M/S «T BROCHMANN»

– snurper/snurrevadbåt fra Voldnes Skipsverft til Havøysund

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Den kombinerte snurper og snurrevadbåten «T Brochmann» ble overlevert fra Voldnes Skipsverft AS i Fosnavåg til Terje Brochmann i Havøysund i Finnmark 24. november. Denne 90-foteren er verftets byggenummer 60.

Reidun Brochmann var gudmor og døpte båten på overleveringsdagen. Hun er gift med Terje Brochmann som båt og rederi er oppkalt etter, og mor til Robert Brochmann som er majoritetsaksjonær og skal stå for driften av båten. Robert Brochmann har drevet fiske etter sild, lodde, sei og hvitfisk på kysten i våre nordlige farvann med «Oddvar Junior». Dette fartøyet forliste for seks år siden, og reder har i tiden etter dette arbeidet med å få realisert et nybygg som erstatning for «Oddvar Junior». I den senere tiden har Brochmann drevet fiske med kystbåten «Eva Maria» ex. «Røgnes», som for øvrig ble forlenget og ombygget ved et verft i Polen i sommer.

Det er Naval Consult AS på Raudeberg som har designet båten. Konsulentene har samarbeidet med Robert Brochmann om nybyggingsplaner siden 1997. Prosjekteringen av et nytt 90 fots kystfartøy, som skulle dekke brukskombinasjonene not og snurrevad, ble startet i 1998. Fiskerimyndighetene skapte imidlertid en del problemer i forbindelse med overføring av fiskerettigheter fra «Oddvar Junior» til et nybygg. Dette førte til en forsinkelse på nærmere to år og en vesentlig høyere pris enn om nybygget hadde blitt realisert i 1998.

Endelige anbudsdokumenter ble sendt ut til de fleste aktuelle norske verft høsten 2000. Det beste tilbudet kom fra Voldnes Skipsverft AS, og kontraktsforhandlinger ble innledet før jul samme året.
Skrog og overbygg er bygget ved Stocznia Ustka S.A. i Polen, og slepet til Fosnavåg startet 17. juli, vel to måneder forsinket. Voldnes Skipsverft AS har gjort en god jobb i forbindelse med utrustningsarbeidet, og har maktet å ta inn halvparten av denne forsinkelsen som byggeverkstedet i Polen var skyld i.
Voldnes Skipsverft AS har sammen med sine underleverandører og samarbeidspartnere utført et godt stykke håndverk, og det fartøyet som rederiet nå har tatt over er absolutt noe verftet kan være bekjent av. Voldnes Skipsverft AS har de siste årene levert en rekke slike fartøy, og må sies å ligge i fremste rekke i Norge når det gjelder levering av denne type fiskefartøy.

Det er en meget avansert 90-foter reder nå setter i drift. Siden fartøyet er et kombinert snurpe- og snurrevadfartøy, kan det være beskjeftiget stort sett hele året.
Naval Consult AS har stått for design, prosjektering, klasse- og arbeidstegninger, samt bistått reder i kontraktforhandlingene. Også Naval Consult AS har etter hvert opparbeidet en betydelig kompetanse på slike fartøyer, og dette er det tredje 90 fots fiskefartøyet, basert på samme konseptet, som blir levert til Finnmark og Troms siden høsten 1999. Konseptet er utviklet i meget nært samarbeid med rederi og verft.

Hoveddata

Lengde o.a.27,33 m
Lengde p.p. 24,50 m
Bredde8,50 m
Dybde i riss h.dk.3,70 m
Dybde i riss sh.dk.6,00 m
Dypeste nedlasting4,50 m

Bruttotonnasjen er 328 tonn. Fartøyets tankkapasiteter er 150 m3 RSW, 61 m3 bløgge/mottak, 23 m3 ferskvann, 65 m3 brennolje og 1 m3 smøreolje. Fartøyet har fartssertifikat for Havfiske II.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Caterpillar 3508B TA hovedmotor på 746 BkW ved 1600 o/min. Motoren er koblet til et Finnøy propellanlegg via reduksjonsgear fra samme fabrikant. Under prøveturen kom båten opp i en fart på 11 knop. Styremaskinen er en Tenfjord, og båten er utstyrt med to sidepropellere fra Petters Marine Hydraulic på 250 hk og 200 hk.
De to hjelpemotorene er av type Caterpillar 3406 TA, og har en effekt på 260 kW hver. Også generatorene er av Caterpillar-fabrikat. Alarmanlegget i maskinrommet er levert av Selco.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, RSW-anlegget fra Midt-Troms Kjøleservice AS og tankpeileanlegget fra UMAS. Varmevekslerne er av type APV Heat Exhanger, levert at A/S Norco Oslo. R&M; Industrier har utført isolasjonsarbeidet, mens Wangsmo AS har levert ventilasjonsanlegget. Maskinrommet er brannsikret med et Inergen-anlegg fra Aalesund Supply & Service AS. Brannslokkingsanlegget er fra Servoteknikk.

Dekk
Av dekksutrustning har fartøyet ankervinsj, capstan, slangetrommel, ørekalvinsj, snurpe- og snurrevadvinsj fra Hydrakraft, notvinsj fra Petrel, notlegger, fiskepumpe og kraner fra Meydam og anker og kjetting fra Sotra Marine Produkter. Vinduer og lysventiler er levert av Marine Aluminium, dørene av Nor-Pro. Vacuumpumpen er av type HT-2000 fra Optimar. Båten er utstyrt med en Innovation arbeidsbåt i davit fra Mjosundet. Lanterner og lyskastere er fra Tranberg. Båten er oppmalt med malingssystemer fra Jotun.

Innredning
Fartøyet er innredet med tre en-mannslugarer og tre to-mannslugarer. Innredningsarbeidene er utført av R&M; Industrier AS, som har benyttet Norac-panel på skott og Danacoustic i himlingene. Møblene er levert av Contract Møbler AS. Bysseutrustningen er fra Beha, vaskeriutstyret fra Miele og vacuumtoalettsystemet fra Jets.
Elektroteknisk konsulent har vært Sebastian AS, mens Elpro Selva har levert hovedtavlen. De elektriske arbeidene er utført av Kvalsvik Elektro AS.

Elektronikk
Det elektroniske utstyret er levert og montert av Maritek AS, og består av Furuno FR-2115 og FR-7062 radarer, Simrad EQ-60 ekkolodd, Furuno FSV-24 og Wesmar HD 800 sonarer, Furuno MF/HF SSB FS-1562-15 radiostasjon, 35 PL magnetkompass fra Bergen Nautic , Furuno CI-606 logg, en Furuno FM-8500 og tre Tron VHF'er, Tron 40S og 45SX nødpeilesendere, Furuno NX-500 Navtex, Furuno Telchart T-2023 kartplotter, Thrane & Thrane TT-3020C Inmarsat C, Scanmar 4001 fangstkontroll, BV-3 brovaktalarm, Furuno SC-60 GPS-kompass, Phontech intercom-anlegg og Benefon Forte NMT samt Nokia mobiltelefoner. Antenneutrustningen er fra Comrod.

Voldnes Skipsverft AS tar nå reparasjonsoppdrag på Herøy-båter i tiden fremover. I slutten av januar kommer et nytt 90 fots skrog til Voldnes. Dette skal leveres på forsommeren til et rederi i Rørvik.