L/B «LOS 121»

Kystverket, Ålesund overtok L/B «LOS 121» den 1. juni 2010 fra Dockstavarvet som byggenummer 561. Dette er det andre av tre fartøyer som ble bestilt i februar 2009 til total pris rundt 40 millioner kroner. Båten er tiltenkt stasjonert ved losstasjonen i Tromsø, mens den tredje skal til Sandnessjøen.

Fartøyet er optimalisert for å holde vekt, brennstofforbuk og avgassutslipp så lave som mulig. Disse tre båtene blir bygget med nye skroglinjer i forhold til tidligere lignende fartøyer fra samme verft.
Kystverket
Losbåtflåten arbeider etter en 24-timers vaktordning 365 dager i året og fartøyene har i underkant av 29.000 seilingstimer hvert år. Det finnes 18 losstasjoner hvor Kystverkets losfartøyer er stasjonert. I tillegg kommer losstasjoner hvor private aktører driver lostransport for Kystverket. Det er ca. 160 losbåtførere i Kystverkets tjeneste, hvorav ca. 40 er vikarer. Kystverket har 18 losfartøyer av det man kaller hovedfartøy. Resten er reservefartøy.
I Nasjonal transportplan 2010–2019 heter det blant annet “Fornyelse av Kystverkets fartøy. Kystverkets fartøy er i dag i gjennomsnitt 31 år gamle, og har økende vedlikeholdsbehov. Fra 2004 til 2009 har Kystverket måtte redusere fartøyparken fra 15 til 12 fartøy grunnet tilstanden på disse fartøyene. I tråd med Kystverkets fornyelsesplan for fartøyparken, vil antallet fartøy reduseres videre ved en overgang til mer multifunksjonelle fartøy. Regjeringen vil derfor sette av 54 millioner kroner årlig til nye fartøy.”
L/B «LOS 121» har Sjøfartsdirektoratets klasse 1A1 HSLC R2/R3 E0 og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 16,80 m
Lengde b.p.p.
15,71 m
Bredde 5,20 m
Draft lastet
1,10 m
GT
49,9
Displacement lastet
29,5 t
Drivstoff kap.
3600 l

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av 2 x Volvo D 16 - B dieselmotorer med ytelse hver 551 kW v/1900 o/min som er koblet til Twin Disc MGX 5145 SC gear. Dette gir båten toppfart på 29 knop.
Losbåten har et Perkins/Stamford genset på 10 kVA. Ventilasjonsanlegget er fra Servex, og sanitæranlegget kommer fra Kabola. For brannbekjempelse er det installert Clean Agent FS49C2 utstyr.
Diverse
HydroSwede har levert hydraulikk, og vinduer er fra Wingerden, Nederland. Libra Plast har stått for leveransen av styrehusdør, og båten er oppmalt med Jotuns epoxy/polyurethane malingssystem. Redningsflåter er fra Viking.
Elektronikk
Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret ombord består av JRC JMA-5310/6XA radar, JRC JMA 5210/6XA radar, JRC FF-50 ekkolodd, Simrad AP 50 autopilot, JRC JLR 20 GPS kompass, MX Marine MX-500 DGPS, McMurdo EPIRB & SART, Maris PC m/Maris ECDIS, 2 x JRC JHS-770S VHF, 3 x bærbare Tron 20 VHF, JRC JHS 182 AIS, JRC NCR-333 navtex og 3 x Hatteland monitorer.

Dockstavarvet AB skal levere “Los 122” i desember.