M/S «RADIANCE of the SEAS»

– første skip i ny serie fra Meyer Werft

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Royal Caribbean International fikk 9. mars overlevert det første cruiseskipet i en ny serie, den såkalte Radiance-serien, fra Jos. L. Meyer GmbH, eller Meyer Werft som skipsverftet i Papenburg i Tyskland omtales i dagligtale. Serien er på fire skip med opsjon på ytterligere to. «Radiance of the Seas» er verftets byggenummer S-655.

Royal Caribbean Cruises Ltd. har nå en flåte på 21 skip og åtte under bygging. Flåten er fordelt på de to selskapene Royal Caribbean International som har 14 skip i drift og seks under bygging, og Celebrity Cruises som har syv skip i drift og to under bygging. Det neste skipet i Radiance-klassen er «Brilliance of the Seas», som verftet allerede er godt i gang med og som skal leveres i tredje kvartal 2002.

M/S «RADIANCE of the SEAS»
er det første cruiseskipet Meyer Werft har bygget for RCCL, men slett ikke det første luksuscruiseskipet fra dette tradisjonsrike verftet. Papenburg ved elven Ems, som renner ut i Tyskebukten, har lenge sett store passasjerskip bli bygget her, sist for P&O;, M/S «Aurora». Og neste skip ut er «Norwegian Star», som skal leveres til Star/Norwegian Cruise Line i november. Skipene herfra er imidlertid ikke så store som f.eks. skipene som blir bygget i Finland og Frankrike, siden elven setter visse begrensninger for størrelsen. Verftet ligger langt oppe i elven, og det tar henimot 20 timer å buksere skipene trygt nedover elven når det nærmer seg leveringsdato. Verftet er imidlertid i ferd med å ferdigstille en ny, overbygget, gigantisk byggedokk, som vil gjøre det mulig å bygge større skip. Samidig bygges det en demning som i fremtiden kan demme opp elven, slik at det skal bli mulig å ta ned større fartøyer.

«Radiance of the Seas» er på 90.090 bruttotonn, altså adskillig mindre enn Voyager-klassen, som er på ca. 140.000 bruttotonn. Passasjertallet er likeledes mindre, 2.500 mot 3.800 på Voyager-klassen. Et resultat av dette er at skipet har fått smekrere linjer enn de gigantiske Voyager-skipene. Særlig baugen på «Radiance» minner mye om gamle dagers luksusyachter. Interiørmessig står selvfølgelig ikke Radiance-klassen heller noe tilbake for Voyager-klassen, med utsøkt luksus i både lugarer og fellesrom. Nesten 80 prosent av lugarene har sjøutsikt, og av disse har nesten 75 prosent egen balkong. Skipet har gasselektrisk fremdrift (COGES kraftstasjon med elektriske fremdriftsmotorer) med meget behagelig støy- og vibrasjonsnivå, og både sikkerheten ombord, opplevelsene for passasjerene og komforten er av ypperste klasse.

Skipet har følgende

hoveddata:

Lengde o.a.293,20 m
Lengde p.p.263,50 m
Største bredde32,20 m
Dypgående8,15 m

Tankkapasitetene er 3529 m3 brennolje (hjelpe- og nødmotor) og 2875 m3 ferskvann. Besetningen teller 860 personer. Skipet er klasset i DNV til @1A1, Passenger Ship, +ECO, RP, Clean Design.

Innredning
Skipet er bygget med totalt 1050 passasjerlugarer, hvorav 237 er innvendige og 813 utvendige, inkludert en Royal suite, seks rederlugarer og 17 balkongsuiter. I tillegg er det tre familiesuiter. Hver suite har to adskilte soverom, en stor balkong og et boblebad.

I midten av skipet er et atrium som strekker seg over 11 dekk. I tillegg til resepsjonsområdet er det i dette området på de forskjellige dekkene to barer, bibliotek, 12 internettstasjoner samt flere salonger. Dekkene blir betjent av seks heiser med panoramautsikt, noen ut over sjøen. I andre områder av skipet er det restauranter, barer, kasino, teater, kino, solariums etc., alt hva hjertet måtte begjære.

