MS «Bard» er det andre fartøyet som Brødrene Aa leverer til Brim Explorers voksende flåte.

MS «Bard»

Brim Explorers har fått overlevert sitt fjerde fartøy til rederiets stadig voksende flåte. MS «Bard» skal etter planen seile på Svalbard fra våren 2024.

Publisert Sist oppdatert

Katamaranbåtene i Brim-serien er designet for å gi gjestene en best mulig naturopplevelse. Ved hjelp av stillegående elektromotorer, spesialdesignede propeller og skrog som gir minimalt med støy, er visjonen å bli verdensledende på elektrisk båtturisme.

Allerede første dag etter at rederiet lanserte MS «Bard» i operasjon satte rederiet ny rekord med over 1000 gjester fordelt på de fire båtene i Lofoten, Oslo og på Svalbard.

- Vi er i en spennende vekstfase med lanseringen av tre nye skip på kort tid. Målet er å bli ledende på opplevelser på havet med ny teknologi, og å styrke Norge som en destinasjon hvor det å oppleve kyst og dyreliv er en hovedattraksjon for besøkende. Da er det motiverende å sette rekorder allerede første dag i drift med nytt fartøy, sier daglig leder og medgründer Agnes Árnadóttir

Lavere drivstofforbruk

Mye av teknologien i skipene er egenutviklet. Rederiet har selv teknisk kompetanse og er aktivt involvert i videreutviklingen. Dette er den andre båten med elektromotorer utviklet av deres eget datterselskap Brim Tech, etter MS «Brisen» som ble levert i februar.

Det nye fartøyet har to 450 kW Brim Tech motorer, direktedriftsløsning med faste propeller og 800 kWh batteripakke - i tillegg til to Volvo Penta rekkeviddeforlenger.

Alu Design har levert stolene i styrehuset.

Fartøyets design er utviklet sammen med Einar Hareide, som har stått for formgivningen.

- Ved å bygge fartøyene i Norge sikrer vi et nært samarbeid med både verft og teknologileverandører, noe som senker terskelen for å innovere og prøve nye løsninger, både på fremdrift og andre energisparetiltak om bord i våre fartøy, sier teknisk sjef i Brim Explorer og medgründer, Espen Larsen-Hakkebo.

Med MS «Bard» har selskapet videreutviklet design og teknologi, og optimalisert fartøyet med tanke på operasjonen på Svalbard, blant annet med betydelig lavere drivstofforbruk.

Båten skal driftes i Tromsø i vinter, før den setter kursen mot Svalbard neste vår.

Mindre vekt

De elektriske motorene er designet av underselskapet Brim Tech, av Árni Sigurbjarnarson, Rune Werner og Espen Larsen-Hakkebo. Motorene er delvis konstruert av aluminium og karbonfiber, noe som sørger for at de har lavere vekt enn sammenlignbare motorer, i tillegg har de høy effektivitet som følge av kurvede magneter og en svært effektiv design.

Hoveddata:

  • Navn: MS «Bard» 
  • Verft: Brødrene Aa
  • Byggenummer: 313
  • Design overbygg: Einar Hareide.
  • Design skrog: Halfdan Endresen/Wave Propulsion
  • Lengde: 26,1 meter
  • Bredde: 11,2 meter
  • Tonnasje: 295 
  • IMO-nummer: 9980679
  • Rederi: Brim Explorer
  • Motor: 2x 450 kW Brim Tech
  • Fremdrift: v 2x West Mekan 100 F RH/LH 1700HX (+VS)
  • Generator: Volvo Penta D8 MH 313 kW - La-Sa Bå og Motor
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Landor Larsen
  • Brannslukningsutstyr: Nortronik
  • Livbåter: Survitec MES
  • Broløsning: Marine Technologies

- Gjennom tett samarbeid med selskapet som produserer elektromotorene har vi laget det vi mener er markedets mest effektive fremdriftsmotorer for skip, uten gir eller mekaniske komponenter, sier Espen Larsen-Hakkebo. 

- Brim Explorer søker alltid innovative løsninger både på generalarrangement, vektreduksjon og energieffektivitet. Kanskje er den nye “Brim Tech-motoren” det mest spennende med «Bard». Den gir stor effekt på lav vekt og kan bli en god løsning på mange fremtidige prosjekter hos Brødrene Aa, forteller Tor Øyvin Aa, daglig leder i Brødrene Aa.

Porteføljen til Brim Explorer teller nå fire skip, til neste år kommer det femte skipet, MS «Bre» som både vil være en sightseeingbåt for Brim Explorer, og fungere som reservefartøy på sambandet Bodø-Væran og Bodø-Gildeskål i samarbeid med Norled.

Utstyr: 

MS «Bard» har to 450 kW Brim Tech motorer, direktedriftsløsning med faste propeller og 800 kWh batteripakke - i tillegg til to Volvo Penta D8 MH 313 kW rekkeviddeforlenger. Videre har den 4x Danfoss Editron EC-C1200-450 frekvensomformere levert av Haf Power Solutions som også har levert styremaskinen, EMS/PMS, batterissystem og hovedtavle.

Fremdriften er besørget av 2x West Mekan 100 F RH/LH 1700HX (+VS) som også har levert pullerter og passasjerseter. 

Stolene i styrehuset er levert av Alu Design av typen Alutech 240. Øvrig interiør er levert av Ortnevik Tre og Brødrene Aa. 

Navigasjons- og kommunikasjonsløsningen om bord er levert av Landor Larsen. Brannlsukkingssystemet er fra Nortronik mens Consilium har levert brannvarslerene. 

Det integrerte brosystemet er levert av Marine Technologies.

Ankersystemet er fra Sotra Anchor & Chain, mens ankervinsjen er fra MB Hydraulikk av typen 1-AV-17,6-K2-K-EL. Landgang er levert av verftet selv. Redningssystemet er fra Survitec MES. 

Sanitæranlegget er fra Jets. Utstyret i byssen er fra henholdsvis GGM Gastro, El Electrolux og Scotchman. HVAC er fra TTC. 

Fra maskinrommet om bord.