M/S «NORWEGIAN STAR»
– cruiseskip fra Meyer Werft til NCL
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Norwegian Cruise Line, som nå eies av Star Cruises i Malaysia, overtok 31. oktober det 91.000 tonn store cruiseskipet «Norwegian Star» fra Meyer Werft i Papenburg, Tyskland, som verftets byggenummer 649. Skipet var opprinnelig kontrahert av Star Cruises og skulle ha navnet «SuperStar Libra», men etter at NCL ble oppkjøpt skiftet Star mening og utrustet skipet i stedet til NCLs spesifikasjoner. Navnet skal etter sigende symbolisere forbindelsen mellom Norwegian Cruise Line og Star Cruises.
«Norwegian Star» skal cruise i farvannene rundt Hawaii på syv dagers turer, med anløp på alle de fire hovedøyene samt en eksotisk visitt til en mikronesisk øy lenger syd i Stillehavet. Etter levering gikk skipet direkte til Miami og deretter gjennom Panamakanalen (hvor det var det største skipet som noen sinne har passert) til Los Angeles hvor diverse innvielsesarrangementer fant sted. Kaptein ombord er NCLs gamle flaggkaptein Geir Lokøen, som i en årrekke hadde kommandoen både på SS «Norway» og «Norwegian Sky». Han var forøvrig rederiets site manager under hele byggeprosessen ved Meyer Werft og den som tok skipet ut.
Rederiet
Norwegian Cruise Line opererer nå en flåte på ti skip som seiler til mer enn 200 havner over hele kloden. Og flåten vil vokse, for søsterskipet til «Norwegian Star» er allerede under bygging i Tyskland. Det skal leveres i desember 2002, og vil få navnet «Norwegian Dawn».
Mor-selskapet til NCL, Star Cruises, er nå verdens fjerde største cruiserederi med en samlet flåte på 23 skip. Når «Norwegian Dawn» er levert vil rederiet ha en samlet køy-kapasitet på 28.000.
M/S «Norwegian Star»
er blitt et praktfullt skip, men så er det da også brukt 400 millioner dollar (ca. 3,6 mrd. kroner) på dette største skipet i NCLs flåte. Det kan ta 2.200 passasjerer og har et mannskap på 1.100. Det er altså ikke like stort som de største megaskipene til RCCL, men står ikke tilbake for noen når det gjelder eleganse, luksus og bekvemmeligheter for passasjerene. Lugarene er gjennomgående større enn på konkurrerende skip, med dusj, wc og vaskeservant adskilt fra hverandre med skyvevegger i glass. Ca. 70 prosent av lugarene er utvendige og de aller fleste har balkong.
I motsetning til noe annet cruiseskip har dette en stål- og glass-struktur på toppen av skipet, akterut fra hoved-soldekket, som inneholder et kompleks av "små-hus" med egen takterasse og privat hage med boblebad og avskjermet soling-område. Forøvrig inneholder skipets 15 dekk 36 suiter, 372 standardlugarer med balkong, og et helt dekk med 107 mini-suiter med balkong.
NCL har lagt seg på et eget konsept når det gjeldet bespisning ombord, som går ut på at passasjerene kan spise hvor de vil og med hvem de vil – når de vil. Man blir altså ikke tvangsplassert sammen med fremmede passasjerer til en bestemt bordsetning, som varer hele cruiset. For å kunne imøtekomme dette behovet er skipet derfor utstyrt med 10 forskjellige restauranter med 11 forskjellige menyer hver kveld. I tillegg kommer en rekke mer uformelle spisesteder, cafeer, dekk-grill, iskrembarer etc.
Hoveddata
Lengde o.a. | 294,13 m |
Lengde p.p. | 264,80 m |
Bredde på spant | 32,20 m |
Største bredde | 38,10 m |
Dybde i riss | 8,55 m |
Skipet måler 91.740 bruttotonn og 57.056 nettotonn. Kapasitetene er 2500 m3 brennolje og 2700 m3 ferskvann.
Maskineri
Skipet har dieselelektrisk maskineri med ABB Azipod fremdrift. Kraftstasjonen består av fire MAN B&W; dieselgeneratorer type 14V 48/60. Total kraftproduksjon er 79.968 BHP og 60 megawatt. De to Azipodene er hver på 20 MW (53.040 hk), og gir skipet en fart på 25 knop. Fartøyet er også utstyrt med tre Brunvoll thrustere på 2.400 kW hver. Nødaggregatet er levert av Cummins, og har en effekt på 1300 kW.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, kompressorene fra Sauer & Sohn og separatorene fra Alfa Laval. Skipets air condition- og proviantkjøleanlegg er levert av York Refrigeration, kjelene av Aalborg Industries og incineratoren av Norsk Inova. Maskinromsisoleringen er utført av Bittner og Isoliertechnik, mens tankpeileanlegget er levert av SF Electro-Pneumatic, ventilasjonsanlegget og viftene av ABB Flakt og evaporatoren av Alfa Laval Desalt. Maskinrommet er brannsikret med et CO2-anlegg fra Minimax i Hamburg. Brannvarslingsanlegget er fra Consilium Marine.
Diverse
Porter og ramper, inkludert hydraulikken, er fra Navalimpianti, heisene fra McGregor og vinduer og lysventiler fra C.C. Jensen. Anker- og fortøyningsvinsjer er levert av Maritime Pusnes, mens Fassmer har forsynt skipet med 20 livbåter, hver med en kapasitet på 150 personer. Skipet har også et stort antall Viking redningsflåter, samt seks evakueringsstrømper – også fra Viking.
Lyskasterutstyret er fra Seematz og lanternene fra Aqua Signal. Skipet er oppmalt med malingsprodukter fra Hempel. I innredningen er benyttet takpanel fra Dampa og på skottene fra Norac, gulvbelegg er fra Desso.
Den elektroniske broutrustningen består blant annet av et integrert Atlas Nacos 65-4 navigasjonssystem, med fire Atlas radarer med ARPA, to Atlas Multi-pilot med ECDIS, navigasjons-kontroll konsoll (NCC), Kongsberg Simrad DP-system, SAJ DMS dynamisk overvåkingssystem, Chart Pilot 3220 DP planleggings- og konsultasjonsstasjon, Atlas autopilot trackpilot, to gyrokompass av type Dual Fog Gyro 2100, Debeg 4412 B DGPS, Furuno LC-90 Mk 2 Loran C, Atlas Dolog 23 logg og Atlas Echo graph 9205 ekkolodd.
Kommunikasjonsutstyret består av Nera Saturn B Marine Mk 2 Inmarsat B, Sailor 4209 SC Inmarsat C, Sailor MC 4500 MF/HF, Debeg 2150 vaktmottaker, Beeker AR 4201 Navtex og Sailor VHF. Intercom-anlegget er fra Vingtor.