I innredningen er det benyttet mye standardvegger og lydvegger fra Norac og Dampa oppunder dekk. Innredningsdørene er levert av Parma Metall, og lugardørene er ustyrt med låser type Ving Card fra Trio Ving. Gudbrandsdalen Ullvarefabrikk har levert mye av stoffene som er benyttet i innredningene. I lugarene er toalettsystemene fra Jets Vacuum. I skipets åtte bysser er det benyttet utstyr fra finske Seaking. Forbrenningsanlegget er levert av von Roll Inova, tidligere Norsk Inova, enda tidligre Norsk Hydro, Notodden.

Dekk
Blant leverandørene finner vi nederlandske Wigo på vinduer, italienske Navalimrianti og Macor Neptun på luker, porter og ramper, Fassmer på landganger og fallrep, Brisonneau & Lotz Marine på vinsjutrustningen, Saajos Oy på branndørene og norske IMS på de vanntette dørene. Umoe Schat-Harding har levert 18 livbåter, hver med kapasitet på 150 personer. Livbåtene er utstyrt med motorer fra Sabb Motor i Bergen. Davitene er fra Navalimrianti. RFD har levert Marine Evacuation Systems (MES), to systemer for 430 personer og seks reseerveflåter, hver for 109 personer. I tillegg er det fire cruise-tendere fra USH av typen CTL 38.

Lanterneutrustningen er fra Aquasignal i Tyskland, tyfonen fra Zollner. Skipet er oppmalt med malingsprodukter fra International og Hempel.

Maskineri
Propellutrustningen består av to elektrisk drevne azipod'er for fremdrift, levert av ABB Azipod AB Oy, hver med en effekt på 20 MW, samt tre Kamewa Ulstein baugthrustere for finmanøvrering, alle betjent med en enkelt joystick. Propellsystemet kan alternativt betjenes av et dynamisk posisjoneringssystem, levert av Kongsberg Simrad.

Elektrisiteten produseres av en kraftstasjon der hovedkomponentene er kombinerte gass/damp-turbiner fra General Electric. Denne miljøvennlige og røkfrie kraftstasjonen består av to gassturbiner med en ytelse på 25 MW hver, og en dampturbin med en ytelse på 7,8 MW. Eksosgassene fra gassturbinene genererer damp i eksosgass-kjelene, som så blir omformet til energi av dampturbinen. Kraftoverføringen til hver av azipod'ene er på hele 20.000 kW, til baugthrusterne på 2350 kW. Skipets fart er oppgitt til 24 knop.

Det eletriske utstyret er levert av ABB, med kraftkabler fra Alcatel. Den øvrige kablingen er utført av finske Helkama. Kjelutrustningen er fra Deltak og Aalborg Industries.
Skipet er også utstyrt med en Paxmann hjelpemotor på 3000 kW og et Mitsubishi nødaggregat på 1000 kw, med Brush generator. Mobil er leverandør av smøreolje til skipet.

Pumpeutrustningen er fra Allweiler, kompressorene fra Atlas Copco og separatorene fra Westfalia. Maskinromsventilasjonen er utført av Messrs. Wilhelm Mauler. Skipet er utstyrt med to evaporatorer fra Alfa Laval, hver med en kapasitet på 600 m3 ferskvann i døgnet. York Refrigeration har levert fryse- og kjølemaskineriet i proviantrommet, APV varmevekslerne.

Brannslukkingsanlegget i maskinrommet er et CO2-anlegg fra Minimax GmbH, mens hovedslukkeanlegget for hele skipet er et vanntåkesystem fra danske Semco AS. Brannovervåkingen blir utført ved hjelp av et anlegg fra Autronica. Skipet er også utstyrt med stabiliseringssystem fra ACH Enginering. Napa har levert stabilitetsinstrumenteringen. Alarmanlegget (E0) i maskinrommet er fra Valmarine.

Elektronikk
Skipet har et integrert brosystem fra Litton Marine, som inkluderer alle instrumenter og komponenter som er påkrevd for sikker navigasjon. Hovedelementet er et Voyage Management System som tillater overlapping av radarbilder og elektroniske kart. I tillegg til Litton-instrumenteringen har skipet Furuno Loran-C, Vingtor intercom-anlegg, magnetkompas fra C. Plath og intern-TV fra Hermis Scan System. Funa Nachrichten har levert kommunikasjonsuttyr slik som UHF, intercom, TV-nettverk etc.