M/S «ADVENTURE OF THE SEAS»

– fra Kvaerner Masa-Yards til RCCL

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kvaerner Masa-Yards Åbo Nya Varv har overlevert det tredje skipet i serien på fem i Voyager-klassen som verftets byggenummer 1346. Skipet fikk navnet «Adventure of the Seas» og ble overlevert rederiet Royal Caribbean Cruise Line 26. oktober. Sammen med sine søstre «Voyager of the Seas» og «Explorer of the Seas» er dette verdens største cruiseskip.

«Adventure of the Seas» seilte lørdag 27. oktober ut fra Kværner/Masa Yards i Turku, Finland. På sin ferd mot hjemmehavnen i San Juan, Puerto Rico stoppet hun to timer i Kristiansand, før hun fortsatte til Boston og New York, USA for navnesermoni.
Den nye stoltheten i cruiseindustrien er 311 meter lang, noe som gjør henne nesten 4,5 ganger lengre enn et Boeing 747 fly. Damen er også blant de bredeste i cruisebransjen. Med sine 38 meter er hun dobbelt så bred som Broadwaygaten i New York. Hun er heller ingen lett dame. 142.000 tonn gjør henne over 100.000 tonn tyngre enn leilighetsskipet «The World of ResidenSea».
«Adventure of the Seas» vil seile i Sørlige Karibien på en ukes cruise med San Juan, Puerto Rico som utseilings- og ankomsthavn med eksotiske opphold underveis på de karibiske øyene Aruba, Curacao, St. Maarten og St. Thomas. En ukes cruise kan koste fra ca. 14.000 – 65.000 NOK, alt avhengig av lugarstørrelsen. Inkludert i prisene er fly fra Skandinavia t/r, all transport fra fly til hotell før og etter cruise, en natt på hotell med transport til skip, all mat og aktiviteter ombord. Pris for bare cruise begynner på 6.000 NOK.
Dette cruiseskipet inneholder i likhet med søsterskipene «Voyager of the Seas» og «Explorer of the Seas», attraksjoner som aldri tidligere har vært ombord i et skip. Her finnes blant annet en egen ishall, klatrevegg, basket- og volleyballbane. Det er også en egen handlegate (Royal Promenade) som er fire etasjer høy og ca. 120 meter lang. I hver ende av Royal Promenade finnes et atrium som strekker seg 11 etasjer oppover. Hele gaten bærer preg av en by med butikker, café og puber. 138 lugarer med store vinduer over tre etasjer vender ut mot den langstrakte handlegaten. Det er en mengde barer og restauranter ombord. Hovedrestauranten går over tre dekk og kan bespise opptil 2100 gjester samtidig. Dette gjør den til en av verdens største restauranter. Det finnes også en liten intim italiensk restaurant. Totalt regner rederiet med at det i løpet av en uke vil bli spist ca. 1500 tonn med kylling, 3000 hummer og drukket ca. 9000 bokser brus og 20.000 bokser øl.
Skipets design er et resultat av et samarbeid mellom rederi og verft, sammen med flere anerkjente arkitekter, slik som Njål R. Eide fra Norge, Howard Snoweiss Design Group og Tom Graboski & Associates, Morris Nathanson Design og Hirsch Bedner Associates fra USA, Tillberg Design og Arkitektbyrån fra Sverige, Design Team, Wilson Butler Lodge Inc., Stephenjohn Design og London Contemporary Art fra UK.

M/S «ADVENTURE OF THE SEAS»
Hoveddata

Lengde o.a.311,10 m
Bredde vannlinje38,60 m
Bredde største48,00 m
Dypgående8,60 m
Distanse fra kjøl til topp av skorstein72,3 m

Bruttotonnasjen er ca. 137.300 tonn. Passasjerkapasiteten er totalt 3840 fordelt på 1557 suiter. De 1180 besetningsmedlemmene er forlagt i til sammen 667 lugarer.
Skipets kapteiner er Arnolf Remø fra Ålesund og Johnny Fævelen fra Lindesnes.

