«Sunny Lady» er levert fra Cemre Shipyard til Teige Rederi. Foto: Cemre Shipyard

MS «Sunny Lady»

Teige Rederi har fått overlevert sin nye ringnotsnurper/tråler, «Sunny Lady», fra Cemre Shipyard i Tyrkia. Oppkalt etter et LNG-fartøy som rederifamilien tidligere eide

Publisert Sist oppdatert

Det nye fartøyet er en LNG/-batteri hybrid båt som reduserer utslippene betydelig. Den har også dieseltanker i backup.

- Miljøhensyn og innovasjon står i førersetet, het det i pressemeldingen fra selskapet da kontrakten ble kjent i 2019.

Ifølge rederiet kommer NOx-utslippene til å bli redusert tilsvarende 50.000 personbiler som følge av drivstoffvalget.

- Det er mye som skjer, men med LNG vil vi også ha mulighet til å kunne bruke ammoniakk og også hydrogen hvis det blir aktuelt en gang i fremtiden, sa Sigurd Teige på årsmøte i Fiskebåt Vest i desember i fjor.

Fra broen om bord på det nye fartøyet. Foto: Cemre Shipyard

«Sunny Lady» er bygget på samme lest som Liegruppens «Libas» som ble levert fra samme verft i mars 2021. Det er også Salt Ship Design på Stord som har designet begge de to fartøyene i samarbeid med rederiene. Bortsett fra noen komponenter og fiskeutstyr har båtene samme teknologi i bunn.

Hoveddata:

  • Navn: «Sunny Lady»
  • Verft: Cemre Shipyard
  • Byggenummer: 74
  • Design: Salt 0272 - Salt Ship Design
  • Lengde: 86,5 meter
  • Bredde: 18,8 meter
  • Tonnasje: 4800
  • IMO-nummer: 9893632
  • Rederi: Teige Rederi
  • Motor: Wärtsilä 10V31DF 5500 kW
  • Thruster: 2x Brunvoll FU74LTC2000
  • Propell: Wärtsilä WCP 4G1190 4200 mm
  • Generator: Wärtsilä 9L20DF 1665 kW
  • RSW-system: 2x 1500 kW - PTG Frinordica
  • Dekksutstyr: Triplex
  • Ozonsystem: Cflow
  • Elektrisk installasjon: Elkon
  • Elektronikk: Furuno - Florvaag Elektronikk

Fartøyet utstyrt med en 350 m3 LNG tank i kombinasjon med diesel og en stor batteripakke. I et intervju med Fiskeribladet har teknisk sjef i Teige Rederi, Ole Kristensen, omtalt det som “havets hybrid-Toyota”.

Batteriene på om lag 1000 kW kommer i hovedsak til å bli brukt til å ta effekttopper, såkalt peak shaving, til å regenerere strøm under tråling og for å hindre støy og forurensning når fartøyet ligger til kai.

Dersom fiskerne skulle få problemer med gasstilførselen til motoren, vil den sømløst gå over på diesel. Det eneste mannskapet om bord vil merke er at støyen øker.

«Sunny Lady» er 86,5 meter lang og 18,8 meter bred og har RSW-tanker på 2830 m3. Det er det største fiskefartøyet i norske farvann, målt i bruttotonn, med plass til et mannskap på opp mot 30 personer.

Men i tillegg til å drive med fiske har rederiet gjort tilpasninger som gjør at de kan ta helt andre oppdrag. Blant annet lettere inspeksjonsjobber offshore, forteller reder Sigurd Teige til Sunnmørsposten

Fra kinoen om bord. Foto: Cemre Shipyard

- Vi kan operere et ubemannet undervannsfartøy fra båten, sier han.

Også forskningsoppdrag kan «Sunny Lady» utføre.

Prosjektet skal totalt ha kostet 380 - 390 millioner kroner.

Utstyr:

«Sunny Lady» er utstyrt med hovedmotor fra Wärtsilä av typen 10V31DF 5500 kW og en Wärtsilä 9L20DF 1665 kW hjelpemotor i tillegg til et Volvo Penta D13MG (FE) RC 360 kW nødaggregat. Thrustere kommer fra Brunvoll og er 2x FU74LTC2000. Propell er fra Wärtsilä med typebetegnelsen WCP 4G1190 4200 mm.

Styremaskin er levert av Kongsberg av typen SR723 FCP 412 kNm.

På dekk har Triplex levert to kraner à 4t.

Triplex har for øvrig levert fiskeutstyret om bord som består av en 30t elektrisk nothaler, en 3t notkran, en 4t fiskepumpekran, to stykk snurpenotvinsjer à 36,6t, 2x trålvinsjer à 78,5t, halevinsj på 49,1t , 2x vinsjer à 2,6t og linestabler for å nevne noe. Fiskepumper er 2x Rapp Hydema CP-3501E-20.

RSW-utstyret er fra PTG FrioNordica og er 2x 1500 kW. Ozonsystemer kommer fra Cflow.

Norsafe har levert Midget MKII redningsbåt i tillegg til davit. Sittemøbler kommer fra Ekornes.

Det elektriske systemet om bord er levert av Elkon. Batteripakken på 1024 kW kommer fra Corvus.

Furuno fiskeletings- kommunikasjons- og navigasjonsløsning er levert og installert av Florvaag Elektronikk AS.

Skipet er klasset av DNV, og Sparebanken Vest har bidratt med finansiering av fartøyet.