Nye «Stødig» er levert fra Karstensens Skibsværft.

MS «Stødig»

Karstensens Skibsværft i Danmark har overlevert nye «Stødig» til Asbjørn Selsbane AS. Overleveringen fant sted 4. mai etter en tids forsinkelser, blant annet på grunn av Covid-19 pandemien.

Publisert Sist oppdatert

Det var i september 2020 parten undertegnet kontrakt på å bygge den 39,9 meter lange kombinerte snurrevad og tråleren. 

Asbjørn Selsbane er et velkjent rederi innen kystfisket i Norge og driver i dag den 55 meter lange «Asbjørn Selsbane» som ble levert fra Karstensens i 2014. Tidligere har de også hatt et mindre fartøy med navn «Stødig». Nybygget skal delvis erstatte den gamle «Stødig» og skal fiske hvitfisk, samt reketråling og fiske etter snøkrabbe. 

Fartøyet er utrustet med tanker for levende fisk og mesteparten av hvitfisken vil bli levert fersk iset ned i kar. Det er også frysefasiliteter om bord, primært rettet mot reke- og snøkrabbefisket. 

Rederiet ble startet i Lødingen og har vært drevet av familien Hansen i flere generasjoner. Andreas Hansen har drevet rederiet de siste 30 årene og har nå fått sin eldste sønn Erlend, som er ferdigutdannet på skipperskole, med i bedriften. Rederiet har nå base på Kvaløya i Tromsø, og «Stødig» er det fjerde nybygget som Andreas Hansen står i spissen for. 

Fra broen om bord.

Det nye fartøyet er et topp moderne kombifartøy, utstyrt for fiske etter konsumfisk samt reker og snøkrabber, med alt det siste innen maskiner og utstyr. Prosjektet som helhet er skapt i et meget nært og intenst samarbeid mellom rederiet og verftet.

Optimal drift

Designfilosofien bak hoved- og hjelpemotorkonstellasjonen er som følger: Ett kraftuttak (PTO) er montert på hovedgiret, dette er beregnet for primær drift av skipets strømforsyning via akselgenerator (800 kW).

For ekstra strømforsyning er fartøyet utstyrt med 2 dieselgeneratorer, hver på 400 kWe. 

Det elektriske anlegget er bygget med mulighet for parallelldrift av de to dieselaggregatene og akselaggregatet. 

Videre er det elektriske anlegget utstyrt med et Power Management System (PMS) som styrer strømforbruk og automatisk oppstart av generatoranlegget.

Hoveddta:

  • Navn: «Stødig» 
  • Verft: Karstensens Skibsværft
  • Byggenummer: 467
  • Design: Karstensens Skibsværft
  • Lengde: 39,9 meter
  • Bredde: 11,5 meter
  • Tonnasje: 750
  • IMO-nummer: 9919228 
  • Rederi: Asbjørn Selsbane AS
  • Motor: Yanmar 6EY22AW
  • Gear: Nogva Heimdal HG7
  • Propell: Nogva Heimdal K850/4, d3900 mm.
  • Generator: 2 x Nogva Scania DI 13
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Simrad/Furuno/Marport/Sailor/Olex - KS Elektro
  • Brannslukningsutstyr: Viking/Aerosol
  • Livbåter: Viking
  • Elektrisk installasjon: KS Elektro

Under fiske, hvor det elektriske ankerspillet brukes mer eller mindre kontinuerlig, vil kraftuttaket til hovedgiret og dermed akselgeneratoren kobles inn. Når det trengs full kraft på vinsjene, vil det ikke være behov for full kraft på hovedmotoren. Hovedmotoren skal dermed brukes som kraftkilde dels til fremdrift og dels til kraftforsyning. Følgelig er det ikke nødvendig å ha hjelpemotorene i drift.

Skulle det være ønske om tilleggskraft på fremdriftssystemet, er hjelpemotorene tilstrekkelig store til at de til sammen vil kunne drive skipets normale strømforsyning inkludert belastning på det elektriske vinsjsystemet.

Dette sikrer fornuftig drift med tanke på drivstoff og driftsøkonomi, med optimalt utbytte fra hovedmotoren, samtidig som det oppnås en høy grad av driftssikkerhet.

Utstyr:

Hovedmotoren om bord er en Yanmar 6EY22AW som yter 1370 kW ved 900 rpm. Hjelpemotorene er 2 x Nogva Scania DI 13. Gear er av typen Nogva Heimdal HG7, mens propellen er av typen Nogva Heimdal K850/4, d3900 mm.

Styremaskinen er av typen Tenfjord SR622 mens baugpropeller er en Hundested SFT5, 260 hk.

Dekksmaskineriet består av følgende elektriske vinsjer levert av Entec Evotec: 3x trålvinsjer på 22t, 2x snurrevadvinsjer på 24t, 3x nettromler, tømmevinsj og ankervinsj. 

Dekkskraner er en fordekkskran av typen TMP 750K samt en lossekran av typen SeaQuest PKB 4. Trålblokkene er levert av Brødrene Markussen

Frysere og RSW-anlegget er levert av PTG FroNordica. Vakuumsystemet kommer fra Cflow. Fabrikken er levert av PE Bjørdal, det gjelder også reke- og krabbefabrikken. Hovedkapper er en Baarder 444.

Rensemaskiner kommer fra henholdsvis Carsøe og KM Fish Machinery.

Innredningen er levert og installert av Maritime Montering med møbler fra Ekornes. Unntaket er i styrhuset hvor verftet selv har gjort jobben. Styrehusstoler er av typen NorSap 1600 Comfort.

MOB-båt er en Viking Norsafe Matrix 450 med tilhørende MDM DAF-160 davit. Redningsflåtene er fra Viking og tar 2x 20 personer. Brannslukkingsanlegget er fra Viking og Aerosol. 

Den elektriske installasjonen er gjort av KS Elektro, de har også levert elektronikken om bord med komponenter fra Simrad, Furuno, Marport, Sailor og Olex. 

Utrustningen i byssen er levert av Beha-Hedo. Skipet er klasset av DNV med følgende notasjoner: +1A Ice-C E0 TMON.

Entec Evotec har levert de elektriske vinsjene.