Maskineri
Fremdriften besørges av tre Azipod rorpropellere, to vridbare azimuther ytterst og en fast i midten, hver med effekt 14 MW. El-motorene som driver propellene er av ABB fabrikat, og sitter inne i selve propelldrevet. Hovedmotorene er seks Wärtsilä 12V46C dieselmotorer som hver yter 12.600 kW. Den totale motoreffekten er med andre ord 75.600 kW. Motorene er koblet til hver sin ABB generator. Totalt genererer fremdriftsmaskineriet ca. 42 megawatt. I forskipet fins fire faste sidepropellere på til sammen 12 MW fra Kamewa Ulstein.
Denne løsningen gir skipet meget gode manøvreringsegenskaper. I det hele tatt hadde det ikke vært mulig å bygge et så stort skip, dersom ikke Azipod-løsningen hadde eksistert. Et så stort skip med konvensjonell fremdrift ville ikke ha kunnet manøvrere i de trange havnene i Karibien. Sikkerheten og nøyaktigheten ved manøvrering blir også ivaretatt av et avansert dynamisk posisjoneringssystem fra Kongsberg Simrad. Stabilisator er fra Brown Brothers.
De fleksible koblingene er fra Vulkan i Tyskland. Havneaggregatet består av en Detroit Diesel 16V 149TI dieselmotor og en Stamford HCM 734H generator.
Separatorer er fra Westfalia. Ventilasjonsanlegget i maskinrommet er fra britiske Woods, mens varmevekslerne er levert av APV Heat Exchanger AS i Danmark. Skipets avanserte air-condition system fra ABB Fläkt Marine drives av et kjølemaskineri fra MacGregor York i Frankrike, mens kjelutrustningen er fra Aalborg Industries.

Maskinrommet er brannsikret med et CO2-anlegg fra norske Unitor, som også har levert skumanlegg og annet slukkeutstyr. Skipet er også utrustet med et vanntåkesystem fra Marioff OY i Finland. Branndetektoranlegget er en Autronica-leveranse.
Ferskvannsgeneratoren (evaporatoren) er levert av Alfa Laval i Danmark, mens omvendt osmose-anlegget er fra tyske Rochem Ro-Wasserb. Gråvannet blir behandlet av et anlegg fra Hamann Wassertechnik.

Innredning
Innredning er beskrevet inngående i vår omtale av «Voyager of the Seas» i nummer 5/1999. Her kan nevnes den fire dekk høye promenaden med lengde på 120 m med et 11 dekk høyt atrium på hver ende. Båtens teater rommer 1350 gjester. Det er selvsagt et stort antall restauranter ombord, hovedrestauranten går over tre dekk med plass til 2100 personer. Det tilbys også muligheter til å mosjonere i klatreveggen og/eller gifte seg i vielseskapellet ombord.

Interiøret ombord er i hovedsak fra Italia og Finland, og selvfølgelig spesialdesignet. Heisene er fra MacGregor. Norsk Hydro har levert avfallsanlegg og Seaking Finland bysseutstyr. De elektriske arbeidene er delvis utført av ABB som også har levert sentralbord fordelingspanel. Kabler er fra Helkama, Finland.

Dekk
Av dekksutrustningen kan vi nevne at alle sidedørene i skipet er levert av Hamworthy KSE, vinduer og lysventiler av C.C. Jensen i Danmark, panoramavinduene av Windscreens Lamino Marine og THT Rakenne i Finland og anker og kjetting av franske Brisonneau & Lotz Marine. De vanntette dørene er fra Schoenrock i Tyskland og branndørene fra Saajos og Parma Metal i Finland. Balkongdører er også en Windscreens Lamino Marine leveranse.
Umoe Schat-Harding AS har hatt leveransen av daviter, mens redningsflåtene kommer fra Viking Life-Saving i Danmark.
Skipet er oppmalt med malingssystemer fra Jotun og International Paint i Finland, og det er benyttet katodisk beskyttelse av skroget fra Jotun.

Elektronikk
Den elektroniske utrustningen omfatter det meste som tilbys på markedet, og består i hovedsak av et integrert navigasjonssystem fra Litton Marine Systems. Foruten Litton-produktene har skipet radioutstyr (GMDSS A3) fra SP Radio AS i Danmark og fiberoptisk utstyr fra C. Plath. Integrert alarm- og overvåkingssystem er levert av Valmarine AS i Norge. Nera har levert skipets Inmarsat, og det dynamiske posisjoneringssystemet er fra Kongsberg Simrad. Franske Alcatel har levert telefonsystemet.

Skip nummer fire i serien, «Navigator of the Seas» leveres oktober 2002, og det siste, som ennå ikke har fått navn, skal leveres oktober 2003.