M/F «NORDFJORD»

– ferge fra Fiskerstrand til FSF

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane overtok 14. desember 60 PBE-fergen M/F «Nordfjord» fra Fiskerstrand Verft. Dette er landets første pendelferge med klassenotasjonen "Clean Design", som innebærer at den forurenser mindre enn noen annen eksisterende ferge – inkludert gassfergen «Glutra». Det er også landets første pendelferge med såkalt klemfri ilandstigning for passassjerene. Fartøyet er verftets byggenummer 48.

Fiskerstrand og FSF har fått statlige forsknings- og utviklingsmidler til hele fem forskjellige prosjekter på denne fergen. Det gjelder reduksjon av eksosutslipp, skille mellom personer og biler ved ombod- og ilandkjøring, overbygg i sandwich, ny broløsning og bedre sikkerhet i en nødsistuasjon.
Fergen skal trafikkere sambandet Måløy – Oldeide i ytre Nordfjord, en av de mest risikoutsatte fergestrekningene i landet med mye dårlig vær, stor kryssende skipstrafikk og trang passasje under Måløybroen. Dette er også en av de fergestrekningene som har hatt størst trafikkøkning de siste årene. Den forrige fergen, «Florøy», tok bare 40 biler, og var etterhvert blitt alt for liten. Bare i fjor var trafikkøkningen på over syv prosent. Oldeide ligger på nordsiden av Bremangerlandet, og både i Bremanger og Kalvåg er det store fiskeindustribedrifter som sender mange trailere med fisk med fergen. Også et annet fergesamband i Nordfjord kan være aktuelt for «Nordfjord», nemlig Stårheim – Isane.
Fylkesbaatane i Sogn og Fjordane fikk derfor Vegdirektoratets tillatelse til å bygge en ny SKS-ferge (Standard Korte Samband), ikke minst fordi sambandet kom på tredjeplass i en oversikt over landets mest risikoutsatte fergeforbindelser. Byggeoppdraget gikk til Fiskerstrand Verft, som også bygget den forrige fergen til FSF, M/F «Lærdal». Men i motsetning til »Lærdal» som har styrehus på den ene siden og et sidehusdekk for småbiler på hver side over bildekket, har «Nordfjord» styrehus midt på og sidehusdekk bare på den ene siden. På denne siden ligger også passasjersalongene. Fergen er sertifisert for 200 personer, og har kostet ca. 70 millioner kroner.

Hoveddata

Klasse: DNV @1A1 – R3 Car Ferry B, E0, Clean design. Fergen har kapasitet på 54 biler, alternativt seks vogntog og 22 pesonbiler. Reduksjonen fra 60 til 54 biler skyldes at noen av bilplassene er brukt til den separate gangbanen fra kai til salong. Det er 100 sitteplasser i salong på dekk.

Lengde o.a. 72,20 m
Største bredde14,60 m
Dybde i riss5,00 m

Miljøvennlig


"Clean design" betyr at det er montert en katalysator på eksosutslippet, noe som gir langt mindre utslipp av særlig nitrogenoksyd (NOX). Utslippet er redusert med 90 prosent i forhold til andre ferger, noe som til og med er bedre enn utslippene fra gassfergen «Glutra» til MRF. Anlegget er levert av Munters.
En annen miljøvennlig løsning er at alle oljetankene er plassert lenger inn i fergen, og er dermed mindre utsatt for skader ved et eventuelt uhell.
Fergen er også utstyrt med det nyeste utstyret for brannslokking, i tillegg til at den har tørrskodd evakueringssystem med utgang direkte fra bildekk på den ene siden og direkte fra salong på den andre.

