M/S «LUIANA»

– supplyskip fra Ørskov Staalskibsværft til Frankrike

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det franske rederiet Sonasurf, et joint venture mellom rederiet Surf SAS i Marseilles og Sonangol i Angola, tok 30. november levering av forsyningsskipet «Luiana» fra Ørskov Staalskibsværft i Frederikshavn. Skipet var verftets byggenummer 190, levert på basis av en UT 755-pakkeløsning fra Rolls-Royce Marine AS.

Det franske rederiet hadde hastverk med å få bygget et supplyskip i fjor og fant ledig kapasitet ved Ørskov Staalskibsværft. For å få byggetiden ned kjøpte verft og rederi i fellesskap en pakkeløsning fra Rolls-Royce Marine, bestående av både design, skjæretegninger, hovedmotorer, komponenter og annet utstyr. Alt ble så satt sammen ved kai i Frederikshavn. Det vil si at skroget ble bygget i seksjoner i verftets stålavdeling Sandholmen, for deretter å bli sammensatt på kaien og sjøsatt med flytekran, hvoretter utrustningen skjedde langs kaien.

M/S «LUIANA»
er som nevnt et plattform supply skip av typen UT 755, altså i mellomklassestørrelsen. Det kan ta 1.500 tonn last på akterdekket, som er 620 m2 stort og har tre meter høye sider. Fartøyet er utstyrt med fire tanker til de flytende stoffene som vanligvis brukes i boreoperasjonene på riggene, som oljebasert slam, brine, borevann og gassolje. I tillegg har skipet en tank for methanol. Bak tankene, som er plassert omtrent midtskips i lengderetning under lastedekket, er det nedfelt en brønn i dekket med glatte sider til containere og annen last til plattformene. Det er lagt vekt på å skape trygge arbeidsforhold for sjøfolkene som skal jobbe på dekket.

Hoveddata

Lengde o.a.67,00 m
Lengde p.p.61,80 m
Bredde på spant 16,00 m
Dybde til h.dk.7,00 m
Maks. dypgående6,00 m

Skipet måler 1850 bruttotonn og har en dødvekt på 1500 tonn ved 5,9 meters dypgående. Kapasiteten i lastetankene er 850 m3 borevann, eller 800 m3 flytende boreslam eller 400 m3 brine. De maksimale kapasiteter i hver kategori oppnås f.eks. ved å bruke brinetankene til brennolje på en reise eller kombinere andre varegrupper og inkludere flere tanker. Skipet har også en methanoltank på 200 m3. I motsetning til de fleste fransk-flaggede skip er dette ikke bygget til Bureau Veritas-klasse, men til DNV @1A1, SF, E0, DYNPOS AUT, FiFi1, LFL.

Maskineri
Hovedmaskineriet omfatter to Ulstein Bergen KRMB-9 dieselmotorer som hver utvikler 2005 kW v/825 o/min. Hver motor er koblet til et Kamewa Ulstein fire-bladet vripropellanlegg med vingediameter 2900 mm via AGSC KP-680/4-2900 reduksjonsgear med oversetning 3,84:1, også Kamewa Ulstein fabrikat. Koblinger er av type Vulkan, og Poscon inngår i utstyret. – Fart v/4 m er 14,5 knop.
Styremaskineriet er av Tenfjord fabrikat, som betjener to High Lift høyløftror. Forut er fartøyet utrustet med en Kamewa Ulstein 150TV sidethruster på 515 kW, og akter samme fabrikat og type, som utvikler 590 kW. Like aktenfor forre sidethruster er anbrakt en nedsvingbar Azimuth-thruster fra Ulstein Aquamaster.
Hver av fremdriftsmotorene driver en Stamford akselgenerator på 1600 kVA, mens den øvrige strømforsyningen besørges av to Volvo Penta TAMD 163A dieselmotorer hver på 260 kW ved 1800 o/min., tilkoblet hver sin Stamford generator på 310 kVA. Nødaggregatet består av en Volvo Penta motor på 134 kW med Stamford generator på 68,5 kVA.

Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, Grundfos og Ing. Per Gjerdrum A/S, kompressorene er fra Sperre, separatorene for brennolje og smøreolje er fra Alfa Laval. Kjelutrustningen er levert av Pyro. Varmevekslere er av APV Heat Exchanger fabrikat.
Proviant-kuldeanlegget kommer fra Frederikshavn Køleservice A/S og består blant annet av Bitzer kompressorer, mens isoleringsarbeidene er forestått av Isoleringsfirmaet Norisol, DK. Det ventilasjonstekniske er utført av Novenco A/S, og tanknivåene holdes under oppsikt via et Umas-anlegg.
Maskineriet er brannsikret ved hjelp av et karbondioksid-anlegg fra Unitor, og varslingsanlegget er levert av Servoteknikk. El.tavleutrustningen, bro- og kontrollroms-konsoller, samt alarm-/overvåkningssystem er fra Umas.

Dekk
Dekksmaskineriet er av lavtrykkshydraulisk type fra Rauma Brattvaag og omfatter ankerspill på maks. trekkraft 12 tonn, to capstans ˆ 8 tonn trekkraft og to tuggervinsjer, hver med 10 tonns trekkraft. En kombinert elektrohydraulisk dekks-/redningskran på 3 tonn SWL og maks. radius 16 meter, er levert av Hydramaskin. Skipet er også utstyrt med brannkanoner (Fi-Fi-klasse 1).
Vinduer og lysventiler er fra C.C. Jensen. Fartøyet er oppmalt med systemer fra Sigma. Pickup-båten er fra Norsafe i Hydramaskin daviter — redningsflåtene, fire i tallet, er av type Viking.

Innredning
Skipet er arrangert med lugarbekvemmeligheter for 22 personer, hvorav besetningen utgjør 10. I innredningen er benyttet Inexa-panel på skottene og Dampa-plater oppunder dekk. Innredningsdørene er fra Alvedoor. Byssemaskineriet er hovedsakelig av Beha-fabrikat. Den elektriske installatøren har vært Mariendal A/S.

Elektronisk utrustning
er også montert av Mariendal, men levert av Furuno Danmark, Litton Marine og S.P. Radio. Det omfatter blant annet Furuno FAR-2805 og FR-2110 (3 cm) radarer, Litton gyrokompass og autopilot, Sperry SRD 331 dopplerlogg og Vingtor intercom.anlegg.
Forøvrig er det dynamiske posisjoneringsanlegget levert av Kongsberg Simrad (SDP 11), antenneutrustningen av Jørn B. Knutsen AS, transformatorene av Møre Trafo og filtrene av Ultra Filter.