«Prinsesse Ingrid Alexandra» er levert fra Holland Shipyard til Havforskningsinstituttet.

FF «Prinsesse Ingrid Alexandra»

Havforskningsinstituttet har fått overlevert kystforskningsfartøyet «Prinsesse Ingrid Alexandra» fra Holland Shipyard Group i Nederland.

Fartøyet er 35 meter langt og 10 meter bredt. Det er utstyrt med topp moderne forskningsutstyr, blant annet laboratorium, CTD-hangar og operasjonsrom. Det er spesialbygget for å kunne operere langs den værharde norskekysten, og skal kunne brukes både til både forskning og undervisning.

I tillegg vil det operere som en plattform for de nye ubemannede forskningsfarkostene som er levert av Kongsberg Maritime.

LMG Marin i Bergen har stått for designet av fartøyet.

Attraktiv arbeidsplass

At det nye fartøyet frister til å bli en attraktiv arbeidsplass er det ingen tvil om. Havforskningsinstituttet fikk ikke mindre enn 46 søknader på stillingen som kaptein på det nye fartøyet.

Hoveddata:

Navn: «Prinsesse Ingrid Alexandra»

Verft: Holland Shipyards

Byggenummer: H2020-0486

Design: LMG Marin

Lengde: 35 meter

Bredde: 10 meter

Tonnasje: 496

IMO-nummer: 9941477

Rederi: Havforskningsinstituttet

Motor: MAN Rollo

Gear: Kumera Helseth

Propell: Kumera Helseth

Generator: De Ruyter

Navigasjon & Kommunikasjon: Alphatron

Brannslukningsutstyr: Novec - Tyco

Livbåter: Viking Life-Saving Equipment

Elektrisk installasjon: HSE

- Dette er vi kjempefornøyde med, og det er mange gode kandidater på listen. Antallet søkere viser at vi er en attraktiv arbeidsplass, uttalte rederisjef Inge André Utåker da søkertallet ble kjent.

Fartøyet får hjemmehavn i Tromsø, og blir et sambruk mellom Havforskningsinstituttet og Nord universitet. Universitet har rett til minst 10% av seilingstiden til fartøyet, med opsjon på å kunne øke.

Rektor Hanne Solheim Hansen ved Nord universitet er glad for at Kongehuset har sagt ja til å la de to institusjonene kalle forskningsskipet «Prinsesse Ingrid Alexandra».

- Kongehuset har valgt å være beskyttere av havet, og det passer godt for de oppgavene båten har. For oss er det nesten som å få vår egen prinsesse i nord. Jeg håper at navnet kan inspirere flere av våre ungdommer til å engasjere seg i, og søke ny kunnskap om kysten. Kystforskningsfartøyet skal blant annet brukes i undervisning, og studentene våre skal med på tokt for å hente ny kunnskap om kystens viktige økosystemer, sier Solheim Hansen.

Fartøyet er bygget i stål mens styrhuset er bygget i aluminium.

Utstyr:

Hovedmotor er levert av MAN Rollo, mens generatorsettene kommer fra De Ruyter. CCP og girboks er levert av Kumera Helseth. Thrustere er levert av Veth. Compressor er fra AMCO.

Navcon-pakken er levert av Alphatron. DP0 og kontroller er levert av Lyngaa.

Ror og styremaskin er levert av Damen MC. Kraner, MOB-båt og davit kommer fra Palfinger. Hydraulikk og HPU er levert av DT Hydraulics

Bysseutstyr kommer fra Bakker Bakkeuken. Kjølere er fra Blokland. Sikkerhetsutstyr om bord kommer fra Datema. Snekkerarbeid er gjort av Hoogendoorn MBI. Den elektriske installasjonen er gjort av HSE. Dører og luker kommer fra Libra-Plast, mens Wigo har levert vinduer. Stoler i styrhus er fra Trinoxx. Isolasjon er levert av Lethe Nieuwburg.

Ankervinsj er levert av C-Nautical. CTD vinsj og A-ramme er levert av EMCE Winches.

Pumper er fra DESMI mens hydrofoner kommer fra Scanmar. Stål er levert av ASS Staal.

Fartøyet er malt av selskapet Cornet. Tyco har levert slukkesystemet om bord av typen Novec.

Skipet er klasset av DNV.

Fra maskinrommet om bord