M/S «LICA MÆRSK»

– containerskip fra Odense Staalskibsværft

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det femte skipet i den såkalte L-klassen – en serie på seks containerskip til Maersk Sealand – ble overlevert 3. november fra Odense Staalskibsværft, Lindø. Ferdiggjøringen av skipet skjedde ikke uten dramamtikk, ettersom en utrustningskran på kaien noen dager før overlevering falt ned over skipet og skadet en av lukene og en av lashingbroene. Skipet ble likevel ikke mer skadet enn at det kunne overleveres etter planen og avgå fra verftet på avtalt dato.

Heldigvis ble ingen personer alvorlig skadet. To personer ombord og to personer på kaien fikk lettere skader i uhellet, som skyldte at det hadde gått hull på et trykkluftrør i bremsesystemet.
M/S «Lica Mærsk» er verftets byggenummer 175, og skal visstnok ha kostet ca. 81 millioner dollar. Dåp og overlevering fant sted 3. november, og skipet er oppkalt etter søster til skipsreder A.P. Møller, Petrea Angelica Møller. Det er fjerde gang dette navnet brukes på et skip i A.P. Møller-flåten, gjennom nesten 100 år.
Skipets gudmor var fru Lotte Leschly, hustru til Jan Leschly, styreformann og leder av Care Capital, New Jersey, USA, og samtidig styremedlem i Dampskibsselskabet af 1912 A/S.
«Lica Mærsk» er et såkalt postpanamax containerskip, det vil si at det er for bredt til å kunne passere Panamakanalen. Skipet har plass til 3.700 containere, hvorav inntil 1000 kan være reefercontainere, plassert både i lasterom og på dekk. Et omfattende hjelpemaskineri holder kjølemaskineriet gående, og i tillegg er det arrangert et spesielt vannkjølesystem til returvarmen fra kjølemaskineriet.
Containerskipene har gradvis gjort sitt innhugg på frysemarkedet, men under Asia-krisen som startet i slutten av 1997 trålet containeroperatørene markedet etter nye typer last, og reefermarkedet var et naturlig valg. Det var vel bare de konvensjonelle reefer-operatørene som trodde at dette skulle bli et midlertidig fenomen, og at containerskipene ville forlate frysemarkedet når økonomien forbedret seg. Realitetene er at når rederier med store midler til disposisjon først har fått smaken på noe, ønsker de selvsagt å fortsette veksten. Over halvparten (56%) av verdens fryselaster skipes i dag av containerskip, og intet tyder på at det stopper der.

M/S «Lica Mærsk»
er hjemmehørende i Hanstholm. Besetningen teller 15 personer, og ledes av kaptein Svend Leo Madsen og maskinsjef Poul Sommer. Umiddelbart etter levering ble skipet satt inn i Maersk Sealands verdensomspennende linjeservice.
Skipet er som sine søstre konstruert av Maersk Ship Design med følgende

hoveddata:

Lengde o.a. 265,84 m
Lengde p.p.255,30 m
Bredde37,70 m
Dypgang full dwt14,00 m
DWT60.500
BT50721
NT21671
«Lica Mærsk» er oppkalt etter skipsreder A.P. Møllers søster, Angelica. Fra venstre kaptein Svend Leo Madsen, skipsreder Jess Søderberg, gudmor Lotte Leschly, verftsdirektør John Skov Hansen, maskinsjef Poul Sommer og skipsreder Mærsk Mc-Kinney Møller.

Containerkapasiteten er 3700 teu, og reeferkapasitet omgjort i volum ca. 2.173.600 kubikkfot med ca. 1100 reefer-plugger. Skipet er klasset i Lloyd's Register of Shipping.

Maskineri
Hovedmotoren er en MAN B&W; Samsung-bygget, type 10K90MC, som utvikler 62.200 hk ved 94 o/min. Dette gir skipet en service-fart på ca. 25 knop. Et ror- og propellkontroll system er levert av EMRI A/S Danmark.
Generatoranleggene omfatter fem MaK type 9M25 dieselmotorer á 3000 hk og en Caterpillar type 3512B, levert fra Enmaco Motorer AS. Sidethrusterne er av Kawasaki-fabrikat.
Pumpeutrustningen er fra Desmi, kjelene fra Aalborg Industries og separatorer fra Alfa Laval. Varmevekslerne er av type APV Heat Exchanger.
Viking har hatt leveransen av redningsflåter, og Hempels nye tinnfrie malingsprodukter er benyttet til oppmaling av skipet.
Lyngsø Marine AS har levert skipets automasjonssystemer type Stella 2100, som blant annet ivaretar sikker drift av hovedmotoren. Maskinkraften blir kontrollert av et hel-elektronisk styresystem, som beskytter hovedmotoren mot skade ved en potensiell overbelastning, ved å varsle maskinisten. Andre sytemer, som Diesel Manoeuvring System og Bridge Telegraph System kontrollerer hovedmotorens omdreiningstall i forskjellige faser, som under nedkjøring og nedstengning. Et Universal Control System tar seg av alle UMS maskineri-alarmer og overvåkingsoppgaver, og sørger for at maskinistene blir alarmert dersom feil skulle oppstå i maskinrommet. Dette alarmsystemet er koblet opp mot en felles plattform for både maskin- og brorelaterte alarmer.

Odense Staalskibsværft A/S har fått ordre fra Søværnets Materiel Kommando på to fleksible støtteskip for levering i 2004.