
MF «Rødvenfjord»
Tersan Shipyard i Tyrkia har overlevert den elektriske ferjen «Rødvenfjord» til Fjord1. Dette er søsterskipet til «Eresfjord» og «Samlafjord», og er den sjuende ferjen Tesan leverer til rederiet.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
De tre ferjene ble kontrahert i 2018 og søsterskipene «Eresfjord» og «Samlafjord» ble overlevert i 2019. «Rødvenfjord» er den sjuende ferjen som Tersan bygger for Fjord1 siden 2017.
Ferjen skal inn på Sølsnes - Åfarnes sambandet på fylkesvei 64 i Møre og Romsdal.
Fartøyet er designet av Multi Maritime og har en kapasitet på 299 passasjerer, inkludert mannskap, samt 120 biler og 12 trailere.
Ferjen skal hovedsakelig seile elektrisk, men er også utstyrt med to DI16 90 M generatorsett fra Nogva Motorfabrikk. Dermed har hun mulighet til å seile både fullelektrisk og hybrid.
«Rødvenfjord» kan navigere autonomt på den mest optimale ruten for å redusere drivstoff og energiforbruk.
I juni ble det klart at Tersan skal bygge ytterligere to ferjer til Fjord1. De skal leveres i 2023.
Utstyr:
«Rødvenfjord» er utstyrt med to Scania DI16 90 M generatorsett fra Nogva Motorfabrikk. Batteripakkene på 2x 772 kWh er levert av Siemens.
Kongsberg har levert thrusterne om bord.
Interiør og møbler er levert av Vestnes Turkey AS. Mannskapstelefoner, walkie-talkier og callinganlegg er levert fra Zenitel Norway AS. Pumpepakke er levert av Allweiler.
Anker, ankerkjetting og utstyr er levert av Jingjiang Asian Star Import & Export. Fortøyningsvinsjer er levert av Adria Winch.
Livbåter og annet redningsutstyr, inkludert brannslukningsutstyr, er levert av Survitec.