MS «Isafold»
Nye «Isafold» er Danmarks nye avanserte kombinerte snurper og pelagiske tråler. Et skip med fokus på innovative løsninger for å redusere dieselforbruk, og bygget med en størrelse som gir rederiet større fleksibilitet i hvor det er lønnsomt å gå for å selge fangster.
- Vi tenkte allerede i 2015 på å anskaffe oss et nytt fartøy. «Isafold» som nå skiftes ut ble bygget i 2006, og vi begynte å føle at vi kanskje skulle skaffe oss et enda mer energieffektivt skip. En liten stund diskuterte vi LNG som en løsning, men vi så raskt at det ikke var gode nok bunkringsmuligheter. Det var for tidlig. Derfor ble den ideen lagt bort. Så kom Brexit og med det stor usikkerhet med tanke på våre fremtidige fiskemuligheter. Vi måtte igjen utsette avgjørelsen.
- I september fjor begynte vi å diskutere med Henning Kjeldsen som var den som først kontraherte skipet som skulle bli nye «Gitte Henning». Han var da ikke klar for å selge både skip og kvoter. I vår ble det klart at han ville selge både skipet som var under bygging, og kvoter som var tiltenkt dette. Vi kjøpte skipet og en del av kvotene i februar. Så sammen med de kvotene vi har brukt på skipet vi nå har lagt ut for salg, så har vi godt med kvoter på vårt nye skip, sier skipper og medeier Karsten Mølgaard.
Fleksibel dieselelektrisk fremdrift
«Isafold» har ikke en hovedmotor. Isteden har fartøyet fem dieselmotorer av merket Yanmar, koblet til generatorer. 3 av disse produserer 2110 kW hver, mens to mindre produserer 1300 kW hver. Et batteri med kapasitet 1130 kwh lagrer elektrisitet. De tre største motorene er plassert akter, mens de to mindre er plassert forut, under bakken.
«Isafold» er ikke utstyrt med bare en, men med to propeller. De to propellene som er montert i propelledyser drives av elektromotorer, hver med en kraft på 3400 kW. I tillegg er det tre sidepropeller, en ved baugen med ytelse på 1400 kW og to akter, hver med ytelse på 700 kW.
Batteriet viktig for korrekt last på dieselmotorene
- Vi vet ikke helt enda hvor mye elektrisitet vi skal produsere i alle situasjoner, som seiling med eller uten last, under haling av trål eller not eller ved andre situasjoner. Dieselmotorer yter best ved relativt høy last. Om en ikke kan bruke all energi som produseres, er det dårlig økonomi og unødige klimautslipp. Derfor lastes det nå elektrisitet inn på batteriet, slik at dette tappes eller lades for å kunne bruke dieselmotorene mest mulig effektivt.
- Når vi ligger i havn, vil om vi ikke er koblet til landstrøm, en motor startes og kjøres på perfekt last til batteriet er ladet til 90 prosent. Deretter stoppes motoren og batteriet leverer strøm til det er nede på 30 prosent og blir da ladet på nytt, forklarer Karsten.
Viktig for Rederiet Isafold er også økte lastekapasitet. Nye «Isafold» laster 3880 kubikkmeter i RSW. Det vil si rundt 3000 tonn fisk. Det er over tusen tonn mer fisk enn forrige «Isafold». RSW-anlegget som er levert av Johnson Control i Danmark drives med fire aggregater med ytelse på 1100 kW.
Innovativt fra Salt Ship Design
Fartøyet som har en største lengde på 87,85 meter og bredde på 19 meter er designet av Salt Ship Design AS på Stord. Fartøyet representerer spennende innovasjon både med hensyn til fremdriftssystem og den hydride batteri-dieselelektriske løsningen skal reduserer fartøyets dieselforbruk.
Om bord er det kanskje fokusert mindre enn normalt på et stort dagrom, eller lounge som det heter. Her er det en åpen løsning i tilknytning til messen. På dekket under er det et stort velutstyrt treningsrom, - kanskje blant de største og mest velutstyrte som Kystmagasinet har sett.
Det er likevel styrhuset som med tanke på trivsel for mannskapet peker seg ut. Her er flere sittegrupper, og helt forut, litt nedenfor rekken med skjermer foran i styrhuset er det en egen lounge med en sittegruppe i stressless-type stoler. Her kan noen av mannskapet nyte utsikten i storm og stille fra orkesterplass.
Det er tretten lugarer pluss sykelugar. Rikelig kapasitet for et fartøy som bemannes med to skift, hvert på ni til ti personer. Her har alle sin egen lugar med eget bad og toalett.
Mange leverandører
Det er lite hydraulikk om bord. Men irske SeaQuest har levert en omfattende hydraulisk dekkspakke bestående av blant annet to dekkskraner på fordekket, og to notkraner/notleggere samt to fiskepumpekraner akter. SeaQuest har også levert tre 24 tommer elektriske fiskepumper og en elektrisk nothaler.
Entec Evotec i Ulsteinvik har levert en solid pakke med blant annet elektriske nettromler, trålvinsjer, fortøyningsvinsjer og hjelpevinsjer. Fordelene med elektriske vinsjer er at de produserer elektrisitet som lades til batteriet når for eksempel trålen skytes.
Undertun Industri AS i Skodje har levert fartøyets avanserte landgang. En annen leverandør er Brødrene Markussen Metallvarefabrikk i Danmark. Produkter som solide kraftige blokker for styring av stålvaier er stort sett å finne på de fleste nye pelagiske fiskefartøy i Norden. De leverer mye mer som sjakler, svivler, kjetting og annet i stål som skal tåle store belastninger. Men på fartøy som «Isafold» er det de store blokkene som legges merke til ved første øyekast.
Blant andre norske leverandører er Brunvoll som har levert framdriftsanlegg, sidepropeller og styresystem for framdrift og manøvrering, og Kongsberg Maritime som har levert styremaskin. I tillegg er norske produsenter som CFlow Fish Handling AS, Simrad AS, Hydroniqs Coolers AS, Maritime Montering AS, Libra-Plast AS, Teknotherm Marine As og Viking Life Saving Equipment å finne om bord.