Overbygg i GRP


Skroget og andre stålkonstruksjoner er bygget i Klaipeda i Litauen, og i september ble skroget slept til Norwegian Marine i Eikefjord, som hadde bygget overbygget. FSF var interessert i å teste ut bruk av sandwich i overbygg på konvensjonelle fartøy med sikte på å vinne erfaring som kan komme til nytte på andre bygg der vektbesparelse kan gi utslag på driftsbudsjettet. Også vedlikeholdsutgiftene blir mindre, siden plast ikke ruster. I dette tilfelle er vektbesparelsen 30 tonn, noe som ikke er allverden på et fartøy av denne størrelsen. Likevel tilsvarer det vekten av ca. 20 biler, noe som fører til betydelig innsparing i drivstoffutgiftene over fergens levetid.
Plastvekten for hele overbygget er 30 tonn, og med tillegg av dører, vinduer, rekkverk kom totalvekten av overbygget på ca. 14 tonn. Man slapp også å isolere innredningen med den vektøkningen det ville ha medført, siden kjernematerialet som benyttes i sandwichkonstruksjonen har meget gode isolerende egenskaper. Komposittmaterialet består av en Divinycellkjerne med overflate i glassfiberarmert polyester. Videre er de faste vinduene i overbygget rett og slett limt på utvendige skott, uten tunge karmer. Dette gjelder også de store vinduene i styrehuset, som måler 3,6 m2 og veier 130 kg. Som lim ble benyttet en polyuretanlim av merke Sikaflex 290 Marine. Forøvrig er hele overbygget limt fast til stålskroget med samme lim, ved at sandwichskottene er limt ned i en sveiset kanal på dekk.
Fergen har også fått bedre stabilitet med det lette overbygget.
Overbygget rommer foruten styrehuset en mannskapsinnredning og teknisk rom/tavlerom. Styrehuset er innredet på en ny måte og skal legge grunnlaget for standard broløsning på fremtidige pendelferger. Både skipsfører, styrmann og maskinsjef har fått plass i styrehuset, på samme måte som i hurtigbåtene. Maskinsjefen har sin hovedkontrollpult rett under styrehuset.

Maskineri


Fremdriften besørges av to Volvo Penta D 49A MT hovedmotorer på 1210 kW, som driver hver sin Ulstein Aquamaster US 1401/3100 CRP azimuth i hver ende av fergen. Centa elastisk kobling er benyttet. Strømforsyningen kommer fra to Volvo Penta TAMD 103A diselmotorer på 180 kW hver, koblet til hver sin Stamford generator. Fergen er forøvrig arrangert slik at den kan gå i inntil en halv time uten strøm fra aggregatet, slik at den kan komme seg sikkert til kai i tilfelle blackout.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, Grundfos og Vest-Jet, kompressorene fra Sperre og separatorene fra Facet. Varmevekslerne av type APV Heat Exchanger er fra AS Norco Oslo. Isolasjonsarbeidene i maskinrommet er utført av Isowest AS. Tankpeileanlegget er fra Ing. Leif Kølner AS, ventilasjonsanlegget fra Miljø-Teknikk og kjelene fra Pyro. Komplett skumanlegg i maskinrom og på bildekk er levert av Solberg Scandinavian AS.

Dekk


Hydraulikken til baugportene etc. er levert av Odim AS, dekksmaskineriet av Rapp Hydema AS og vinduer og lysventiler av Marine Aluminium. Anker og kjetting er fra Fossen Shipping AS. Branndørene er fra NorPro, plastdørene fra Libra. Fergen er utstyrt med en Kopas MOB-båt fra Koppernæs, i davit fra Vestdavit. Marine Safety har levert det tørrskodde evakueringssystemet, inkludert de fire store flåtene som hver tar 100 personer. Fergen er oppmalt med malingssystemer fra Jotun og bunnen påtrykt spennings- og antigroesystem fra Azienda Chimica Genovese.

Innredning/diverse


I innredningen er det benyttet Norac-panel på skott og Danacoustic i himlingene. Contract Møbler AS har levert møblene og Miele vaskeriutstyret. De elektriske installasjonene er utført av ABB Installasjon AS, som også har levert hovedtavle. Alarmanlegget er fra UMAS.
Det elektroniske utstyret er levert og installert av Sigrud Solberg AS, og består av to Decca Bridgemaster E radarer, to Simrad Robertson RGC 11 gyrokompass og AP 9 autopilot, Koden KGP-913 D DGPS-navigator, Sailor RT 4622 VHF og to Motorola GM 340 UHF, Nor T17 magnetkompass, Nokia GSM mobilelefon og Young vindmåler. Norsk Atlas har levert UV-filter.

Fiskerstrand Verft AS skal videre levere en ferge til TFDS i juni og ytterligere en ferge til Bjørkilds Ferjerederi i september.