Nye «Snarsetværing» er levert fra Grovfjord Båtbyggeri.

MS «Snarsetværing»

Grovfjord Båtbyggeri overleverte i november fiskefartøyet «Snarsetværing» til selskapet med samme navn.

Publisert

Snarsetværing AS er eid 50/50 av brødrene Geir og Hjalmar Olsen. 

Den 14,99 meter lange og 7,5 meter brede fiskebåten dro rett på sildefiske etter at den var levert. 

I 2018 fikk brødrene bygget et fartøy ved Blokken Skipsverft, det ble solgt i 2021 og man har hatt et annet fartøy, med samme navn, som er brukt mens man har ventet på nyebåten. 

Nye «Snarsetværing» er med sine knappe 15 meter den største båten som Grovfjord Båtbyggeri noensinne har levert. Utseendemessig skal det også være lett å se hvor fartøyet kommer fra. 

- Det har vært en spennende og hyggelig prosess å bygge båt med dere! Vi håper alt fungerer som planlagt og ønsker dere all lykke på fiskefeltet, skriver verftet på sosiale medier

Hoveddata:

  • Navn: «Snarsetværing» 
  • Verft: Grovfjord Båtbyggeri
  • Byggenummer: 56 
  • Design: NSK Ship Design/Grovfjord Båtbyggeri
  • Lengde: 14,99 meter
  • Bredde: 7,5 meter
  • MMSI: 257129290
  • Rederi: Snarsetværing AS
  • Motor: Scania DI16
  • Gear: Nogva Motorfabrikk
  • Propell: Nogva Motofarbrikk
  • Generator: Scania DI13
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Hibotech
  • Brannslukningsutstyr: Florø Brannvernservice
  • Livbåter: Certex
  • Elektrisk installasjon: Acel
  • Fabrikk: Latech

I et intervju med avisen Kyst og Fjord forteller Hjalmar Olsen at de skal være i stand til å drive båten med et mannskap på tre under hvitfisket, med behov for en fjerde person under notfisket etter sild og makrell. 

Til avisen sier han at de regner med at de vil være mer på let etter andre fiskeslag som sei og hyse nå som torskekvotene går ned, og antar de må belage seg til å tilbringe mer tid i Finnmark for å sikre seg mer av disse slagene.

Utstyr:

«Snarsetværing» er utstyrt med hovedmotor av typen Scania DI16 som yter 750 HK. Videre har den gir og propellanlegg levert av Nogva Motorfabrikk. 

Fartøyet er også utstyrt med to hjelpemotorer, henholdsvis en John Deere på 52 kW og en Scania DI13 på 100 kW. Styring og ror er fra Sleipner. 

Notkran av typen 1320K og lossekran av typen 700K er levert av TMP. Dekksutstyr er fra Lofoten Hydraulikk. 

RSW-anlegget er levert av Tempia AS mens MMC First Process har levert vakuumanlegget. Fabrikken og bløggelinjen er levert av Latech.

Elektronikken er levert av Hibotech mens Acel har stått for den elektriske installasjonen. Redningsutstyret er levert av Certex. Slokkeanlegg er fra Florø Brannvernservice. 

Innredningen er gjort av verftet selv, mens designet er fra NSK Ship Design i samarbeid med Grovfjord Båtbyggeri.