M/S «HELGA»

M/S «HELGA» er det andre av tre fartøyer som bygges ved Ching Fu Shipbuilding, Kaohsiung, Taiwan, og båten ble overlevert til Ingimundur hf, Reykjavik den 3. juli 2009 som byggenummer H 063.

Fartøyet er designet av SkipaSyn ehf, Reykjavik og søsterselskapet ShipCon, Gdansk i Polen. «HELGA» – RE 49 – er optimalisert for fiskebåt-kategori med såkalt “power factor” lavere enn 1600 og med lengde under 29 meter. Slike fartøyer kan fiske opp til tre nautiske mil fra land i begrensede områder på sør- og vestkysten av Island.

Fartøyet er utstyrt med anti-roll tank under styrehuset. Båten er bygget til DNV ✠1A1, Stern trawler, ICE class C, E0 og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 28,95 m
Lengde b.p.p 26,00 m
Bredde mld 9,20 m
Dybde i riss til h.dk 3,80 m
Dybde i riss til tråldk 6,05 m
GT 362
Dwt
110
GT
9395915

Drivstofftankene er på 65.000 liter og ferskvannstankene på 19.000 liter.
Dekk
Fiskerommet har kapasitet for 196 Sæplast/Borgarplast type containers hver på 440 liter. Fangstbehandlingsutstyret er levert av 3X-Technology, Isafjordur med unntak av conveyor i rommet som er fra Thor hf. Vestamnneyjum. Slurry ismaskin er fra Kæling, og høytrykks vaskemaskiner kommer fra Kärcher.
Fartøyets elektriske vinsjer er fra spanske Ibercisa med autotrål system fra Naust Marine. Dekkskran er type Heila HMR 20/10-2S på 20 tm med 2,5 tonns vinsj, og trålblokker kommer fra Brdr. Markussens Metalvarefabrik type Blue Line BMM 600.
Båten er oppmalt med Hempel malingsprodukter, og bunnen er behandlet med antigroe system fra Cathelco. Libra Plast har levert utvendige dører, og Viking har levert redningsutstyr til nybygget. Lyskastere kommer fra Ibak, mens annet belysningsutstyr er fra Glamox.
Maskineri
Fremdriften besørges av en MaK 6M 20C dieselmotor som utvikler 600 bhp v/830 rpm, og som driver en Scana Volda propell med diam. 2650 mm via Scana Volda ACG 525 reduksjonsgear. På gear er PTO/PTI på 500 kW. Hjelpemotoren er en CAT C18 motor på 380 kW som driver en generator av samme fabrikat, og det er også montert en akselgenerator på 500 kW.
Et ABB PMS type Sympol fordeler elektrisk kraft mellom akselgenerator og hjelpemotor. Styremaskin er type Tenfjord. Alfa Laval har levert oljeseparator, mens oil-water separator er fra Taiko. Ventilasjonsanlegget er levert av Aeron, og kompressoren er fra Dan Air. Pumpeutrustningen kommer fra Iron, mens nedsenkbare pumper er type ABS.
Diverse
Fartøyet er innredet for en besetning på 13 personer. Innredningspaneler og -dører er av Wärtsilä fabrikat. Styrehusstoler er type NorSap 1500. Beha, Hobart og Huno har levert bysseutstyr. Navigasjons-, kommunikasjons- og fishfinding utstyr er levert av Brimrun hf.