Med sine 28 meter er «Skreigrunn» den største fiskebåten som er bygget i aluminium i Norge.

MS «Skreigrunn»

- Vi har med dette levert en av de råeste 90-fots fiskebåtene i verden. Dette er også den største fiskebåten som er bygget i aluminium i Norge, sier salgsdirektør Andrè Rustad.

Publisert Sist oppdatert

Nye «Skreigrunn» er nesten 28 meter lang, og bygget i aluminium ved GOT Marine sitt verft. Det 290 tonn tunge skroget var det tyngste løftet som er gjort hos verftet GOT Marine når det ble sjøsatt rett før jul i fjor. Designet har fått navnet Skogsøy 90.

Største i aluminium

Med hybrid fremdriftspakke på 600kW er hun både miljøvennlig og har krefter nok til å bakse med bruk og hav.

- Vi har med dette levert en av de råeste 90-fots fiskebåtene i verden. «Skreigrunn» er en 27.99 meter lang kystnot-snurper med hybrid fremdrift og skrogdesign med fokus på energieffektivisering. Dette er også den største fiskebåten som er bygget i aluminium i Norge fra start til slutt, sier salgsdirektør Andrè Rustad hos GOT Marine til Kystmagasinet.

Selve byggeprosessen har bydd på utfordringer i forhold til coronaepidemien som herjet verden i to år.

Corona utsatte byggingen

Som de fleste andre båtbyggere hadde også GOT Marine noen utfordringer under pandemien.

- Vi hadde litt utfordringer i starten med corona og diverse transportutsettelser. Så bygget ble et halvt år forsinket. Bortsett fra det har alt gått greit. Vi har hatt en lang igangkjøringsperiode siden dette er det første hybridanlegget vi har levert.

- Det er litt tidlig å konkludere med hvor godt et hybrid fremdriftsanlegg vil fungere på et såpass stort fartøy. Men en pakke på 600 KW er en betydelig kraftpakke. Så det vil nok rederne ha glede av. Ikke minst at de kan kjøre i «silent mode». Da kan de ligge et døgn eller gjennom en natt uten å kjøre generatorer.

Med en ytelse på 600 kW er det krefter nok i skipets hjerte. Yanmar har levert hovedmotoren, mens Finnøy har levert alt av propeller og styresystemer.

På leverandørsiden har de prøvd å være så lokale som de kunne.

Hoveddata:

  • Navn: «Skreigrunn» 
  • Verft: GOT Marine
  • Byggenummer: 127
  • Design: GOT Marine
  • Lengde: 27,99 meter 
  • Bredde: 9 meter
  • Tonnasje: 416
  • IMO-nummer: 9942122
  • Rederi: GHT Fiskeri
  • Motor: Yanmar 6EY21AW
  • Gear: Finnøy G50 2-speed
  • Propell: 2700mm 4-blad - Finnøy Gear & Propeller
  • Generator: Volvo D16 500 kw - Lasa Båt og Motor
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno - GOT Marine
  • Batteri/hybrid-system: Smart Automation
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment
  • Elektrisk installasjon: GOT Marine

- Vi har brukt mange kjente norske leverandører. Motorpakken kommer vi jo ikke utenom, den måtte vi utenlands å hente. 

Rustad avslutter med å ønske reder og mannskap lykke til.

- Det har vært en krevende og lærerik reise for oss. Vi takker GHT fiskeri AS med Jørgen Tøllefsen i spissen for samarbeidet og ønsker rederi og mannskap lykke til med ny båt.

Forsinkelse uten konsekvenser

Også skipper og medeier Jørgen Tøllefsen er svært fornøyd med nybygget.

- Det ser bra ut. Vi er ikke helt ferdig med å utruste henne, men vi har vært på noen prøveturer. Hun virker som en god båt i sjøen.

At nybygger er levert litt forsinket, tar han ikke tungt.

- Vi har hatt noen forsinkelser. Både fra underleverandører og på aluminiumsleveranser, så vi er rundt et halvt år forsinket. Men det får ikke noen konsekvenser, bortsett fra at vi gjerne skulle ha kommet i gang med fisket før. Men vi håper at vi får opp kvotene før året er omme.

Går rett på Finnmarka

Nå drar «Skreigrunn» omtrent rett ut i fiske. 

- Det vi har igjen nå, er siste finish. Så vi er 99 prosent ferdige. Vi har fått testet det meste, og det ser bra ut. Skrekken er jo å sette igang, og så dukker det opp masse barnesykdommer.

Det er både torsk og sei som skal fiskes opp før mannskapet kan pynte juletre og dra hjem til sine familier.

- Vi skal direkte til Finnmark. Vi har en del torskekvote igjen, og skal fiske med snurrevad etter torsk og sei. Det kommer vi til å gjøre helt fram til jul, da vi begynner på silda, sier han.

Under dekk ligger fabrikken, som skal produsere fisken etter hvert som den kommer om bord.