M/S «SVANAUG ELISE»
– snurper fra Eidsvik Skipsbyggeri til Frøya
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
AS Eidsvik Skipsbyggeri i Kvinnherad overleverte 12. desember en 64 meter lang ringnotsnurper til Kolbjørn Ervik & Sønner AS på Frøya. Fartøyet var verftets byggenummer 68.
«Svanaug Elise» har kostet henimot 100 millioner kroner å bygge. Skroget er bygget ved Northern Shipyard i Polen, og har trolig bare kostet ca. 35 prosent av hva det ville ha kostet å bygge et tilsvarende skrog i Norge – inkludert slep til Kvinnherad. Når man så vet at et skrog utgjør ca. 10 prosent av fartøyets totalkostnad, skjønner man at det fort blir penger av det.
M/S «Svanaug Elise» er designet av Vik-Sandvik på Fitjar, og er klasset i DNV til @1A1, Fishing Vessel. Fartøyet har følgende
hoveddata:
Lengde o.a. | 64,00 m |
Største bredde | 13,00 m |
Dybde 1. dk. | 8,60 m |
Dybde 2. dk. | 6,10 m |
Tankkapasitetene er 440 m3 brennolje og 52 m3 ferskvann. Lastekapasiteten er 1555 m3. Fartøyet er innredet for en besetning på 14 personer.
Dekk/diverse
Det hydrauliske dekksmaskineriet er levert av Rapp Hydema AS. Utstyret består blant annet av en 10 tonns ankervinsj, en fire tonns capstan, to seks tonns fortøyningsvinsjer, en 62 tonns snurpevinsj, en 18" fiskepumpe, en fire tonns dekkskran, en to tonns fiskepumpekran og en fire tonns notkran, alle fra SM Triplex. Vakuumpumpeanlegg er levert av Optimar AS. Anker og kjetting er fra Fossen Shipping. Vinduer er fra Marine Aluminium Aanensen & Co. AS, mens utvendige dører er levert av Nor-Pro. Lanterneutrustningen er fra Tranberg og lyskasterne fra O.S. Solhaug, type Seematz, mens flomlyset er fra Aqua Signal. Redningsutstyret er levert av Erling Haug AS, bortsett fra MOB-båten, som kommer fra Umoe Schat-Harding AS. Sistnevnte har også levert kran til MOB-båten. Til oppmaling av fartøyet er det benyttet Jotun-produkter. Maritime Montering AS har hatt arbeidet med innredningen av fartøyet, inkludert bysse fra Beha Hedo Industrier AS. Aker Elektro AS har hatt elektriske installasjoner og montert hovedtavle. Alarmanlegget er fra UMAS.
Maskineri
Hovedmotoren er en Caterpillar type 3612 TA på 4640 bhk ved 900 o/min., tilkoblet et fire-bladet Scana Volda propellanlegg med diameter på 3800 mm, via et reduksjonsgear av samme fabrikat, type ACG 85/750. Dette gir fartøyet en fart på 16 knop. Fjernstyringen av type SRC 15/C2 er fra Scana Mar-El AS.
Hjelpemaskineriet er også Caterpillar, to 3412 TA på 620 BkW ved 1800 o/min., som driver to Caterpillar generatorer på 738 kVA hver. I tillegg kommer en AEM akselgenerator fra Pay & Brink på 1900 kW.
Styremaskinen er en Tenfjord. Båten er utstyrt med to Brunvoll sidepropeller, en akter på 588 kW og en forut på 442 kW.
Startluftkompressor er fra Sperre og pumpeutrustning fra Allweiler. Optimar AS har installert RSW-anlegget og Alfa Laval har levert separatorene. Maritime Montering har utført isolasjonsarbeider og Miljø-Teknikk AS har levert ventilasjonsanlegget. Maskinrommet er brannsikret med et CO2 anlegg levert av Alf Lea & Co. Brannvern. Brannvarslingsanlegget er fra Servoteknikk.
Elektronikk
Leveranse og montering av utstyr er utført av Moltech Norge AS og innbefatter for navigasjon blant annet Furuno FR-2125 og Litton 253/12 ATA (10 cm) radarutrustning, Simrad EQ 60 og JRC 250 ekkolodd, Kaijo 238Z og 1828 sonarer, Sailor MF/HF radiostasjon, Kaijo DCG 200 logg, Simrad Robertson AP9 Mk III autopilot, Simrad Robertson RGC12 gyrokompass, Leica MX 412 GPS, Sailor RT 4822 VHF, Tron 40S og 45 SX nødpeilesendere, Sodena Turbo 2000 kartmaskin og SeaTel satelitt-TV. Intercom-anlegget er fra Phontech og antenneutrustningen fra Comrod.
Bergen Telesystemer har levert telefonsentral, mens skjermene er fra Jacob Hatteland Group.
AS Eidsvik Skipsbyggeri skal videre levere to snurpere av samme type i april og september. Begge skrogene blir bygget i utlandet.