M/S «HEIDI»

Seigla Ehf, Akureyri på Island har levert nok en hurtigsjark til Norge. Det gjelder byggenummer S-66 som ble overtatt av Ditlefsen Fiskeriselskap AS, Brønnøysund den 23. oktober 2009. Dette er den tredje 13m-båten levert til Norge i år.

Rederen, John Einar Ditlefsen, har selv tatt båten over fra Island og førsteinntrykket er at dette er en god sjøbåt. Han har erfaring fra både større og mindre fartøyer, men mener at denne størrelsen passer bra for hans bruk. I vinter blir det fiske med garn i Finmark.
Standard på samtlige Seigur båter er Human Machine Interface (HMI), GRP sandwich PVC konstruksjon, senkekjøl og integrerte vinduer i konstruksjonen.
HMI. Ved hjelp av en touch skjerm kan man kontrollere det meste ombord. Quick menyen programmeres etter behov, man har kontroll over hele alarm systemet, oppvarming og vindusviskere, kontroll over senkekjølen, over lys og navigasjonslys, likeså over det hydrauliske og pumpene.
Når det gjelder konstruksjonen, er materialet laget ved en Vacuum Assisted Resin Transfer Molding prosess. Det fremheves fordelen med at vinduene er integrert i GRP konstruksjonen. Andre fordeler med VARTM er isolering, støyreduksjon, styrke som stål men samtidig mye lettere.
M/S «HEIDI» har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 12,97 m
Bredde 4,60 m
Dybde i riss 1,27 m
Fiskerom 17x660 l cont.
Drivstofftanken rommer ca. 4.200 liter og ferskvannstanken ca. 500 liter.
Maskineri
Fremdriften besørges av en Yanmar 6AYM-ETE dieselmotor som utvikler 829 hk v/1900 o/min og er koblet til et ZF-500IV reduksonsgear med oversetning 1,97:1. Propell er type West-Mekan CPP. Det å montere vripropell var noe nytt for verftet, og resultatet er ennå ikke tilfredsstillinde idet toppfarten ikke er mer enn 19 knop, men skulle vært 24 knop. Utbedringen av dette er noe som verftet arbeider videre med.
På gearet er det montert 2 hydrauliske pumper fra Sauer Danfoss. En Sleipner baugpropell er type SH300. En Cummins Onan 13,5 kW generator gir ekstra strømtilførsel sammen med et ASC (automatisk start control) system. Securitas har levert brannslukkingsanlegg.
Dekk/diverse
Båten har innredning for fire personer, og i styrehus og lugar er det dørk oppvarming. Når hovedmotoren ikke er i gang, tar en Eberspächer på 10 kW over oppvarmingsoppgaven. Når båten har tilgang på landstrøm, brukes 2 x 2 kW heaters for varme til lugar og maskinrom.
Båten har to Amco Veba kraner, og Smådal-Mekaniske skal levere fiskeriutstyr. Libra har levert utvendige dører, og Metal Halid søkelys er fra DHR. Båten er utstyrt med en 6-personers Viking redningsflåte. Styrestol er type Cleeman Chair.
Elektronikk
Navigasjonsutstyret er levert av Elektro Bodø og montert av Rafröst, Island. Her finner man Furuno M-1834 CBB radar, Furuno FCV-1150 ekkolodd, Furuno SC-30 GPS/kompass, Furuno FA-150 AIS, Furuno GP-320 GPS, Simrad AP50 autopilot, Simrad RF300 og RI35 rorindikator, Simrad FU50 follow-up styring, Olex plotter, Skipper ETF38E fishfinder og Matre PG-1 pilot guard. Båten har også 2 x Navman NS 710 VHF.

Seigla Ehf skal levere nok en 13 meters sjark til Norge i 2009.