M/S «OLAGUTT»
– kystfiskebåt fra Havyard Eid til Sortland
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Havyard Eid AS på Løkjaneset i Nordfjordeid overleverte 14. desember en 70 fots kystfiskebåt – en kombinert snurper og snurrevadbåt – til rederiet Olagutt AS ved Håkon Gullvik og Rolf Salen i Sortland. Båten var verftets byggenummer 59.
I de senere år har Håkon Gullvik drevet fiske etter sild, makrell, lodde, sei og hvitfisk i Nordsjøen og i nordlige farvann med gamle «Olagutt». Rolf Salen har drevet fiskeri i de samme farvann i snart en mannsalder med flere større ringnotfartøyer, så vel som mindre kystfartøy, i den senere tid med kystbåten «Peik».
Skipskonsulentselskapet Naval Consult AS, som har prosjektert den nye «Olagutt», begynte i 1999 samarbeidet med rederiet for å utvikle en ny generasjon kystfartøy for en driftskombinasjon med not og snurrevad. Prosjekteringen av et nytt 70 fots kystfartøy endte opp med et bredt skrog, men med relativt slankt forskip. Det er lagt vekt på at maskinrom og hjelpemaskinrom (RSW–maskinrom) skal være lett tilgjengelig for vedlikehold og tilkomst ved eventuelle senere forandringer. Man skulle gjerne ha sett at dette fartøyet hadde blitt bygget med større lengde, men av fiskeripolitiske årsaker er dette dessverre ikke mulig med dagens lovverk.
Endelige anbudsdokumenter ble sendt ut til aktuelle norske verft høsten 2000. Det beste tilbudet kom fra Havyard Eid AS, og kontraktforhandlinger ble innledet i januar 2001.
Fartøyet er i sin helhet bygget ved Havyard Eid AS. Ved de fleste verft i Norge i dag har det i den senere tid blitt helt vanlig å bygge skrog og overbygg i lavkostland, og så utruste fartøyet i Norge. Ved å bygge komplett fartøy i Norge har en oppnådd store fordeler ved tidlig-utrustning, noe som har gitt utslag i kortere byggetid. Rederikostnader i forbindelse med byggetilsyn og oppfølging har også blitt lavere.
Til tross for at dette er første komplette fiskefartøy som er levert fra verftet på flere ti-år, er det et meget godt produkt som nå er overtatt av rederiet. Havyard Eid AS har gjort en flott jobb i forbindelse med bygging og utrustnings-arbeidet, og kvaliteten på utført arbeid viser at rederiet har hatt et profesjonelt verft med dyktige fagfolk som samarbeidspartnere.
Det er et meget avansert fartøy reder nå setter i drift. Som nevnt innledningsvis er fartøyet en kombinert snurper og snurrevadbåt. Disse driftsformer gjør at fartøyet kan ha beskjeftigelse hele året.
Naval Consult AS har stått for design, prosjektering, klasse- og arbeidstegninger, byggetilsyn samt bistått reder i kontraktforhandlingene. Selskapet har etter hvert opparbeidet en betydelig kompetanse på slike fartøyer, og dette er det syvende kystfiskefartøyet basert på selskapets konsepter som blir levert de siste årene.
Hoveddata
Lengde o.a. | 21,33 m |
Lengde p.p. | 19.00 m |
Bredde | 8.50 m |
Dybde i riss h.dk. | 3.70 m |
Dybde i riss sh.dk. | 6.00 m |
Dypeste nedlasting | 4.50 m |
Bruttotonnasjen er 233 tonn. Fartøyets tank-kapasiteter er 150 m3 RSW, 33 m3 bløgge-/mottak, 18 m3 ferskvann, 41 m3 brennolje og 1 m3 smøreolje. Fartøyet har fartssertifikat for Havfiske II.
Maskineri
Fremdriften besørges av en Volvo Penta D49A MS dieselmotor på 1000 hk, levert av Vima AS. Motoren driver et Finnøy propellanlegg via et reduksjonsgear av samme fabrikat. Manøversystemet er av type Hynautic. Styremaskinen er en Tenfjord. Fartøyet er også utstyrt med to Petters Marine Hydraulic baugpropellere på 250 hk hver. Under prøveturen kom båten opp i en fart på 11 knop.
Hjelpemaskineriet består av to Volvo Penta dieselmotorer, en TAMD 74A og en TAMD 103A, på henholdsvis 136 kW og 160 kW, som driver hver sin Stamford generator.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, RSW-anlegget fra Midt-Troms Kjøleservice, ventilasjonsanlegget fra Hertel Norway og tankpeileanlegget fra UMAS. Isolasjonsarbeidet er utført av Vestnes Isolering. Maskinrommet er brannsikret med et anlegg fra Brassbell AS. Eltek har levert brannvarslingsanlegget.
Dekk
Meydam har vært hovedleverandør av dekksutstyret, som blant annet omfatter TMP 900 XL dekkskran, Petrel NTW 540-SF2 notvinsj, Petrel NKC-10 notlegger, 2,5 tonns ankervinsj, Petrel FP 355 14 tommers fiskepumpe, to 10 tonns ørekalvinsjer, slangetrommel og 1 tonns rekkemontert capstan. Optimar har levert vacuumpumpen, type HT 2000.
Vinduer og lysventiler er fra Marine Aluminium, dørene fra Nor-Pro, anker og kjetting fra Sotra Marine Produkter og blokkutrustningen fra Ålesund Trålservice. Fartøyet er utstyrt med en brukt arbeidsbåt i utsettingsdavit fra VNE AS. Redningsutstyret, blant annet RFD-flåtene, er fra Erling Haug. Norselight har levert lanterneutrutningen og lyskasteren. Den øvrige armaturen er fra Glamox, mens tyfonen er fra Kockums. Båten er oppmalt med malingssystemer fra International Maling.
Innredning
Innredningsrabeidene er utført av Vestnes Isolering AS, som har benyttet Rockwool isoleringsmaterialer, Norac paneler på skott og Danacoustic oppunder dekk. Innredningsmøblene er fra Limstrand Interiør og løse møbler fra Ekornes. Toalettsystemet er fra Jets Vacuum og vaskeriutstyret fra Miele. Bysseutrustningen er en Beha-leveranse. De elektriske installasjonsarbeidene er utført av Elmo AS. Transformatorene er fra Noratel.
Elektronikk
Det elektroniske utstyret er levert og montert av Moltech Norge AS og Johnsen & Co. Hadsel AS, og består av Furuno FR-1510 Mk. III radar, Kaijo KCH-1828 sonar, Furuno FS-1562-15 MF/HF GMDSS A2 radiostasjon, Furuno SC-60 GPS-kompass, Furuno GP-80 og GP-31 GPS'er, Furuno FM-8500, Sailor RT-2048 og tre Tron VHF'er, JMC NT-900 Navtex, Simrad PI30 dybdeindikator og Telrad radio og TV.
Havyard Eid AS har et søsterskip til «Olagutt» under bygging, for levering 15. mai 2002. Dette fartøyet skal til Sand i Ryfylke.