M/S «SKANDI WAVENEY»
– forsyningsskip fra Brevik Construction til S. Ugelstad/DOF
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Skipsaksjeselskapet S. Ugelstad i Oslo overtok 30. november et forsyningsskip for plattformer av type UT 755 L fra Brevik Construction AS. Skipet skal i de første fem årene drives av District Offshore i Austevoll, derav Skandi-navnet. DOF har på sin side inngått en fem års-avtale med Shell U.K. om leie av skipet til forsyningstjeneste i britisk sektor av Nordsjøen. Båten er verftets byggenr. 20.
Fartøyet er registrert i NIS med Bergen som hjemmehavn. Skipet er det niende komplette fartøy som Brevik Construction AS har levert siden starten av selskapet sommeren 1987. Alle har vært supply-skip av typen typen UT 755. Verftet er bygget opp rundt tradisjoner og kunnskaper fra tidligere Trosvik Verksted AS og er den eneste nåværende leverandør av komplette skip på Østlandet.
Fartøyet er utviklet og designet av Rolls-Royce Marine AS, og er det 23. i rekken av denne typen som er levert av samarbeidskonstellasjonen Aker Brattvaag AS og Brevik Construction AS. Brattvaag Skipsverft AS og Søviknes Verft AS har levert 11 av de tidligere fartøyene. Tre av disse skrogleveransene er utført av Brevik Construction AS.
M/S «SKANDI WAVENEY»
er altså en UT 755 L, der L betyr at dette er en forlenget versjon i forhold til ordinære UT 755, som har en lengde på 67 meter. Dette skipet har imidlertid følgende
hoveddata:
Lengde o.a. | 71,90 m |
Bredde på spant | 16,00 m |
Dybde i riss til h.d. | 7,00 m |
Dypgående | 5,80 m |
Dødvekt | ca. 3250 tonn |
BT er oppgitt til 2164 tonn. Det frie dekksarealet er 690 m3. Brennstoffkapasiteten er 925 m3 – ferskvann 800 m3 – base oil 200 m3 – brine 400 m3 – liquid mud 1000 m3 – og bore-/ballastvann 850 m3. Sementanlegget er levert av Rolls-Royce Marine AS.
Maskineri
Hovedmaskineriet omfatter to Bergen Diesel KRMB-9 dieselmotorer som hver utvikler 2005 kW v/825 o/min. Hver motor er koblet til et Kamewa Ulstein propellanlegg via reduksjonsgear av samme fabrikat med oversetning 3,84:1.
Styremaskineriet er av Tenfjord fabrikat, som betjener to High-lift ror. Forut er fartøyet utrustet med to Kamewa Ulstein 150TV sidethrustere på 800 hk hver, og akter en av samme fabrikat, type og effekt.
De to fremdriftsmotorene driver hver en Stamford akselgenerator på 1600 kVA — PTO-driftene er forsynt med hver sin Vulkan Skandinavia kobling med tre rader høyelastiske gummielementer. Den øvrige strømforsyningen besørges av to Volvo Penta TAMD 122A dieselmotorer, tilkoblet hver sin Stamford generator på 316 kVA. Nødaggregatet består av en Valmet 320 DSG motor med Stamford generator på 68 kVA.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum A/S, kompressorene er fra Sperre og separatorer fra Westfalia, mens kjelutrustningen er fra Pyro. Varmevekslere er av APV Heat Exchanger fabrikat, levert av A/S Norco Oslo.
Proviant-kuldeanlegget kommer fra Optimar A/S, mens isoleringsarbeidene er forestått av Maritime Montering A/S. Det ventilasjonstekniske er utført av Bergen Luftteknikk AS, og tanknivåene holdes under oppsikt via et anlegg fra Umas. Sanitæranlegget er fra O. Brønsten AS.
Maskineriet er brannsikret ved hjelp av et karbondioksid-anlegg fra Unitor, mens -varslingsanlegget kommer fra Autronica. Alarm-/overvåkningssystem er fra Umas.
Dekk
Dekksmaskineriet er fra Rauma Brattvaag og omfatter ankerspill på maks. trekkraft 12 tonn, to capstans ˆ åtte tonn trekkraft og to tuggervinsjer, hver med 10 tonns trekkraft. Dekkskranen på tre tonn/16 m er levert av Hydralift Marine. Anker og kjetting er fra Erling Haug AS, og det faste fortøyningsgodset er fra Rapp Marine AS. Luker og mannhull er levert av Blom Marine AS og Rapp Marine. Vinduer og utvendige dører er fra Trinoxx, lanterner er fra Tranberg, mens fartøyet er oppmalt med systemer fra Jotun. De brannsikre dørene er levert av Maritime Montering.
Redningsbåten er fra Norsafe type Midget 5,0 m (6 pers.) i Hydramarine daviter — redningsflåtene, RFD, er levert av Erling Haug A/S.
Innredning
I innredningen er benyttet Isolamin-paneler, samt Danacoustic-plater oppunder dekk. Både Ekornes og Maritime Møbler A/S har levert møbler.
Styrehuset er utstyrt med spesialstoler fra Sørlandets Aluminiumsprodukter A/S, og vindusviskerne er fra Decca Trading. Byssemaskineriet er hovedsakelig fra Beha Hedo Industrier AS, og vakuum-toalettsystemet er av type Jets Vacuum. Elektriske installatørarbeider er utført av Brevik Elektro A/S.
Elektronisk utrustning
er levert og montert av O. Sandvik A/S på Tjøme. Det omfatter blant annet Furuno FAR-2835S og FR-2115 radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno GP-80 GPS-navigator, Furuno vaktmottaker, Sperry SR-180 Mk I gyrokompass og Sperry ADG-3000 autopilot, magnetisk kompass fra Bergen Nautik og Furuno DS-70 dopplerlogg.
Videre er det installert Furuno MF/HF FS-5000 radiostasjon, Furuno VHF, Jotron Tron 40S friflyt nødpeilesender og Vingtor intercom anlegg. Skipet er også utstyrt med windowsbasert vedlikeholdssystem fra Tero Marine AS. Vindmåleren er av type Aanderaa.
Byggelån/finansiering ble arangert av Fokus Bank i Skien. Kontrakten ble meglet av Platou Offshore AS.
Brevik Construction AS har i dag ytterligere åtte skip i ordre, alle av typen UT 755 (L) og UT 710. Det neste er en ordinær UT 755, som skal leveres i mars 2002 til Farstad.
Foruten eksterne underleverandører samarbeider Brevik Construction AS med søsterbedriftene Brevik Engineering AS, Brevik Elektro AS og Brevik Rørindustri AS på disse skipene.