MS «Frey»

MS «Frey»

I slutten av januar overleverte Oma Baatbyggeri hurtigbåten «Frey» til Norled. Overleveringen ble feiret med å signere bygging av et nytt fartøy til samme kunde.

Publisert Sist oppdatert

Det var i januar 2022 at Norled og Oma Baatbyggeri signerte kontrakten på å bygge to identiske fartøy som er kombinerte last- og passasjerkatamaraner. Den første av det to, «Frey», ble overlevert i januar mens søsterskipet skal leveres i mai.

Begge fartøyene skal inn det som heter rutepakke 2, som er de lokale hurtigbåtrutene i gamle Sogn.

Vestland fylkeskommune og Skyss har på dette sambandet gått i spissen når det gjelder miljøkrav til hurtigbåter, med mål om å kutte både utslipp og stimulere til nyskaping.

Fartøyene bygger videre verftets kombikatamarankonsept som Oma har bygget og levert mange av siden 2001, og som fortsatt seiler langs kysten.

«Frey» har kapasitet til å frakte et vogntog på 22 tonn, alternativt syv personbiler, i kombinasjon med 72 passasjerer. Fartøyene er levert med hybride fremdriftsanlegg. I motsetning til tidligere leverte fartøy med konvensjonelle fremdriftsanlegg. Dette gjør at båtene kan gå med null utslipp av CO2 og 100% elektrisk drift i de fleste rutene som de skal trafikkere.

Installasjonen av batteripakkene er planlagt for sommeren 2023, og skal installeres av SEAM.

Hoveddata:

Navn: «Frey»

Verft: Oma Baatbyggeri

Byggenummer: 548

Design: Oma Baatbyggeri

Lengde: 30 meter

Bredde: 10,6 meter

Tonnasje: 272

IMO-nummer: 9971082

Rederi: Norled

Fremdrift: Servogear Ecoflow Propulsion

Generator: Nogva Scania DI13 91M

Thruster: Sleipner AS

Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno

Brannslukningsutstyr: Novec 1230 - Presto Brannteknikk

Livbåter: Viking Life-Saving Equipment

Elektrisk installasjon: Teca AS

Passasjerseter: West Mekan

Balanse

Den største utfordringen i prosjektet var å finne en god balanse mellom vekt, plass og energieffektivitet, forteller Prosjektleder i SEAM, Rune Sørensen.

- Vårt mål, for alle fartøy vi lever til, er å ha en så optimal og effektiv drivlinje som mulig. For akkurat dette prosjektet fokuserte vi på å videreutvikle vi vår egen kraftplattform for å oppnå bedre energieffektivitet, samtidig som vi gjorde design-grep for å redusere vekt og spare plass om bord.

For å løse utfordringene med vekt- og plassbegrensninger om bord, og dermed optimalisere energieffektiviteten, startet SEAM en komplett re-design av deres kraftplattform, e-SEA® Drive. Alt fra individuelle maskinvarekomponenter, løsningsarkitektur og software ble evaluert og oppdatert, for å oppnå tilfredsstillende vektreduksjon og plassutnyttelse om bord.

Den nye løsningen tilbyr et mer kompakt design og optimalisert struktur, som gir bedre energiutnyttelse og dermed lavere energiforbruk under drift.

Systemintegratoren har et sterkt fokus på videreutvikling av sine egne produkter og løsninger, og ser frem til å integrere deres nye kraftplatform på andre hurtigbåter i fremtidige prosjekter

Servicefart på 22 knop

Fartøyene er bygget i sjøvannsbestandig aluminium som er 100% resirkulerbart. Det sterke, men lette, byggematerialet er ifølge verftet optimalt ved bygging av hurtigbåter og tåler fint et akseltrykk på 12 tonn på akterdekket. Ettersom fartøyene er lette er de utstyrt med ballasttanker for å utligne vekten ved lasting eller lossing av tunge vogntog.

I tillegg til det store bildekket har fartøyet kran og lasterom. Passasjerkapasitet er på 72 og det 30 meter lange fartøyet har en servicefart på 22 knop.

Samtidig som Oma overleverte «Frey» til Norled signerte partene kontrakt om bygging av en ny batterielektrisk hurtigbåt. Den nye kontrakten er for et fartøy med kapasitet på 140 passasjerer som skal inn på sambandet Trondheim - Vanvikan i Trøndelag.

Med denne ordren sikrer Oma Baatbyggeri god beskjeftigelse frem til våren 2024.

Interiør MS «Frey»

Utstyr:

«Frey» er utstyrt med Servogears Ecoflow Propulsion. Hjelpemotorene er av typen Scania DI13 M91 fra Nogva Motorfabrikk med Danfoss Editron Generator. Den elektriske fremdriftsmotoren er en ramme med permanent magnetmotorer. Thruster er levert av Sleipner AS, mens interceptorer kommer fra Humphree AB. IAS-system kommer fra SEAM AS. Batterikjølesystemet er fra AF AeronMollier.

Kranen om bord er av typen Palfinger, levert av Bergen Hydraulic, mens ankervinsj er levert av MB Hydraulikk. Anker og kjetting kommer fra Certex. Pumper er fra Ydra AS og Grundfos. Brannvarslingsanlegget er levert av Teca AS mens brannslukkingsanlegget i maskinrommet er av typen Novec 1230 levert av Presto Brannteknikk.

Passasjerseter og øvrige møbler er levert av West Mekan. De utvendige dørene kommer fra Libra-Plast og Baggerød mens vinduene er levert av SG Bøckmann og Ertec. Gangveien kommer fra Undertun.

Fartøyet malt i maling fra Jotun.

Seam AS har stått for følgende levereanse:

e-SEAMatic® Procos (Manøvrerings- og kontrollsystem)

e-SEAMatic® IAS (Integrert Automasjonssystem)

e-SEAMatic® EPMS (Energi- og Kraftstyringssystem)

e-SEA® Drive (Main DC Switchboards)

e-SEA® Main AC Switchboards

Fremdriftsmotorer à 749kW

Batterier à 2940kW (blir levert sommeren 2023)

MS «Frey»