M/S «NORMAND ROVER»

— offshoreskip fra Søviknes til Solstad

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Søviknes Verft AS kunne 16. november overlevere sitt byggenummer 131, et flerbruks offshorefartøy, til selskapet Island Offshore III KS. Skipet opereres av Solstad Shipping AS, og er chartret av det meksikanske statsoljeselskapet Pemex for en periode på to år.

Island Offshore er et investeringsselskap med Morten Ulstein med familie som dominerende eiere. Selskapet eier 75 prosent av det skipseiende kommandittselskapet Island Offshore III, mens de øvrige 25 prosent eies av Solstad Shipping AS i Skudeneshavn, som også tar seg av driften av skipet. Island Offshore-gruppen er i sterk vekst, og har allerede to nye og større skip i ordre hos Aker Brattvaag for levering neste år.

M/S «Normand Rover»
er en UT 745 E, der siste bokstaven formentlig står for "extension". Skipet er nemlig utvidet med et ekstra boligkvarter for å kunne huse et større antall oljearbeidere i Mexicogulfen. Pemex skal bruke skipet til vedlikehold av oljeinstallasjoner uten egne boligmoduler, slik at vedlikeholdsarbeiderne må bo ombord i skipet. Til sammen 146 personer er det plass til i det ekstra boligkvarteret. Skipets mannskap teller ikke mer enn 12 mann.
Skipet var opprinnelig kontrahert på spekulasjon som en ordinær UT 745, og kontrakten med Pemex ble ikke inngått før ca. to måneder før skipet var ferdig. Det ble da satt i verk betydelige ombyggingsarbeider, slik at verftet hadde et stort press på seg til å ferdigstille skipet i tide. Den opprinnelige kontraktsprisen var på 220 millioner kroner, men på grunn av ombyggingsarbeidene kom sluttsummen på 50 millioner mer. Pemex har opsjon på å kjøpe skipet etter utløpet av charterperioden på to år.

Hoveddata

Lengde o.a.92,40 m
Lengde p.p.80,75 m
Største bredde18,80 m
Dybde h.dk.7,60 m
Dybde max6,20 m

Skipets kapasiteter er 1100 m3 brennolje, 1000 m3 ferskvann, 1900 m3 ballastvann, 650 m3 boreslam, 800 m3 brine, 230 m3 base oil, 330 m3 sloop, 1000 m3 oppsamlet oljesøl og 170 m3 methanol.

Dekk
Skipet er arrangert med stort helikopterdekk på baugen og moon-pool med kran og ROV på dekk. Hydramarine-kranen kan løfte 260 tonn spesialutstyr fra en havdybde på 1500 meter gjennom moon-poolen. Helikopterdekket er levert av Hydro Marine Aluminium, og er utstyrt med skumanlegg og brannslukningsutstyr fra Unitor.
Det hydrauliske dekksmaskineriet er levert av Rauma Brattvaag, og omfatter blant annet to kraftige tuggervinsjer. Brødr. Rogne AS har levert to capstans, Trinoxx vinduer, lysventiler samt branndører og Sotra Marine Produkter anker og kjetting. De vanntette skyvedørene er fra IMS.
Livbåtutrustningen er fra Umoe Schat Harding og davitene fra Hydramarine. Skipets MOB-båt er levert av Maritime Partner og redningsflåtene av Viking. Lanternene er fra Tranberg og lyskasterne fra Norselight. Skipet er oppmalt med malingssystemer fra International Maling, og det er brukt katodisk beskyttelse fra Jotun.

Maskineri
Fremdriften er dieselelektrisk og skipet er det første offshorefartøyet som er utstyrt med det nye Compact Azipod-systemet. ABB har levert en komplett pakke, som består av to Compact Azipod'er på 2,3 MW hver, elektriske motorer og frekvensomformere, thrustermotorer, kraftstyring, joystick og dynamisk posisjoneringssystem. Kraften genereres av fire Bergen Diesel KRGB-9 dieselmotorer, hver på 1990 kW. Akselgeneratorene er fra ABB med ytlelse hver 1890 kW. I tillegg til de to Compact Azipod'ene har skipet to Kamewa Ulstein 250 TV-SS (Super silent) sidethrustere i baugen, hver på 883 kW, samt en Ulstein Aquamaster av type TCNS 73/50-180, også på 883 kW.
Havneaggregatet består av en Nogva/Scana DSI14 dieselmotor som driver en Stamford generatorer på 438 kVA. Have-/nødaggregat er identisk.
Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum, kompressorene fra Sperre og Lønsethagen Industrivarer, separatorene fra Alfa Laval og Helisep og kjøle- og frysemaskineriet fra Optimar. APV Heat Exhanger varmevekslere er levert av AS Norco Oslo. R&M; Industrier har stått for isolasjonsarbeidene og Miljø-Teknikk for ventilasjonsanlegget. Kjelene er en Pyro-leveranse. Maskinrommet er brannsikret med et anlegg fra Unitor og varslingsanlegget er fra Autronica.

Innredning
Innredningen er smakfull med rommelige lugarer som kan ta inntil seks personer hver. De fleste er imidlertid innredet for to og tre personer. Korridorer og andre fellesrom er mer romslig enn man skulle tro på et slikt hotellskip, og skottene er dekorert med naturbilder fra Norge av fotografen Per Eide i Ulsteinvik. Møblene er fra Contract Møbler AS, og mye av innredningen er utført av R&M; Industrier AS og EDCO har levert vaskeriutstyr. Vacuumtoalettsystemet er fra Jets, incineratoren og avfallspressen fra Global Enviro og bysseovnen fra Beha, levert av Mare Safety.
De elektriske installasjonene er utført av Brattvåg Elektro AS, som også har vært elektroteknisk konsulent sammen med Sebastian. Hovedtavlen er fra ABB og alarmanlegget fra Umas. Vedlikeholdssystemet er levert av Tero Marine AS og styrehusstolene av Maritime Partner. Vindusviskerne er fra Servi Motion Control, batteriene fra Sønnak og batterikassene fra Bruksplast.

Elektronikk
Det elektroniske utstyret er levert og montert av O. Øverland AS, og består av Furuno FAR-2835 S-band med ARPA og FR-2115 X-band radarer, Furuno FE-700 og Simrad EQ 55 ekkolodd, Furuno FS-1562-15 MF/HF SSB GMDSS A3 radio, Furuno DS-80 logg, Anschütz Gyrostar II gyrokompass og Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno LC-90 Mk II Loran C, Furuno GP-80 GPS, to Furuno FM-8700 VHF'er og FM-2500, Tron VHF, Tron 40S nødpeilesender med Sart radartransponder, Vingtor intercomanlegg og Nokia GSM og Benefon Forte NMT mobiltelefoner. Antenneutrustningen er fra Comrod og kartsystemet fra Kon Map. Skipet er også utstyrt med Furuno Felcom 12 Inmarsat C, Furuno NX-500 Navtex, Furuno Felcom 81A Inmarsat B og Nera Saturn mini M satelitt-telefon. Til ombord-kommunikasjon benyttes Motorola GP-340 og GP-900 VHF, og til helikopterkommunikasjon Icom IC A-3 og IC a-110 VHF. DP-systemet er levert fra ABB.

Aker Brattvaag har til sammen 22 skip i ordre. Det siste skal leveres i slutten av 2003.