra Europa via Suez til Oman og India. Hvordan linje-nettet blir når alle skipene i serien er levert, vet bare rederiet selv. Men det er verd å merke seg at med en bredde på 37,7 m kan ikke skipene bruke Panamakanalen. Alle skipene i serien er selvfølgelig også konstruert av Maersk Ship Design med følgende

hoveddata:

Lengde o.a.365,84 m
Lengde p.p.255,30 m
Bredde på spant37,70 m
Dypgang full dwt 14,00 m
DWT60.500
BT50721
NT21671

Containerkapasiteten er 3700 teu, og reeferkapasitet omgjort i volum ca. 2.173.600 kubikkfot med ca. 1100 reefer-plugger. Skipet er klasset i Lloyd's Register of Shipping.

Maskineri
Hovedmotoren er en MAN B&W; Samsung-bygget, type 10K90MC, som utvikler 62.200 hk ved 94 o/min. Dette gir skipet en service-fart på 24,6 knop. Et ror- og propellkontroll system er levert av EMRI A/S Danmark.

Generatoranleggene omfatter fem MaK type 9M25 dieselmotorer á 3000 hk og en Caterpillar type 3512B, levert fra Enmarco Motorer AS. Sidethrusterne er av Kawasaki-fabrikat.

Pumpeutrustningen er fra Desmi, kjelene fra Aalborg Industries og separatorer fra Alfa Laval. Varmevekslerne er av type APV Heat Exchanger.
Viking har hatt leveransen av redningsflåter, og Hempels nye tinnfrie malingsprodukter er benyttet til oppmaling av skipet. Lyngsø Marine AS har levert skipets automasjonssystemer, som blant annet ivaretar sikker drift av hovedmotoren. Maskinkraften blir kontrollert av et hel-elektronisk styresystem, som beskytter hovedmotoren mot skade ved en potensiell overbelastning, ved å varsle maskinisten. Andre sytemer, som Diesel Manoeuvring System og Bridge Telegraph System kontrollerer hovedmotorens omdreiningstall i forskjellige faser, som under nedkjøring og nedstengning. Et Universal Control System tar seg av alle UMS maskineri-alarmer og overvåkingsoppgaver, og sørger for at maskinistene blir alarmert dersom feil skulle oppstå i maskinrommet. Dette alarmsystemet er koblet opp mot en felles plattform for både maskin- og brorelaterte alarmer.

Odense Staalskibsværft A/S skal levere hele serien på seks skip i løpet av 12 måneder med bnr. 174 som neste levering ca. 4. oktober og bnr. 175 ca. 5. desember.