M/Tr. «GUDRUN GISLADÓTTIR»

– fabrikktråler/snurper fra Kina til Island

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det er etterhvert blitt populært blant islandske fiskebåtredere å få båtene sine bygget i Kina, gjerne på basis av et norsk design, til DNV klasse og med mye norsk utstyr. «Gudrun Gisladóttir» er et eksempel på det. Denne supertråleren på over 70 meter ble bygget ved Guangzhou Huangpu-verftet i Dalian-området og levert i oktober til rederiet Festi ehf. på Keflavik. Selv om det ble sagt at verftet skulle være kompetent til å bygge så komplisert skip, ble det ganske snart klart at det hadde undervurdert oppgaven. Det oppsto store forsinkelser som resulterte i at verftet måtte betale dagbøter på til sammen 760.000 dollar. Total pris for fartøyet – ferdig utrustet – var 12 millioner dollar, eller ca. 107 millioner kroner.

Nå skal det i rettferdighetens navn tilføyes at rederiet gjorde relativt store endringer i spesifikasjonene underveis. Blant annet ble motorkraften endret fra 5600 hk til 7200 hk for å gjøre fartøyet i stand til å tråle etter kolmule på dypt vann, og frysekonseptet ble utvidet til en full filleterings-fryser med fullt shelterdekk.

Etter levering i Kina startet fartøyet på den lange reisen halve jordkloden rundt til Island, med et innlagt stopp i Egersund for å ta ombord det avanserte trålutstyret, alt levert av Egersund Trål. Den endelige utrustningen av fabrikkdekket fant sted ved kai i Akranes. Reisen hjemover gikk fint, og mannskapet roser designselskapet Skipatækni, som er et underbruk av Vik-Sandvik, for båtens fine linjer og behagelige oppførsel i sjøen. Alternerende skippere ombord er Halldor Jonasson og Sturla Einarsson.

«Gudrun Gisladóttir»
er en kombinert pelagisk fabrikktråler/snurper, bygget med to gjennomgående dekk, med fabrikken arrangert i et eget "bygg" på 400 m3 på fordekket. Fartøyet har ni lasterom med en total kapasitet på 2228 m3. Av disse kan åtte brukes med RSW/CSW-kjøling. Fire kan også brukes til å lagre frossen fisk. Ett rom er kun for frossenfisk.

Hoveddata

Lengde o.a. 71,30 m
Lengde p.p.63,60 m
Største bredde14,00 m
Dybde i riss 1.dk.9,65 m

Tankkapasitetene er 470 m3 brennolje og 93,40 m3 ferskvann. Fartøyet har lugarkapasitet for 24 personer fordelt på ni doble og seks enkle lugarer, hver med egen dusj og WC.

Fabrikken
Prosessen starter med at fisk fra RSW-tankene blir matet inn i buffertankene via et sorteringsanlegg. Et vakuumpumpesystem fra Iras transporterer deretter fisken til fabrikkdekket, hvor den enten blir rundfrosset eller filletert. Prosesseringsanlegget er designet i hovedsak for filletering av sild eller rundfrysing av kolmule, men kan også brukes for rundfrysing av andre pelagiske arter. Anlegget har fire separate produksjonslinjer. Fabrikken er levert av Skagin hf, og prosessutstyret av Baader. Fabrikken skal kunne opereres av ikke mer enn seks personer, takket være høy grad av automatisering. En person overvåker filleteringsmaskinene, mens de øvrige tar seg av pakkesystemet og stabler ferdige produkter i rommene.

Kjøle- og fryseanlegget er levert av Sabroe og inkluderer et RSW-system som har kapasitet til å kjøle 300 m3 sjøvann fra + 10 grader Celcius til – 1 grad Celcius på fire timer. Isproduksjonen besørges av en Sabroe kompressor, som driver en Frost of Iceland AIM is-maskin. Fangsten blir frosset i et par Marine FX-19M automatiske platefrysere med kapasitet på 170 tonn i døgnet, med en konstant temperatur på minus 30 grader Celcius i fryserommene.

Maskineri
Hovedmotoren er en Bergen Diesel BVM-12 på 5295 kW (7200 hk) ved 750 o/min., som driver et Kamewa Ulstein firebladet propellanlegg, der propelldiameteren er 3800 mm. Reduksjonsgearet er også av Kamewa Ulstein-fabrikat, med oversetning 5,08:1. Propellen roterer i en dyse på 3840 mm. Styremaskinen er en Tenfjord, som kontrollerer et High Lift høyløftror. Kamewa Ulstein har også forsynt fartøyet med to sidepropellere, en forut og en akterut, begge på 650 kW.

Strømforsyningen besørges av en Leroy Somer akselgenerator på 2584 kW, i tillegg til to Cummins KTA38 gensets, som hver utvikler 722 kW ved 1800 o/min. Fartøyet har også et Cummins KTA19 nødgeneratorsett på 292 kW ved 1800 o/min.

Dekk
Det hydrauliske dekksmaskineriet er levert av Rauma Brattvaag og Petrel Engineering i Sør-Afrika, og består av en lang rekke trål- og snurpevinsjer. Trålvinsjene blir kontrollert av Brattvaags Synchro 2020 autotrålsystem. Petrel har også levert fiskepumpen og kranutrustningen. Hele den omfattende trålpakken er fra Egersund Trål.

Elektronikk
På broen finnes i hovedsak Furuno elektronikk, både til navigasjon, fiskeleting og kommunikasjon. Utstyret omfatter blant annet CSH-24F og CSH-84F farge-sonarer, CI-60G doppler logg og T-2000 sjøtemperatur-indikator. Simrad har levert trålsonaren og Scanmar trålsensorsystemet. Av navigasjonsutstyr fins blant annet Furuno FAR-2835 S-band og FAR-2815 X-band, GP-30 GPS og GR-80 DGPS mottakere med to GP-1650 GPS fargeplottere, Simrad Robertson RGC11 gyrokompass og AP9 autopilot.