«Misje Verde» er den andre av seks som skal leveres fra Colombo Dockyard til Misje Rederi.

MS «Misje Verde»

Publisert Sist oppdatert

Misje Rederi har en avtale om å få levert seks tilnærmet identiske skip og har opsjon på ytterligere fire. Denne opsjonen må utløses i løpet av året. 

- Vi har gjort en liten endring i forbindelse med batterirommet som kan gi oss plass til inntil to MVh batterier, forteller Roald Misje til Skipsrevyen. 

Utover det er «Misje Verde» helt lik søsterskipet «Misje Vita». 89,9 meter langt og 15,4 meter bredt. Lasterommet rommer 6930 m3.

Hoveddata:

  • Navn: «Misje Verde» 
  • Verft: Colombo Dockyard
  • Byggenummer: 251
  • Design: Wärtsilä Ship Design
  • Lengde: 89,95 metre
  • Bredde: 15,4 meter
  • Tonnasje: 3483
  • IMO-nummer: 9927433 
  • Rederi: Misje Rederi
  • Motor: Wärtsilä 8L20
  • Gear: SCV75 - Wärtsilä
  • Tunnelthruster: STT 170 - Schottel
  • Styremaskin: Kongsberg Maritime
  • Generator: 2x C7.1 ACERT - Caterpillar 
  • Batteripakke: Corvus Orca
  • Livbåter: Viking
  • Forsikring: Gard

Etter dåpen seilte skipet til Irland på en månedslang kontrakt for en kunde, før den skal inn på spotmarkedet. 

Gode erfaringer så langt

Om bord er et mannskap på seks, og ifølge rederen er erfaringene med søsterskipet «Misje Vita» svært gode. 

Det neste skipet i rekken, «Misje Viola», er ventet levert på sensommeren, noe Misje selv tar med største tålmodighet. 

- Vi har ingen kontrakter hun skal inn på, så det tar den tiden det tar. Vi er opptatt av at skipet blir skikkelig og de vi har fått levert har vært nettopp det. 

Eco bulk-skipene til rederiet er blant de mest miljøvennlige i nærskipsfarten i Europa. CO2-utslippene er redusert med 47 prosent sammenlignet med konvensjonelle skip. Fartøyene har også mulighet for å benytte landstrøm. 

- Det betyr at vi oppfyller de framtidige IMO-kravene hvor vi skal redusere med 40 prosent innen 2030 og 50 prosent innen 2050, sier Roald Misje. 

«Misje Verde» kan seile i 11,5 knop med last om bord og 13,5 knop under ballast. 

Gudmor, Akina Printseva fikk æren av å knuse champagneflasken i skutesiden og ønske skipet hell og lykke på de syv hav.

Utstyr: 

Wärtsilä har designet fartøyet og i tillegg levert hovedmotoren av typen 8L20, gear av typen SCV75 og propell av typen 4D920. Wärtsila har også levert navigasjon og kommunikasjonsutstyr om bord.

Tunnelthruster er levert av Schottel og har typebetegnelsen STT 170. Corvus har levert batteripakken av typen Corvus Orca. Kongsberg Maritime har levert styremaskin og ror. 

Tanksensorer er levert av Eltorque. Aircondition er levert av AF Aeron. Belysning kommer fra Glamox. Skipet er malt i maling fra Hempel og er klasset av DNV.

Kompressorer er fra Sperre, mens Allweiler har levert pumpene om bord. Kloakksystemet er fra Evac. Norwegian Greentech har levert ballastvann-systemet. 

Forsikringen er besørget av Gard og Nordiske. Finansiering har Sparebanken Vest stått for i tillegg til støtte fra Enova.

Kaptein, gudmor og reder under dåpen