Foto: Harald Valderhaug.

K/V «HARSTAD»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

K/V «Harstad» ble overlevert fra Søviknes Verft AS til Remøy Shipping AS, Fosnavåg 28. januar som verftets byggenummer 143. K/V «Harstad» er bygget etter UT 512 design, og skroget er bygget ved Aker Tulcea i Romania. Prisen er cirka 135 millioner kroner. Gudmor var leder av Stortingets forsvarskomité, Marit Nybakk.

Bakgrunnen for kontraheringen er rederiets 10-års leiekontrakt med Forsvarets Logistikkorganisasjon/Investering (FLO/I). Fartøyet inngår i KV-NORD.

K/V «Harstad»
er konstruert for å utføre kystvakttjenester, brannslukking, oljeoppsamling, slepeoppdrag/push-baug operasjoner, redningstjeneste samt oppdrag tilknyttet Nato Submarine Rescue System. Andre oppdrag er suverenitetshevdelse, bistand til politiet, fiskeri- og tolloppsyn og andre oppdrag i henhold til Lov om Kystvakten.

Fartøyet er dessuten bygget etter spesifikasjoner for å kunne utføre redningsoppdrag for havarerte undervannsbåter – som det første fartøyet med slik beredskap – og med god oljevernkapasitet inngår hun i den statlige slepebåtberedskapen langs kysten av Nord-Norge med base på Sortland.

Fartøyet har stor slepekraft med bollard pull på over 100 tonn og har tanker for oppsamlet olje på 1100 m3. I første omgang er fartøyet utstyrt med 200 meter oljelense. Det er videre tilrettelagt for hurtig bording av redningsbåt, og fartøyet er utstyrt med en kanon forut.

Bemanningen blir en blanding av militært og sivilt personell. Av en besetning på cirka 20 er det fire militære offiserer, fem sivile og 10-12 menige.

Det ligger i kortene at mye tid vil bli tilbrakt i Barentshavet, og ICE 1B klasse er dermed en nødvendighet. I tillegg er det anti-ising muligheter ombord der det kan arbeides i ly for været, og der de to MOB-båtene også befinner seg. Værbeskyttelsen gjelder også klargjøring og vedlikehold av oljevernutstyr.