M/S «HAVILA BORG»

Havyard Tomrefjord AS overleverte forsyningsfartøyet M/S «HAVILA BORG» til Havship III DA den 26. november 2009 som verftets byggenummer 85. Nybygget ble døpt av 10 år gamle Anna Sævik Nærø. Skroget er bygget i Portugal, og totalprisen er cirka 300 millioner kroner.

Bak eierselskapet finner man Havila Shipping ASA og Sparebank 1. Sistnevnte var bankforbindelsen til tidligere Solstrand AS. Skipet var opprinnelig kontrahert av et færøysk rederi som trakk seg grunnet forsinkelsene i byggeperioden.
Nybygget er et Havyard 832 CD design, forøvrig det tredje fartøyet som er bygget av dette designet. De to andre er «Stril Mariner» som også er omtalt i denne utgave av SKIPSREVYEN, og «Eldborg» som ble bygget ved Fjellstrand og levert i juni 2009. Ytterligere seks skip av denne typen er under bygging ved forskjellige norske verft.
M/S «HAVILA BORG» er Havyard Tomrefjords tredje offshore levering i år (de to foregående var «Havila Aurora» og «Havila Fortune» som begge har vært omtalt i SKIPSREVYEN nr. 1/2009 henholdsvis 3/2009).
Verftet skal bygge en egenutviklet kystfiskebåt av Havyard 515 design for levering i slutten av 2010. Det vil ellers spesialisere seg på å bygge fiskefartøy og mindre offshore fartøy fremover. I tillegg til nybygningsaktiviteten har Havyard Tomrefjord lykkes med å fylle kapasiteten med ombyggings- og reparasjonsoppdrag. Flytedokken kan ta skip med lengde opp til 100 meter og bredde 18 meter.
M/S «HAVILA BORG» fører NOR flagg, er klasset i Det Norske Veritas med klassenotasjoner ✠1A1, E0, SF, DK(+), HL (2,8), COMF-V(3), CLEAN DESIGN, NAUT OSV, DYNPOS AUTR, FIFI I, LFL*, OILREC, NOFO 2005 (prepared for rescue) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 78,60 m
Lengde b.p.p 68,40 m
Bredde 17,60 m
Draft 6,50 m
Dwt
ca. 3.790
Deck ca. 800 m2
IMO nr.
9430753

Skipets tankkapasiteter er (alle tall “cirka”) 905 m3 brennolje, 823 m3 ferskvann, 2377 m3 vannballast, 1254 m3 drill water, 295 m3 dry bulk, 975 m3 mud, 178 m3 methanol, 1122 m3 oil recovery og 156 m3 glycol.
Maskineri
Skipet er utstyrt med diesel-elektrisk fremdriftssystem som er levert av Rolls-Royce Scandinavian Electric med 4 x MTU 12V 4000 M50B dieselmotorer hver med ytelse på 1300 kW, 4 x Marelli generatorer hver på 1300 kW og 2 x Schottel propellanlegg type STP 1212 hver på 1600 kW, levert av Frydenbø Power. Maksimum fart er ca. 15 knop.
Nødaggregatet består av en Nogva Deere motor på 99 kW. For å oppnå best mulig manøvreringsegenskaper har fartøyet to Brunvoll sidethrustere hver på 880 kW. H+H Umwelt har levert SCR-system. Castrol er leverandør av smøreolje.
Kompressorleveransen kommer fra Sperre, Ing. Per Gjerdrum har levert pumpeutrustning og separatorer er fra RWO. Ventilasjonsanlegget er en Aeron leveranse, Nilsen Frys & Kjøleteknikk har forestått kuldeanlegget for proviant og kjelutrustning er fra Parat Halvorsen. XTronica har supplert et tank sounding system, og isoleringsarbeidet er utført av R&M Ship Interior. NOFO kuplinger er levert av Ahlsell, og AM Instrumentering har supplert flowmeter.
Brannsikkerheten blir ivaretatt av et CO2 anlegg og et vanntåkesystem levert av Autronica Fire & Safety, som også har levert brannalarmanlegget.
Dekk/innredning
Dekksmaskineri leveransen kommer fra Norwegian Deck Machinery. Fire Fighting Systems har levert FiFi I anlegget, mens nitrogenanlegg er fra Lønsethagen/Etech. Flowsafe er leverandør av cementanlegget.
Vindusleveransen er fra Bohamet, og vindusviskere er type Decca. Marine Aluminium har levert landganger, og to 3t/12m kraner er av Odim Abas fabrikat. IMS har levert vanntette skyvedører, og Libra Plast har supplert utvendige dører. Fossen Shipping har tatt seg av anker og kjetting, mens lyskastere kommer fra Norselight. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra Hempel Norway, Cathodic AS har levert antigroe produkter og overflatearbeidet er utført av Anionas.
I redningsutstyret inngår Norsafe 655 MOB-båt m/kran og Viking redningsflåter fra Erling Haug.
Skipet er innredet for et mannskap på 23 personer og R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidene. Vaskeriutstyr er fra Miele, Mare Safety har levert Beha utstyr til byssen og toalettsystemet er fra Jets Vacuum. Atlas har levert incinerator, og avfallspresse er fra Global Enviro International. Møbler er levert av Maritime Møbler. Alu Design & Services har stått for skipsførerstoler og dørkskinner.
De elektriske installasjonene er utført av Vik Elektro med FMEA (Failure Mode and Effect Analysis) utført av SkanEl. Sletten Electronics har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret til fartøyet, og DP-anlegget er fra Kongsberg Maritime.

Som allerede nevnt skal Havyard Tomrefjord AS levere en kystfiskebåt av Havyard 515 design i slutten av 2010.