MS «Energizer» er en 39 meter lang CTV-katamaran, bygget ved Grovfjord Mek. Verksted. Foto: GMV
MS «Energizer» er en 39 meter lang CTV-katamaran, bygget ved Grovfjord Mek. Verksted. Foto: GMV

MS «Energizer»

Første dag i februar overleverte Grovfjord Mek. Verksted sitt hittill største nybygg til Northern Offshore Services (NOS).

MS «Energizer» er en 39 meter lang hybrid Crew Transfer Vessel (CTV) og er en del av den nye E-klassen. Verftet omtaler dette som fremtidens offshorevind katamaran.

Batteridrift

Fartøyet har lavere drivstofforbruk under transitt, og har en “Bullard push” på opptil 30 tonn under dokking. Noe som ifølge GMV er en av de høyeste på markedet i dag. Det er installert batterier ombord som kan lades på land, men er også forberedt på å lade batteriene fra vindparken.

Det gjør at den kan bruke ren fornybar energi, direkte fra produksjon til forbruker. Med støtte fra batteriene kan «Energizer» operere i ren elektrisk modus på lav hastighet, og ha null utslipp når den opererer i vindparken. Kombinasjon av motor og kraft kan fartøyet optimalisere driften, redusere drivstofforbruket og redusere støy.

Hoveddata:

  • Navn: MS «Energizer»
  • Verft: Grovfjord Mek. Verksted
  • Byggenummer: 160
  • Rederi: Northern Offshore Services
  • Byggemateriale: Aluminium
  • Lengde: 39 meter
  • Bredde: 11,20 meter
  • Motor: 6X Volvo Penta D16C-D MH
  • Propeller og gir: Kumera Helseth
  • Bowthruster: Sleipner
  • Kran: Palfinger type PK 15500C
  • Navigasjon: Furuno Sweden
  • CCTV overvåkningssystem: Furuno Sweden
  • Kommunikasjon, SAT TV, Intercomsystem: Furuno Sweden
  • Elektrisk installasjon: ACEL
  • Batteri: Corvus, Orcha 271 kWh
     

- Vi har hatt miljø og grønn energi i fokus under arbeidet, og fartøyet er derfor utstyrt med batterier som kan lades fra land. Dette gir lavere drivstofforbruk, og reduserte utslipp av CO2, forteller digital markedskoordinator hos GMV, Eline Meek.

Komfort

Verftet opplyser at NOS er kontinuerlig opptatt av innovasjon og forbedringer, og er overbevist om at dere kunder i vindfarmindustrien vil etterstrebe mer miljøvennlige løsninger.

- Dette er fartøy nummer 14 vi bygger til NOS, og er utviklet i nært samarbeid med dem. Fremtiden er grønn og E-klassen er deres første skritt mot en helelektrisk CTV-flåte, sier Meek.

Komforten ombord er det lite å si på. Dekkshuset er bygget med seks lugarer med tilhørende bad/WC og kontorpult, videre er det en stor bysse med proviantrom, romslig messe og passasjersalong med plass til 24 personer.

Styrhuset er romslig og er utstyrt med manøverposisjon med to styrestoler, stor sofagruppe, et lite pentry og kontorplass. På styrhusdekket finner vi to lugarer til kapteinen og offiseren med bad/WC og kontorpult.

Fartøyet forlot verftet i starten av februar på vei mot Gøteborg, for så å seile videre til England.