
MS «Meløyfjord»
Stadyard har overlevert det drøyt 45 meter lange fiskefartøyet «Meløyfjord» til rederiet Selfjordbuen AS, et datterselskap av Sørheim Holding.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det var i mars 2019 det ble kjent at verftet på Raudeberg hadde vunnet kontrakten om å bygge det nye fartøyet. «Meløyfjord» er designet og utviklet av Seacon as i Måløy med designbenevnelse SC45 og er utrustet for snurrevad og not.
Rederiet er en gammel kjenning av både verft og designer, ettersom den tidligere «Meløyfjord» ble levert fra verftet i 2011, også den designet av Seacon.
Seacon jobbet over lengre tid sammen med Meløyfjord-rederiet om å utvikle et optimalt fartøy som best mulig er tilpasset den driften rederiet har planlagt. Under designfasen har Selfjordbuen AS hatt et stort fokus på lavt energiforbruk gjennom skrogutforming og tekniske valg.
- Med MS «Meløyfjord» har vi nå et nytt fartøy der vi har vært med på prosessen helt fra starten av for å få båten utviklet spesielt til oss. Vi ser allerede at vi har oppnådd betydelige besparelser i fremdriften gjennom velfungerende skrog og 2-stepp gir med variabelt turtall, sier daglig leder i Sørheim Holding, Egil Sørheim til Skipsrevyen
Rederiets høye fokus på kvalitet og fiskebehandling vil også bli godt ivaretatt om bord på det nye fartøyet, og det er videre lagt stor vekt på sikkerhet og komfort for mannskapet. Innredningen er arrangert for 10 personer i 2 stk 2-mannslugarer og 6 stk enkeltlugarer.
Skroget til «Meløyfjord» ble bygget ved Safe-verftet i Gdansk, før det i desember 2020 ble slept til Stadyard for ferdigstillelse.
RSW-tankene er på 499 m3.
Utstyr:
«Meløyfjord» er utstyrt med en Yanmar 6EY26W 1920 Kw hovedmotor fra Verlo AS. Videre har den 2x Nogva Scania DI13075M à 426 kW og 1x Nogva Scania DI0974M 269 kW hjelpemotorer. Brunvoll har levert propeller er av typen CP68/4 3200 mm, gir av typen ACG 680 og baug- og akterthrustere henholdsvis av typen FU45LTC1375 465 kW og FU63LTC1550 600kW. Akselgenerator er en PM736F 992 kW levert av Nogva Motorfabrikk.
IAS og PMS er levert av Smart Automation.
På dekk har MacGregor Triplex levert nothaler, notkran, mellomrull, flålegger, dekkskran og fiskepumpekran. Det elektriske dekksmaskineriet bestående av kombivinsjer, hjelpevinsjer, ringnål, slangetrommel og ankervinsjer er levert av Lofoten Hydraulikk. De har også levert det hydrauliske anlegget.
Fiskepumpen er fra Seaquest Systems. RSW-anlegget kommer fra Teknotherm Marine. Vakuumanlegget er det MMC First Process som har stått for. Ozon og oksygenanlegg kommer fra Normex AS. Fabrikken er levert av Melbu Systems AS.
Utvendige dører er levert av Libra plast, mens Bohamet har stått for leveransen av vinduer. Landgangen er fra Gurskøy. MOB-davit er levert av MB Hydraulikk, mens MOB-båt er levert av Helgeland plast.
Bud og Hustad Forsikring har stått for byggerisikoforsikringen, mens finansieringen er gjort av Sparebanken Sogn og Fjordane.
Innredning og møbler kommer fra Maritime Montering.