«Frøybrand» er det siste tilskuddet til Frøys stadig voksende flåte. Foto: Sletta Verft

MS «Frøybrand»

I november ble servicebåten «Frøybrand» overlevert til Frøy fra Sletta Verft. Dette er fjerde båt i en serie med katamaraner som FRØY og Sletta har utviklet sammen over flere år.

«Frøybrand» er en 15 meter katamaran, og følger i kjølvannet til sine søsterskip «Frøysund», «Frøy Neptun» og «Frøy Junior». Ytterligere to båter, «Frøy Senja» og «Frøybas», blir levert fra Sletta til Frøy innen kort tid.

- Vi er stolte over denne båten. Det er nok den beste båten vi har bygd i denne klassen, skryter daglig leder Kåre Sletta i Sletta Verft.

- Samarbeidet med FRØY har alltid vært veldig bra, og det håper vi vil fortsette i mange år til. Straks er to nye båter klare for overlevering, fortsetter Sletta.

Sander Slotterøy, driftskoordinator i Frøy, forteller at den nye servicebåten skal operere i spotmarkedet, men kan også inngå faste kontrakter. 

- Her har vi fått en veldig allsidig båt som kan ta på seg alt av oppdrag. Vi er godt fornøyde med de andre båtene i samme serie. Dette er velutprøvde bygg som kan brukes til både dykking, ringvask og sleping, forteller Slotterøy, som legger til at de har fått på plass et erfarent og allsidig mannskap med forskjellig erfaring.

Tilbake i Frøy

En av de erfarne er fartøysleder Kenneth Olsen. Etter mange år i Frøy har han de siste årene jobbet for Mowi. Nå er han tilbake der han hører hjemme, og hans første oppdrag med «Frøybrand» blir symbolsk nok å vaske ringer på lokaliteten han jobbet på for Mowi.

- Jeg og resten av mannskapet gleder oss veldig mye til å komme i gang. Vi er veldig motivert til å ta på oss alle mulige oppdrag, uansett hvor det er, forteller Olsen.

Han forteller om en båt med veldig gode bo- og arbeidsforhold. Med topp fasiliteter, fire lugarer om bord, og det beste og meste av utstyr til å utføre alle typer oppdrag. 

- Vi er godt utrustet til fortøyningsarbeid, notarbeid, ROV-inspeksjon, sleping, frakt, og det som måtte være. Vi er en svært løsningsorientert gjeng om bord. Båten har allerede fått mange spennende oppdrag, og vårt første oppdrag blir ringspyling. Blant annet har vi en ny og spesialutviklet vasker, som det blir svært spennende å ta i bruk, forteller Olsen.

Utstyr: 

«Frøybrand» er utstyrt med Nogva Scania DI13 71M hovedmotor. Videre har den en Nogva Deere 4045TFM 50 generator og en Stamford 4 pole marine generator på 52 kW. 

Gir er av typen Nogva HC-258, mens propellanlegget er fra Nogva av typen N4.260-115 HS. Sidethrustere er levert av PMH og består av en baugthruster av typen ST-60-100 AH og ST-60-80 akter. Styremaskin er levert av Sleipner Motor. 

Ankervinsj er levert av MB Hydraulikk. De har også levert styrepinner og Haikjeft, samt Capstan, låseplateholder og varpvinsj. 

«Frøybrand» har to kraner om bord, begge av merket Palfinger, levert av Bergen Hydraulic av typene PK90002M 72,5 tm og 33002 (M) 30,2tm.

Innredning er gjort av R&M Ship Interior, mens utvendige dører er levert av Varde AS.   

Hoveddata:

  • Navn: «Frøybrand» 
  • Verft: Sletta Verft
  • Byggenummer: 188
  • Design: Sletta Verft
  • Lengde: 14,9 meter
  • Bredde: 11 meter
  • MMSI: 258019240
  • Rederi: Frøy
  • Motor: Nogva Scania DI13 71M
  • Gear: Nogva HC-258
  • Propell:  Nogva N4.260-115 HS. 
  • Generator: Nogva Deere 4045TFM 50
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno fra Elmarin
  • Brannslukningsutstyr: Tyco Marine Solutions
  • Livbåter: Certex
  • Elektrisk installasjon: Elmarin
  • Kraner: Palfinger e PK90002M  og 33002 (M) fra Bergen Hydraulic