
M/S «LEINEBJØRN»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Leinebjørn AS driver med kombinert trål- og notfiske. Det opplyses at det har vært en «Leinebjørn» i familien Leines eie siden 1901. Det passer bra sammen med Karstensens Skibsværft som siden starten i 1917 har vært drevet av samme familie.
Gamle «Leinebjørn» skal være solgt til Gjendemsjø/Inger Hildur AS på Smøla og erstatter der «Inger Hildur»
M/S «LEINEBJØRN»
Fartøyet er Karstensens eget design. Skroget er bygget i stål med to gjennomgående dekk, hoveddekk og shelterdekk samt bakk og båtdekk med overbygg. Fartøyet har utfallende baug med markant bulb over og under vannlinjen. Styrehus har 360 graders sikt. Fartøyet fører NOR flagg med Fosnavåg som hjemstedshavn og er bygget til DNV ✠1A1, Fishing Vessel., Ice-C.
Hoveddata:
Lengde o.a. | 67,50 m |
Lengde b.p.p. |
61,60 m |
Bredde mld. |
13,50 m |
Dybde i riss h.dk. |
6,30 m |
Dybde i riss sh.dk |
8,80 m |
Draft scantl. |
7,50 m |
RSW kap. |
1737 m3 |
GT |
1828 |
NT |
548 |
DW |
2.500 t |
IMO |
9605542 |
Drivstofftankene er på ca. 442 m3 og ferskvannstankene på 45 m3.
Dekk
RSW systemene (2) er levert av MMC Kulde med kapasitet på 847.000 kCal/h hver. Vacuumsystemet er fra MMC Tendos. RSW sirkulasjonssystemet har Lyng aktuerte Danfoss ventiler og styres fra MMC systemet.
Karmøy Winch har levert vinsjer, kraner/nothåndteringsutstyr samt fiskepumpeutstyr og trålblokker. Ankerutrustningen kommer fra Sotra Marine Produkter. Vinduer er en leveranse fra Van Wingerden, og viskere er type Wynn.
«LEINEBJØRN» er oppmalt med Sigma malingssystemer. Lyskastere er av Seematz fabrikat og lanterner fra Den Haan. I redningsutstyret ombord inngår 2 x 12-personers RFD redningsflåter og Noreq RBB 500 MOB-båt m/davit.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av en CAT C280-12TA dieselmotor med ytelse på 3460 kW v/900 rpm som er koblet til et Scana Propulsion ACG85 propellanlegg via et reduksjonsgear av samme fabrikat med oversetning 6,66:1. Farten på prøveturen var 16,5 knop som gjennomsnitt ved 95% MCR.
Hjelpemaskineriet består av en CAT C32 motor på 910 kW og en av samme fabrikat type C18 på 550 kW. I tillegg kommer en akselgenerator type A van Kaick på 2750 kVA.
Om hoved- og hjelpemaskineriene heter det at det er montert et kraftuttak (PTO) på hovedgearet som er beregnet for primær drift av fartøyets strømforsyning via akselgeneratoren. For ytterligere strømforsyning kommer de to generatorsettene.
Videre forsynes el.anlegget med et PMS som administrerer kraftforbruket og automatisk oppstart av generatoranleggene. Under fiskerí med bruk av hydraulikkanlegget vil hovedgearets PTO/akselgeneratoren være koblet inn. Når vinsjene trenger full kraft, vil det ikke være behov for full ytelse på hovedmotoren. Hovedmaskineriet brukes således som kraftkilde dels til fremdrift og dels til strømforsyning. Dermed er det ikke nødvendig å ha hjelpemotorene i drift.
Ved full kraft på fremdriftsanlegget kan hjelpemotorene besørge skipets normale strømforsyning. Dette arrangementet sikrer en driftsøkonomisk drift samtidig som det oppnås stor driftsikkerhet.
Styremaskineri er type RRM Tenfjord, og fartøyet har en baugthruster type Brunvoll FU-63-LTC-1750 på 850 kW og en akterthruster av samme type med ytelse på 960 kW.
Pumper kommer fra Bombas Azcue og ITT Flygt, kompressorleveransen er fra Atlas Copco og Alfa Laval har levert separatorer. Aeron har levert HVAC systemet. Tanknivå alarm er fra Mobrey, og CCOM har levert managementsystem.
Brannsikkerhetsmessig har Semco Maritime levert et argonite anlegg, og alarmanlegget er fra Scana Servoteknikk.
Innredning
På hoveddekk er det i overbygget innredet fem lugarer, alle med eget bad/toalet. Innredningsarbeidene er utført av Maritime Montering og skipsverftet. Maritime Møbler og Troldmyr har begge levert møbler, og styrehusstolene er type NorSap. Momec har levert innredningsdører, og toalettsystemet er fra Jets Vacuum.
Hanstholm Elektronikk har utført de elektriske installasjonene ombord, og Circuit har produsert hovedtavle.
Elektronikk
Den elektroniske utrustningen er levert og installert av Furuno Danmark med hovedkomponenter Furuno FSV-30 LF sonar, Furuno FSV-84 HF-sonar, WASSP ekkolodd/sonar, Furuno FCV-1200 ekkolodd, Furuno TS-337A trålsonar, Furuno BS-337 bowscanner, Furuno CI-68 strømlogg, Furuno FAR-2137 BB radar S-band, Furuno FAR-2117 BB radar X-band, Anschütz gyro, Furuno SC-110 GPS-gyro, Simrad AP50 autopilot, 2 x Tecdis T-2138A og 1 x Sodena plotter, Sailor RT 6222 / Sailor RT 6210 og TT Sailor RT-2048 VHF.
VSAT kommunikasjon er fra MarLink og Sat-TV fra SeaTel. Hatteland har levert monitorer, og FLIR varmesøkende kamera er blant utstyret.
Overvåknings-/alarmanlegget er levert av Marine Control System, og PMS system er type DEIF Delomatic 4.
❊
Karstensens Skibsværft A/S skal levere bnr. 419 “Havsnurp” 62 m snurper/tråler til Norge i september, bnr. 420 “Cattleya” 70 m tråler til Danmark i oktober, bnr. 422 “Rogne” i desember, bnr. 421 “Asbjørn Selsbane” i mars 2013 og bnr. 423 “Herøyhav” i juni samme år.