M/S «VIDAR VIKING»

— tredje AHTS skip fra Havyard Leirvik til B&N; Viking Icebreaking and Offshore

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Serien på tre AHTS skip ble avsluttet med leveringen av «Vidar Viking» 23. februar til B&N; Viking Icebreaking and Offshore AS, Arendal. Nybygget var byggenummer 284 fra Havyard Leirvik AS.

Typen, KMAR 808 ICE, er utviklet av Viking Supply Ships AS, Arendal og B&N; Nordsjøfrakt AB, Skärhamn i samarbeid med Svensk Maritim Administrasjon og Kværner Maritime. Skroget er designet med "isbryter-linjer". Båten skal kunne bryte en meter blå-is med en fart på minst tre knop og kan vende med en radius på under 250 meter i 0,7 m tykk is.

Ved kontraktsinngåelsen ble verdien for de tre fartøyene oppgitt til rundt 900 millioner kroner.

Hoveddata

Lengde o.a.83,70 m
Lengde p.p.75,20 m
Bredde18,00 m
Dybde i riss8,50 m
Dypgående scantling7,20 m
Dypgående design6,00 m

Dødvekttonnasjen er ca. 3000 tonn. Tankkapasitetene er 1113 m3 ballast/borevann, 400 m3 brine, 657 m3 mud, 724 m3 ferskvann og 1190 m3 brennolje. Dekksarealet er på 603 m2 og klarer belastninger på inntil fem tonn pr. m2. Samlet lasteevne på dekk er ca. 1350 tonn. Skipet er klasset i DNV @1A1 Tug/Supply vessel, SF, E0, Icebreaker ICE-10, Heldk-sh, W1-OC, DK (+), HL(2,8).

Maskineri
Fremdriften besørges av to MaK motorer (father) type 8M32, som hver yter 3840 kW og to MaK (son) type 6M32 hver på 2880 kW. Dette gir totalt ca. 18.300 bhp. Motorene er koblet til to Kamewa Ulstein "twin-screw" propellanlegg med diameter på 4000 mm via reduksjonsgear fra Renk. Farten kommer opp i 16 knop.

To propellanlegg gir en forbedret manøvreringsdyktighet for både AHTS skip og isbrytere. Når en isbryter bakker i isen, manøvrerer den ved å skifte på kraften på propellene siden roret er fastlåst for å forhindre skader. Bollard pull er på 200 tonn "continuous forward" og 120 tonn "continuous astern".

Styremaskinene (to) er type Porsgrunn med to Scana Volda ror. Skipet er også utstyrt med to Brunvoll sidepropeller forut og akter, hver på 1200 bhp og en Azimuth thruster på 1200 bhp.
Hjelpemaskineriet består av to Caterpillar type 3412 TA hjelpemotorer, som driver hver sin generator fra ABB á 625 kVA, og videre er det et nødaggregat type Caterpillar 3306 T med en Stamford generator på 200 kVA. I tillegg kommer to akselgeneratorer fra ABB hver på 3125 kVA.

Pumpeutrustningen er fra Allweiler, to starte- og en arbeidsluftkompressor fra Atlas Copco og separatorene fra Alfa Laval. Kjøleanlegget for proviantrommet er levert av Teknotherm. Verftet har utført isolasjon av maskinrommet, og Dalseide & Fløysand har utført isolasjonsarbeid i eksoskanaler fra maskinrom til skorstein. UMAS har levert tankpeileanlegget og Miljø-Teknikk ventilasjonsanlegget. Pyro står for kjelutrustningen. ABB Fläkt Marine har levert katalysatorer.

Maskinrommet er brannsikret med et CO2-anlegg fra Unitor samt slukkingsapparater. Til varsling av brann er installert et anlegg fra Scana Servoteknikk AS.

Dekk/innredning
Skipet er innredet for 23 personer, mannskapet inkludert. Helidekket er levert av Hydro Marine Aluminium, og Helifuel har levert produktet med samme navn. Sementanlegget og hekkrull er fra Rolls-Royce Marine AS, dep.: Rudder and bulkhandling. Dekksmaskineriet er levert av Rauma Brattvaag, og Hydramarine har levert tre kraner. Anker og kjetting kommer fra E. Meland AS, Måløy, og annet fortøyningsutstyr er fra Nor-Pro. Karmøy Winch har levert to Karm Fork tauepinner, hver med kapasitet på 170 tonn, og to Karm Fork haikjefter med SWL på 500 tonn. Vinduer og lysventiler er fra Marine Aluminium og utvendige dører fra Nor-Pro.

Viking har levert redningsflåter, to på hver side av båten, samt daviter for disse, og MOB-båten er fra Maritime Partner med davit fra Hydramarine. Norselight har supplert fire lyskastere type XS 1000/1600 Xenon (såkalt islyskastere) og to halogen SH 470. Dalseide & Fløysand har utført sandblåsings- og malingsarbeidet, det siste med malingssystemer fra International Maling. De har også påført en spesiell isbeltemaling på skroget under vannlinjen. Påføringsmetoden er antydet å være komplisert for å oppnå den tilsiktede virkningen.

Toalettsystemet er fra Jets Vacuum, Norac har levert paneler til innvendige skott, mens Danacoustic er benyttet i himlinger i styrehuset. Norac Ringebu har levert dører, Hjellegjerde Contract AS møbler og Beha bysseutstyr. Global Enviro har utstyrt byssen med avfallskvern og avfallspresse.

Rysjedal Elektro har utført de elektriske installasjonene, inkludert hovedtavlen og har også levert bropulter. Skan-El har vært el-teknisk konsulent og har bygget hovedtavlen. Desibelprodukter AS har levert støydempningsprodukter.

Elektronikk
Valmarine AS har levert kontroll-/alarmsystem type Damatic XDI. Rysjedal Elektro sammen med Litton har stått for de elektroniske installasjonene ombord. Litton Marine Systems har levert integrert Bridge System type Vision 2100 med BridgeMaster radarer (S-band og X-band), Litton/Sperry radiostasjon og gyrokompass, Emri/Sperry autopilot og VMS-system type VMS VT Nav- ecdis.

Annet utstyr om bord er Elac ES 5000-01 ekkolodd, Doppler logg, Philips TV-overvåking, Nokia mobiltelefon, Jotron Tron nødpeilesender og Stento intercom med PA system og automatisk integrert telefonsystem med Satcom/NMT. Nera har levert Inmarsat B – Nera Saturn.

Havyard Leirvik AS skal levere et ekspedisjonsfartøy for Polar Ship Management i september.